Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer kjøp av "ny" gammel-Think

Startet av Matthew, fredag 23. januar 2009, klokken 09:50

« forrige - neste »

Matthew

Har fått låne en Buddy og lurer på om det er vanlig at batteriene kan ta over 18 timer å lade opp. Startet i går med full lading, kjørte en tur som var 30 km tur-retur (ca. +5 ute), bare noen småbakker, stort sett 60 sone, måtte kjøre en del på rødt ettersom det kom nesten ikke over ca. 30 km/h uten. Kapasitetsmåleren begynte å blinke like før jeg kom hjem. Satte den da på lading med en gang og ser at nå, over 18 timer senere, så har kapasiteten kommet opp til ca. 90-95% (blinker ennå). Jeg mener bilen var kjøpt ny for et år siden, så de er vel ikke gamle batteriene. Er dette vanlig?

sveander

Dette er ikke vanlig nei

Det tar ca 1 time per mil man kjører

Hva med å ta ut kontakten og så sette den i etter noen timer igjen, kanskje har det "hengt" seg opp litt

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Matthew

Ok. Det var godt å høre. Jeg får prøve det med å ta ut kontakten etter jeg kjøre litt idag. Er det også vanlig med bare 30 km på en lading ved +5 grader? Syntes det var i underkant av hva det bør være. Når det så ble lang ladetid etterpå så lurte jeg på om det kan være et dårlig batteri i strengen som kunne forårsake noe slikt.

sveander

Jeg skulle nok greid å tømme batteriet etter 30 men da skal jeg kjøre bakker og på rødt

Jeg merker ikke så mye til vinteren mht kulde. Men jeg er så heldig å stå inne på jobben så det hjelper jo

Kjører jeg 25-30 km så står viseren på ca halvt batteri

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Matthew

Har gjort litt sjekking og tror jeg har funnet svar på begge spørsmål. Jeg plugget inn et lite nattlys i bilen slik at jeg kunne se fra i huset om det var noe problem med strømtilførsel. Skjøteledningstrommel jeg brukte har nemlig en type automatsiking i midten som jeg begynte å lure på. Jeg har sett fra lyset nå at denne fusker noe, så strømmen var neppe på i 18 timer.  :-[
Med en times "kontinuerlig"  :) lading (med en ren skjøteledning) så gikk måleren fra ca. 50% opp til ca. 75%. Det høres ut som det er i henhold til hva det bør være.

Jeg sjekket også lufttrykk i dekkene og det var alt for lavt. 20-30 psi. Etter jeg pumpet opp til 40 psi på alle, så var Buddy'en ganske mye raskere, og uten bruk av rødtlys kom jeg greit oppe i 60 på flatmark. Eieren av Buddy'en kjører bare korte turer i byen, så det er sikkert derfor de ikke var blitt oppmerksom på forkortet rekkevidden og lavere toppfart.

Laban

Høres merkelig ut ja.
Jeg kjører ca. 25 km hver dag med mye opp- og nedoverbakker. Prøver å kjøre så lite som mulig på rødt, men prøver også å holde trafikken. Om sommeren har jeg ca. 60% igjen mens det var kun 35% igjen da det var på det kaldeste (-15) her i vinter.

Hvis kapasitetsmåleren blinket var du vel nede på "reserven" på batteriene og så langt ned har jeg aldri kjørt den.

Sitat fra: sveander på søndag 11. januar 2009, klokken 11:29
Det tar ca 1 time per mil man kjører
Det stemmer nok bra. Bruker nok 2-4 timer på å lade fullt som regel.

Sitat fra: Matthew på søndag 11. januar 2009, klokken 15:06
Skjøteledningstrommel jeg brukte har nemlig en type automatsiking i midten som jeg begynte å lure på.
Brukte sjøteledning tidligere jeg også, men da en som var rullet helt ut. Skumelt å se hvordan den smeltet seg ned i snøen pga varmgang ved lading :o. Bruker nå bare Defa ledninger som er lange nok.

Sitat fra: Matthew på søndag 11. januar 2009, klokken 15:06
Jeg sjekket også lufttrykk i dekkene og det var alt for lavt. 20-30 psi. Etter jeg pumpet opp til 40 psi på alle, så var Buddy'en ganske mye raskere, og uten bruk av rødtlys kom jeg greit oppe i 60 på flatmark.

Riktig (høyt) lufttrykk er viktig ja! Hadde samme opplevelsen da jeg la om til vinterdekk, som ikke var sjekket siden ifjor vår.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

svedman

Sitat fra: Laban på søndag 11. januar 2009, klokken 15:17
Hvis kapasitetsmåleren blinket var du vel nede på "reserven" på batteriene og så langt ned har jeg aldri kjørt den.

Man må vri nøkkelen til 4. hakk for å kunne benytte reserven. Det skal blinke på siste batteristrek når den straks er oppbrukt, så har man reserven etter dette.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

eljet

Reserven som du vrir siste hakket er kun tiljengelig når det er helt tomt på måleren og det kommer en alarm lyd
Da får du også kjøre på rødt
Har kun prøvd dette en gang.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Rav4_EV

På nyere biler (Buddy) kan du kjøre på rødt også når kapasitetsmåleren blinker( under 12,5 %). 400 A belastning på nesten tomme batterier er ikke bra.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA