Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye ladeplasser i Kristiansand!

Startet av ilmarw, torsdag 26. juni 2008, klokken 15:33

« forrige - neste »

ilmarw

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/13/538137.html

80 km. på en liter vann??? Dette er jeg tvilende til, noen som kan forklare hvorfor dette fungerer?

ilmar
Polestar i bestilling

PLUTO

Det er som med alt annet som høres for godt ut til å være sannt. De hevder at bilen skal kunne kjøre en hel time i 80km i timen og skal da forbruke kun en liter vann. For en Reva er det full fart på flat mark uten noen motvind. Dette er desverre helt urealistisk.
Leser man på denne link: http://www.fuelcelltoday.com/online/news/articles/2008-06/Genepax-unveils-water-energy-fuel-cell
står det at den enheten de har montert i reva er en 300W enhet. Jeg vet at Reva er liten, men ikke greier den å komme opp i 80km/t ved å kun bruke 300W. Er det ikke 48V system i en Reva? Da ville det si at den triller med et strømtrekk på 6,25A.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

#2
Dagblad artikkelen hadde passet like bra i Humor og Kanari.
Dette blir omtrent like galt som å skrive at dampmaskinen går på vann. (Den går på noe som brenner)

At vann (H2O) kan spaltes i Hydrogen (H2) og Oksygen (O) og at H2 kan forbrenne i en brenselselle og produsere elektrisk energi er ikke noen nyhet. Resultatet av forbrenningen er vann som igjen kan spaltes så egentlig behøves ikke etterfylling av vann i det hele tatt.

Energien som kreves for å spalte vannet (tilsvarende brennstoffet kull eller olje i dampmaskinen) kommer fra en elektrode som forbrukes og som det kreves minst like mye energi for å framstille som det en får ut av brenselsellen.

En annen ting er forbruket som Pluto riktig skriver er for godt til å være sant. 300W i en time er og blir 0,3kWh på denne timen skal en kjøre 8 mil altså mindre enn 0,04kWh på en mil.

Dersom en Think kom ned på det samme som den omtalte Reva kunne den få en rekkevidde på omtrent 5000km på en lading, det hadde vært noe det..
:D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Dette minner igjen om motorjournalisten som skrev at japanerne nå kom med en elbil som kunne kjøre 200 kilometer på en opplading, og lades fra en husholdningsstikkontakt på 20 minutter.
Alt er mulig hvis en stokker litt på begrepene.
Naturligvis skal denne literen omdannes til hydrogen og oxygen ved hjelp av tilført strøm og den prosessen må nødvendigvis bruke mer energi enn å lade et batteri, ettersom virkningsgraden er betydelig lavere.
Så kjøres hydrogenet gjennom en brenselscelle, også med dårlig virkningsgrad, som lager strøm til den elektriske motoren.

Jeg tror verden ble et bedre sted for alle, uten enkelte journalister.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#4
Sitat fra: hens på søndag 15. juni 2008, klokken 22:01

Naturligvis skal denne literen omdannes til hydrogen og oxygen ved hjelp av tilført strøm.


Eller noe som ligner.

Etter det jeg får ut av beskrivelsen er dette egentlig en alternativ metode for lagring av hydrogen. I stedet for å benytte en trykktank er hydrogenet lagret i en metallhydrid elektrode. Ved tilførsel av vann starter en kjemisk reaksjon som frigjør hydrogenet i elektrode og vann. Det kan godt være at oppfinnerne her har funnet en mer effektiv lagringsmetode for hydrogen enn trykktank. Det som står er at de hevder å ha laget en en elektrode med lang levetid altså en med mye lagret energi.

Det som er tøvete i beskrivelsen er at det forties at prosessen stopper når elektroden har frigitt energien som er lagret på denne måten. Så istedet for stasjoner for fylling må en ha stasjoner for bytting av "hydrogenbatteri". Tøvet med literflasken med vann er vell helst for å lure investorene.

En kan vel nærmest kalle dette for et primærbatteri for hydrogen. Når "batteriet" er tomt må det byttes, og selvfølgelig, etter fysikkens lover vil produksjon av nye elektroder kreve mer energi enn det de kan levere til brenselsellene. (antagelig mye mer).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Samme prinsipp - blande vann med et fast stoff og få gass - ble brukt i karbid-lyktene i biler før de fikk batteri og strømgenerator.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Et alternativ til trykktank når det går om lagring av hydrogen er lagring som metallhydrid.
Det som var beskrevet som «bilen som går på tevann» var en type hvor H2 ble frigitt ved tilførsel av vann. Disse typer må regenereres i en kjemisk prosess, altså i fabrikk så det blir som et primærbatteri. Andre typer går på varme og kan bli mer som en akkumulator.

På IFE Kjeller forskes det også på lagring av hydrogen i form av metallhydrid. Denne varianten ser mer lovende ut den den som er beskrevet som «bilen som går på tevann».

Her frigjøres gassen med en beskjeden oppvarming, og metallet som brukes er en magnesiumlegering. Magnesium er lettmetall som også billig, men hva en slik legering koster å produsere har jeg ingen formening om. Lett blir den i et hvertfall. Det antydes rekkevidde på 50 mil på en 200-300 kg klump.

http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/205457
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA