Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: mulighet for å koble opp hodetelefoner/høreklokker etc

Startet av erikf, mandag 18. august 2014, klokken 14:51

« forrige - neste »

erikf

Har skaffet meg en type 2 til type 1-kabel til leafen min og har begynt å filosofere.

Denne skal jeg kunne lade leafen med 16A på offentlige stasjoner rundtom, det er tanken. Er disse uttakene alltid på 220V? Jeg så en hurtiglader fra ABB med to DC-uttak (kombi og chademo) og i tillegg en AC-kabel med type 2-fatning. Men denne stod det kunne levere 63A/400V. (semihurtiglading)

Så til poenget: Jeg vet det skal gå å lage en overgang "type 2 han til type 1 leaf". Hva hvis det ovennevnte AC-uttaket ble brukt til dette, vil leafen ta i mot strømmen fra denne AC semihurtigladeren? Eller er dette rett og slett en egen protokoll? Hvem snakker denne protokollen i så fall?

Vil en e-up kunne kobles på denne AC semihurtige? Vil den ta i mot strøm på 400V?

Dette er kanskje et spørsmål om laderen inne i en leaf eller e-up støtter 400V. Det vil jo da bli 6.4kW lading på 16A da, i stedet for de vanlige 3.5kW.


Og hva med fleksiladerne til Grønn kontakt, er de 220V eller er det også fleksi spenning på dem? Antar gateuttakene de setter opp med type 2 i oslo er 220V?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

JLafton

Hei. Du kan fint lade Leaf på alle Type 2 utak hvis du har type 2 - Type 1 kabel.
Laderen i Leaf er 230v mens ladestasjonene er 400v. Men laderen i Leaf er enfas å bruker da en fas on nulleder slik at spenningen blir 230v.
Alle ladere i i elbiler er enfas utenom tesla som kan lade på 3 fas 400v, mulig zoe å lader på 3 fas, men er usikker der.
Å det er alltid bilen som snakker til laderen hva den vil ha.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

emil

Leaf klarer kun enfase 230V 16A 3.3kW (alternativt 32A 6.6kW) via Type1 (AC) kontakten uansett hvor mange faser og hvor mye effekt du har tilgjengelig i andre enden.

43kW AC er primært for Tesla (kan bruke 22kW) og Renault Zoe (kan bruke 43kW). Eneste mulighet Leaf har til å lade fortere enn 3.3kW fra en 22/43kW Type2 kontakt er å ha en portabel CHAdeMO lader med seg som kan kobles på Type2 i den ene enden og CHAdeMO i den andre.

erikf

Tusen takk for gode svar, kjære nerder!

Så siden jeg har en kabel type2-type1 kunne jeg benyttet denne ABB-stasjonen hvis jeg hadde hatt en overgang "type2 hun til type2 hun"?

Som et apropos ladet jeg på den i Eidfjord med chademo samtidig som en tesla ladet med denne AC'en.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på søndag 03. august 2014, klokken 23:25
Tusen takk for gode svar, kjære nerder!

Så siden jeg har en kabel type2-type1 kunne jeg benyttet denne ABB-stasjonen hvis jeg hadde hatt en overgang "type2 hun til type2 hun"?

Ja, men la helst være selv om den er gratis. Du får bare 3,3kW uansett, bedre å koble seg til andre muligheter. Er det en som koster penger å bruke vil du også sette ny norsk rekord i kWh-pris ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Ville heller satset på en 16A ladekabel med Schuko. Mye mer fleksibelt og tror uansett ikke at den 43kW saken vil like å at du via overganger kobler på en 3.3kW Leaf.

erikf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. august 2014, klokken 23:39
Sitat fra: erikf på søndag 03. august 2014, klokken 23:25Tusen takk for gode svar, kjære nerder!

Så siden jeg har en kabel type2-type1 kunne jeg benyttet denne ABB-stasjonen hvis jeg hadde hatt en overgang "type2 hun til type2 hun"?
Ja, men la helst være selv om den er gratis. Du får bare 3,3kW uansett, bedre å koble seg til andre muligheter. Er det en som koster penger å bruke vil du også sette ny norsk rekord i kWh-pris ;)
Helt enig, men det at det er teoretisk mulig sier noe om perler-for-svin-potensialet hvis man er "lur" nok.

Rebellen i meg våkner litt opp her. Takk for de edruelige motforestillingene, fikk litt lyst til å teste dette. Noen som tilbyr en overgang type2-type2 hun i begge ender?

@emil Har den geniale charge-amps-kabelen. Den har vært verdt hver krone. Håper jeg ikke får bruk for denne hypotetiske (?) type2-type2-overgangen, men det kan tenkes en hurtiglader på et sted man vil lade en time ekstra på 16A etter å ha ladet til 90% på hurtigladeren, og utbygger ikke har vært like lur som grønn kontakt med sine fleksipunkter.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Reodor

Har lest at i USA lader de på 16 A 110 V ac.
Her lader vi gjerne på 16 A 220 V ac og dermed dobbel ladefart.
Er 230 V den øvre grensen for hva laderen takler?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

emil

Vil nok tro at den greit takler 250V med kanskje et lite sikkerhetsbuffer i toppen i tillegg. Noe mer enn det er vel ikke vanlig på enfase noe sted.

Griffel

Sitat fra: Reodor på mandag 04. august 2014, klokken 06:50
Har lest at i USA lader de på 16 A 110 V ac.
Her lader vi gjerne på 16 A 220 V ac og dermed dobbel ladefart.
Er 230 V den øvre grensen for hva laderen takler?
Alt slikt er nominelle verdier og utstyret skal tåle en del avik fra det nominelle.

USA boligdistribusjon er for det meste 240V og 120V
I Norge er nominell spenning 400V og 230V.
Aviksgrenser +5% og -10%. Og utstyret må fungere et stykke utenfor disse grensene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

knnygar

Spenninga varierer ut i frå kor langt du er frå nærmaste trafo og forbruket i nettet.
Nominell spenning er som sagt 400V og 230V,med avviksgrenser +5% og -10%.

Ligg ein utanfor desse over tid må ein ta kontakt med sin straumleverandør.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

JanBrede

Sitat fra: JLafton på søndag 03. august 2014, klokken 22:31
Hei. Du kan fint lade Leaf på alle Type 2 utak hvis du har type 2 - Type 1 kabel.
Laderen i Leaf er 230v mens ladestasjonene er 400v. Men laderen i Leaf er enfas å bruker da en fas on nulleder slik at spenningen blir 230v.
Alle ladere i i elbiler er enfas utenom tesla som kan lade på 3 fas 400v, mulig zoe å lader på 3 fas, men er usikker der.
Å det er alltid bilen som snakker til laderen hva den vil ha.
Som JLafton skriver, så kan du lade på alle type 2 uttak uten problemer.  Hvis det er trefase 400V tilgjengelig, så skal uansett ikke din type 2 til type 1 kabel kunne ta videre det til bilen. (J-1772 er en enfase tilkobling).  Og hvis kabelen din er riktig skrudd sammen, så skal den bare benytte en fase mot N leder som gir 230V.  Og maks den ampére kabelen (kontakten) er skrudd sammen til.

Har testet det selv på en god del punkter også 400V 32A mot min leaf med 6,6kW lader og det oppfører seg som det skal.  Du skal ikke ha behov for noen overgang.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

JLafton

De Nettleverandørene jeg har vert borti følger +-10% på 230v og 400v frem til leveringspunktet.
Men ligger du helt i grenseland pleier de altid å utbedre for å bedre spenningskvaliteten.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA