Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstrautstyrstråden

Startet av Nordlendingen, tirsdag 26. august 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Nordlendingen

Hei!

Vi vurderer veldig sterkt å kjøpe vår første elbil (som bil nr.2) og det ser ut som vi lander på Nissan e-NV200 uten engang å ha prøvekjørt den. (Har prøvd Leaf noen dager, og det virket bra). Den virker praktisk og fornuftig slik jeg ser det. Synes ikke den er fin, men det kommer langt ned på ønskelisten.

Den skal brukes til og fra jobb og frem og tilbake i barnehagen, samt småkjøring lokalt, barn på trening og handling. ca. 30-35km hver dag.

1.
Spørsmålet mitt er vel egentlig om det vil lønne seg på sikt, kontra å kjøpe en bensingjerrig bil, vi bor nord i Nordland og her er hverken kollektivtrafikk eller bommer. Ikke kjører vi på ferger heller.

2.
Hvordan vil en slik type høyrøyst elbil fungere på vinteren? Vi har kjørt 4x4 i 15år, og det er bakker over alt her vi bor?

3.
Bilen blir stående ute hele året, vi har kuldegrader i 5 av månedene. Det vil si at "vebastoen" i bilen blir å gå 2x hver dag. Før vi drar på jobb, og like før vi skal hjem. Slik av bilen er isfri og varm :) - vil det ha noen betydning for batteri og levetid på det? Trekker slik oppvarming 30minx2 mye av kjørelengden?


Espen Hugaas Andersen

#1
Sitat fra: Nordlendingen på tirsdag 12. august 2014, klokken 14:04
Hei!

Vi vurderer veldig sterkt å kjøpe vår første elbil (som bil nr.2) og det ser ut som vi lander på Nissan e-NV200 uten engang å ha prøvekjørt den. (Har prøvd Leaf noen dager, og det virket bra). Den virker praktisk og fornuftig slik jeg ser det. Synes ikke den er fin, men det kommer langt ned på ønskelisten.

Den skal brukes til og fra jobb og frem og tilbake i barnehagen, samt småkjøring lokalt, barn på trening og handling. ca. 30-35km hver dag.

1.
Spørsmålet mitt er vel egentlig om det vil lønne seg på sikt, kontra å kjøpe en bensingjerrig bil, vi bor nord i Nordland og her er hverken kollektivtrafikk eller bommer. Ikke kjører vi på ferger heller.
Hvis man kjører 30 km hver dag tilsvarer dette ca 11.000 km i året. En e-NV200 vil bruke ca 2.000 kr/år i elektrisitet mens en bensinbil med 0,6 l/mil vil bruke ca 11.000 kroner. Over ti år utgjør dette altså i området 90.000 kroner i besparelse. Altså om e-NV200 koster 250.000 kroner må man sammenligne den med en bensinbil til 160.000 kroner. Dette tar ikke hensyn til andre fordeler som redusert årsavgift, gunstig forsikring og lån, mm.

Jeg syns e-NV200 står seg godt i den sammenligningen.
Sitat fra: Nordlendingen på tirsdag 12. august 2014, klokken 14:042.
Hvordan vil en slik type høyrøyst elbil fungere på vinteren? Vi har kjørt 4x4 i 15år, og det er bakker over alt her vi bor?
Elbiler generelt er bedre på vinterføre enn fossilbiler. Momentet på elmotoren kan justeres inn til forholdene på millisekunder, der en fossilbil vil bruke hundrevis av millisekunder. Dette betyr at der en fossilbil kjører på med for mye moment og begynner å spinne, vil en elbil ofte klare å komme seg opp i fart. Elbiler har også ofte mer vekt på trekkhjulene, da batteriene er ganske tunge. Dette er en fordel på vinterføre.

Men så klart er det dårligere med trekk på to hjul i stedet for 4. Hvis man klarer seg med en fossilbil med tohjulstrekk går det i hvert fall bra med elbil med tohjulstrekk.

Sitat fra: Nordlendingen på tirsdag 12. august 2014, klokken 14:043.
Bilen blir stående ute hele året, vi har kuldegrader i 5 av månedene. Det vil si at "vebastoen" i bilen blir å gå 2x hver dag. Før vi drar på jobb, og like før vi skal hjem. Slik av bilen er isfri og varm :) - vil det ha noen betydning for batteri og levetid på det? Trekker slik oppvarming 30minx2 mye av kjørelengden?
30 minutter x 2 vil neppe ta mer enn 20% av rekkevidden. Altså vil du i hvert fall ha 60 km gjenstående rekkevidde selv på tyngste vinteren. Dette er også betydelig bedre om bilen står plugget inn, da trekker den noe av effekten fra veggen i stedet for batteriet. Levetiden vil neppe påvirkes merkbart ved bruk av forvarming, spesielt fordi 11.000 km i året er veldig lavt, noe som betyr at batteriet vil trolig ha ett langt liv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA