Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Mippen, torsdag 14. august 2014, klokken 16:54

« forrige - neste »

Mippen

#15
Sitat fra: VanillaBean på lørdag 02. august 2014, klokken 12:08
Beklager å være totalt uvitende og naiv, men kan noen forklare meg om jeg bør kjøpe kabeltypen i denne tråden, fremfor en "vanlig" 16a ladekabel, som jeg hadde tenkt å kjøpe?

Det er du ikke =) PÅ nyere offentlige ladestasjoner er det en ny kontakt som heter type 2 (menneskes). For å lade på de stasjonene  må du ha en slik kabel. Noen biler har  type 2 som standard mens Leaf, Citroen, Mitsubishi og Peugeot har type 1 (J1772) kabel med vanlig husholdningskontakt (schuko) i enden.


For å lade med en leaf, mitsubishi, peugeot, citroen på offentlige ladestasjoner med den nye pluggen må du ha en typ1 til type 2 kabel eller et adapter.

Edit:
De fleste biler har husholdningskontakt på kabelen sin så hvis du alt har en type 2 kontakt med husholdningskontakt i enden må du ha en type 2 til type 2 kontakt.

Ser du har en imev og da har du type 1 kontakt. Da må du ha type 1 til type 2 kabel eller et adapter. Jeg har 16A justerbar kabel hjemme fordi da kan jeg lade fortere hvis jeg skal fort avgårde. Hvis du lader på nye ladestolper anbefaler jeg deg type 1 til type 2 da det blir mer og mer av de laderene.

Håper du blé litt klokere =)



Her er mer info om de ulike kontaktene

http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/26-kontakttyper
Fremtiden er elektrisk.

VanillaBean

Tusen takk for oppklaring!

Betyr dette at jeg da vil kunne lade raskere? Jeg ser at noen av disse er opp til 32A?
iMiev siden september 2013.

Mippen

Sitat fra: VanillaBean på lørdag 02. august 2014, klokken 12:38
Tusen takk for oppklaring!

Betyr dette at jeg da vil kunne lade raskere? Jeg ser at noen av disse er opp til 32A?

Ja, du vil lade raskere men på imev kan du ikke lade med mer enn 16A. Tror laderen utnytter maks 13A på imev (den som er innebygget i bilen). Men du vil lade mye fortere enn på vanlig 10a. Så du vil spare noen timer fra 0 til full.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Hvis det ikke er noen Type2 stolper der du lader eller ser for deg å lade i nærmeste fremtid er det ikke nødvendig å kjøpe den inn enda.

Har selv kun ladet to steder med Type2 kontakt tilgjengelig (UIA Grimstad og Huk Oslo), men begge steder er det også Schuko tilgjengelig så jeg ville ikke tjent noe på å ha Type2-Type1 kabel.

Edit:
Fjerna litt Leaf-ting siden det denne gangen var for en Trilling...

VanillaBean

iMiev siden september 2013.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Trillingene støtter max 13A, men du får fortsatt ca 3.0kW i timen med 13A i forhold til 2,3kWh med 10.
Lader du to timer får du ca 1 mil lengre kjørelengde på en trilling med 13A i stedet for 10A.

Regnestykket er enkelt på 1 fase
Amp      Volt         
  6   x   230   =   1,4   kW
  8   x   230   =   1,8   kW
10   x   230   =   2,3   kW
13   x   230   =   3,0   kW
16   x   230   =   3,7   kW

TB

Sitat fra: VanillaBean på lørdag 02. august 2014, klokken 12:49
Nå ble jeg litt klokere.
Da ser det ut som om jeg fortsatt bør satse på å kjøpe en 16A ladekabel.
Eit godt tips: Kjøp ein justerbar kabel - dvs 6 - 10 - 16
Dette er spesielt smart om du skal lade på "tvilsomme" plasser - som ikkje er lagt opp for elbil, eller må lade via skjøtekabel. Eg har brukt 6 A fleire gonger, der 10 ikkje fungerte / sikring går. Det er betre og lade på 6A - enn ikkje lade.

Samtidig kan du bruke samme kabel til 16A - der det går.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mippen

#22
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Støttes! Kjøp en justerbar kabel, 6/10/16 er fint. Da kan man koble seg på hvor som helst ved behov, men kan også utnytte en 16A-kurs fullt ut der det er mulig.

Ellers om man regner med å bruke mange offentlig tilgjengelige ladepunkter kan det være lurt med en type 2 til type 1-kabel. Pass på å kjøpe en for 32A dersom du har 6,6 kW lader i bilen så du kan utnytte den hvis mulig der du kobler deg til i så fall.. Har du ikke det holder det med 16A som har litt tynnere ledning og er litt mer håndterlig. Om du ikke vet at du kommer til å lade der det er type 2-kontakter ville jeg ventet med denne og sett om behovet var tilstede. Jeg fant raskt ut at en sånn var kjekk å ha for mitt bruksmønster.

Ellers kan du kjøpe/lage et utall overganger for å kunne bruke den justerbare kabelen også på diverse andre kontakter enn vanlig stikkontakt om du skulle ha behov for det. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elmo

Sitat fra: E_S på lørdag 02. august 2014, klokken 17:23
kan det være lurt med en type 2 til type 1-kabel. Pass på å kjøpe en for 32A dersom du har 6,6 kW lader i bilen så du kan utnytte den hvis mulig der du kobler deg til i så fall.. Har du ikke det holder det med 16A som har litt tynnere ledning og er litt mer håndterlig.

Hvis/når du skal kjøpe type2 kabel bør du sterkt vurdere 32A selv om du ikke har 6,6kW lader. Støpslene er de samme så 16A kan plugges i 32A ladestolper, men en del 32A ladestolper gir ikke strøm til 16A kabel (sies at det er en programmeringsfeil i stolpene, men hva hjelper det). Med 32A kabel slipper du problemet, og bilen tar det den kan (16 eller 32).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mippen

Sitat fra: Elmo på søndag 03. august 2014, klokken 09:24
Sitat fra: E_S på lørdag 02. august 2014, klokken 17:23
kan det være lurt med en type 2 til type 1-kabel. Pass på å kjøpe en for 32A dersom du har 6,6 kW lader i bilen så du kan utnytte den hvis mulig der du kobler deg til i så fall.. Har du ikke det holder det med 16A som har litt tynnere ledning og er litt mer håndterlig.

Hvis/når du skal kjøpe type2 kabel bør du sterkt vurdere 32A selv om du ikke har 6,6kW lader. Støpslene er de samme så 16A kan plugges i 32A ladestolper, men en del 32A ladestolper gir ikke strøm til 16A kabel (sies at det er en programmeringsfeil i stolpene, men hva hjelper det). Med 32A kabel slipper du problemet, og bilen tar det den kan (16 eller 32).

Er det ikke slik at man bør velge den kabelen som er tilpasset laderen i bilen? Jeg har blitt fortalt dette men har ikke fått det bekreftet... Grunnen var at hvis noe skulle skje i bilen så får aldri bilen mer enn det kabelen kan gi.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

#26
Sitat fra: Mippen på søndag 03. august 2014, klokken 09:27
Sitat fra: Elmo på søndag 03. august 2014, klokken 09:24
Sitat fra: E_S på lørdag 02. august 2014, klokken 17:23
kan det være lurt med en type 2 til type 1-kabel. Pass på å kjøpe en for 32A dersom du har 6,6 kW lader i bilen så du kan utnytte den hvis mulig der du kobler deg til i så fall.. Har du ikke det holder det med 16A som har litt tynnere ledning og er litt mer håndterlig.

Hvis/når du skal kjøpe type2 kabel bør du sterkt vurdere 32A selv om du ikke har 6,6kW lader. Støpslene er de samme så 16A kan plugges i 32A ladestolper, men en del 32A ladestolper gir ikke strøm til 16A kabel (sies at det er en programmeringsfeil i stolpene, men hva hjelper det). Med 32A kabel slipper du problemet, og bilen tar det den kan (16 eller 32).

Er det ikke slik at man bør velge den kabelen som er tilpasset laderen i bilen? Jeg har blitt fortalt dette men har ikke fått det bekreftet... Grunnen var at hvis noe skulle skje i bilen så får aldri bilen mer enn det kabelen kan gi.

Nei det er tull. Så lenge pluggene passer er det godkjent og skal være sikkert. 
Da bør du jo i så fall ikke plugge 16A type2 kabel i en 32A stolpe heller. Eller plugge en type1 kabeln med 10A kladd i en 16 kontakt.

Se hva en leverandør anbefaler i en nabotråd (min utheving):
Sitat fra: nofuelno på lørdag 02. august 2014, klokken 00:27
Sitat fra: muggost på fredag 01. august 2014, klokken 21:27
Sitat fra: emil på fredag 01. august 2014, klokken 21:20
Har du 3.3kW lader i Leaf ville jeg kjøpt 16A kabel. Tynnere kabel og lettere å ha med å gjøre.

Ja det er nettopp det jeg sitter å lurer litt på. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til Fossilbil (hallo, det er jo bare så 2013 da 8) ), men jeg regner med at min neste bil vil ha 32A lader. Da er det jo dumt å kjøpe en kabel som jeg bare for "halvt" utbytte av nå, ikke sant? Jeg trenger en ekstra kabel nå desverre...
Kjøp en 32A kabel
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Ang. type 2 kabel - 16A vs 32A. Eg bestilte 16A typen, men mottok 32A - til samme pris. Kabelen er ikkje spesielt stiv - så eg klaga ikkje på dette.
Dvs - virkar som det for type 2 kabler i hovedsak blir produsert 32A. Større volum gir mindre pris...

http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-16a#product
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

Sitat fra: TB på søndag 03. august 2014, klokken 15:47
Ang. type 2 kabel - 16A vs 32A. Eg bestilte 16A typen, men mottok 32A - til samme pris. Kabelen er ikkje spesielt stiv - så eg klaga ikkje på dette.
Dvs - virkar som det for type 2 kabler i hovedsak blir produsert 32A. Større volum gir mindre pris...

http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-16a#product

Men er vel noen mm tykkere? 2.5mm Vs 6 mm?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på mandag 04. august 2014, klokken 19:04
Sitat fra: TB på søndag 03. august 2014, klokken 15:47
Ang. type 2 kabel - 16A vs 32A. Eg bestilte 16A typen, men mottok 32A - til samme pris. Kabelen er ikkje spesielt stiv - så eg klaga ikkje på dette.
Dvs - virkar som det for type 2 kabler i hovedsak blir produsert 32A. Større volum gir mindre pris...

http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-16a#product

Men er vel noen mm tykkere? 2.5mm Vs 6 mm?

Stemmer - 3 x 6 mm2 + tynne ledere til kontrollsignal.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA