Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ladeplass kommune

Startet av Fallskjerm, fredag 29. august 2014, klokken 11:09

« forrige - neste »

smaug01

Hvorfor ikke gjøre noe skikkelig når man først skal legge opp en slik infrastruktur og gå for en 50kW hurtiglader?
Ja i dag så er en slik 20kW DC lader veldig grei og den gjør jobben nesten like greit som en 50kW lader, men hva med 5 år fra nå når batterier som klarer å svelge unna større mengder strøm? Ting skjer for fort nå, til å begynne med å gå i fellen med å tilby middelmådige løsninger. Det er jo et tidsaspekt for operatøren av disse laderene også. Jo flere biler i timen som kan bruke et ladepunkt, jo mer penger er det i det. En bil som skal ligge å ruge på laderen i en time er ikke noe god timesbetaling. Klarer laderen to biler i timen er det enda bedre osv. Min bil klarte å ta i mot 10,46kWt på 40 minutter på laderen i Skien. Der og da veldig mye bedre enn saktelading men i infrastuktursammenheng er det for tregt. En slik lader betjener for få biler i timen.
En lur måte å få folk til å lade til 80% er jo enten:
a) Laderen lader maks ->80% og man betaler for kWt, kjekt hvis man er på 70% men trenger tilnærmet 80% for å komme til neste lader innenfor gode marginer. Vil ikke være mange minuttene man trenger å stå på en 50kW lader.
b) Laderen kan lade opp til 100% men strømmen koster 2-3-4 dobbelt så mye fra 80-100%.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på søndag 17. august 2014, klokken 20:19
Hvorfor ikke gjøre noe skikkelig når man først skal legge opp en slik infrastruktur og gå for en 50kW hurtiglader?
Ja i dag så er en slik 20kW DC lader veldig grei og den gjør jobben nesten like greit som en 50kW lader, men hva med 5 år fra nå når batterier som klarer å svelge unna større mengder strøm? Ting skjer for fort nå, til å begynne med å gå i fellen med å tilby middelmådige løsninger. Det er jo et tidsaspekt for operatøren av disse laderene også. Jo flere biler i timen som kan bruke et ladepunkt, jo mer penger er det i det. En bil som skal ligge å ruge på laderen i en time er ikke noe god timesbetaling. Klarer laderen to biler i timen er det enda bedre osv. Min bil klarte å ta i mot 10,46kWt på 40 minutter på laderen i Skien. Der og da veldig mye bedre enn saktelading men i infrastuktursammenheng er det for tregt. En slik lader betjener for få biler i timen.
En lur måte å få folk til å lade til 80% er jo enten:
a) Laderen lader maks ->80% og man betaler for kWt, kjekt hvis man er på 70% men trenger tilnærmet 80% for å komme til neste lader innenfor gode marginer. Vil ikke være mange minuttene man trenger å stå på en 50kW lader.
b) Laderen kan lade opp til 100% men strømmen koster 2-3-4 dobbelt så mye fra 80-100%.

Fordi problemstillingen nå (i 2014) er mangel på utbredelse av hurtigladere/semihurtigladere.

Husk at i "2019", når elbiler kommer med 800 km rekkevidde som standard, så trenger man knapt et hurtigladenettverk. For det første fordi utrolig få kjører mer enn 800 km på en dag, og for det andre fordi man da kan ha "400 km" mellom hurtigladerne. Ergo er dette en helt annen problemstilling - da trenger vi kun "10" superdupermegahurtigladere i Norge.

For de fleste av dagens elbiler er problemet distansen mellom hurtigladere og antallet hurtigladere. Om det er 22 kW eller 50 kW betyr ingenting - det som betyr noe er ANTALLET. Og for å få et høyt antall så må vi gå for 22 kW. MANGE 22 kW semihurtigladere.

Husk også - hvordan skal det gå i vinter, når hurtiglading kanskje tar 3 ganger så lang tid som om sommeren? Og nå har det kommet veldig mange flere elbiler enn forrige vinter. 22 kW lader like raskt om vinteren som en 50 kW hurtiglader. Det er antall ladere som er viktig her - ikke at de er 50 kW.

Det sagt, selvsagt bør det være 50 kW ladere også på steder med mye trafikk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Nå antar du at rekkevidden øker betraktelig, det gjør ikke jeg. Jeg tror retningen går mer i økt strøm mottak også på vinteren som vi allerede kan se tendenser av på Soul EV. Jeg tror at vi må innse at før antallet elbiler virkelig går opp må lade nettverket være på plass, lenge før de virkelig gode elbilene dukker opp.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på søndag 17. august 2014, klokken 22:49
Nå antar du at rekkevidden øker betraktelig, det gjør ikke jeg. Jeg tror retningen går mer i økt strøm mottak også på vinteren som vi allerede kan se tendenser av på Soul EV. Jeg tror at vi må innse at før antallet elbiler virkelig går opp må lade nettverket være på plass, lenge før de virkelig gode elbilene dukker opp.

Men med dagens størrelse på batteripakker, så lades jo bilene i samme hastighet (pluss noen få minutter om sommeren) med 22 kW som med 50 kW. Så selv om nye batteripakker ladet like raskt om vinteren som dagens gjør om sommeren så snakker vi om noen få minutter.

Når det er så stor prisforskjell så vil jeg mye heller ha f. eks. 50 semihurtigladere spredt rundt omkring, enn 10-15 hurtigladere, hvor jeg kanskje må kjøre en omvei, og på toppen av det hele vente lengre (fordi det er færre hurtigladere, som gir lengre køer).

Vi er nok enige om det meste, men jeg mener du tar feil rent "matematisk". Man må, i gjennomsnitt, vente mindre dersom man har flere semihurtigladere enn dersom man har få hurtigladere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA