Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbrenningsbilpolitikk

Startet av muggost, tirsdag 19. august 2014, klokken 14:18

« forrige - neste »

muggost

Vil en slimbox (http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/slimbox-type-2-veggboks-32a) kunne brukes på alle elbiler, så lenge jeg har en type 2 kabel? Jeg går ut fra at jeg vil kunne få 3.6KW, 7KW og 22KW lading, så lenge bilene støtter den typen lading?


Elmo

Ja.  Men i følge Elbilshop som også selger den (se her) så har, eller i allefall hadde, den samme problem (softwarebug) som enkelte offentlig type2 stolper. Dvs. at 32A varianten ikke leverer strøm til 16A type-kabel.
Han sa også at han ha feilmeldt det til dem, så kanskje de har rettet det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nofuelno

Sitat fra: muggost på mandag 04. august 2014, klokken 22:20
Vil en slimbox (http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/slimbox-type-2-veggboks-32a) kunne brukes på alle elbiler, så lenge jeg har en type 2 kabel? Jeg går ut fra at jeg vil kunne få 3.6KW, 7KW og 22KW lading, så lenge bilene støtter den typen lading?
Hei, da jeg ser at det kan være potensielle problemer med Slimbox, ønsker jeg heller å tilby
en KEBA boks til samme pris : http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Ona IX

Hvis man kobler opp en av disse med 22kw så de kan lade tesla og zoe. Kan man likevel koble til med en vanlig 16a lader (leaf o.l.) kan lade? Siden det er både 3-fas 400v og ikke 1-fas 220v
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

jkirkebo

Sitat fra: Ona IX på onsdag 06. august 2014, klokken 01:25
Hvis man kobler opp en av disse med 22kw så de kan lade tesla og zoe. Kan man likevel koble til med en vanlig 16a lader (leaf o.l.) kan lade? Siden det er både 3-fas 400v og ikke 1-fas 220v

Ja, det går fint på de boksene med Type 2 stikk, men ikke på de med fast kabel.

Har man ikke behov for det og kan bruke fast kabel er dette et billigere alternativ:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Posten er riktignok for en 7,4kW variant men denne kommer også i en 22kW variant. Monteringsanvisningen  er dog ikke klar ennå. Prisen blir 400,- høyere for den, altså 4350,- for en fastmontert 22kW ladestasjon med fast Type 2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

muggost

Sitat fra: nofuelno på onsdag 06. august 2014, klokken 00:46
Hei, da jeg ser at det kan være potensielle problemer med Slimbox, ønsker jeg heller å tilby
en KEBA boks til samme pris : http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product

Kan du dokumentere hva slags problemer det er snakk om? Jeg ser du selger begge deler, så da blir jeg litt nysgjerrig på detaljene i det du snakker om...

TB

Ved lading av elbil på større strømstyrke kan det potensielt vere kapasitetsproblem.

Slik eg forstår kan fleire veggbokser av typen Keba KeContact P20 bli styrt av ein sentral KeContact M10, og fordele tilgjengelig kapasitet? Dvs, om det er få biler kobla til kan desse lade på t.d. 32A, blir det kobla til fleire vil lading bli automatisk redusert, men alle vil kunne lade - ingen sikring går.

Er dette korrekt oppfatta?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nofuelno

Sitat fra: TB på onsdag 06. august 2014, klokken 17:53
Ved lading av elbil på større strømstyrke kan det potensielt vere kapasitetsproblem.

Slik eg forstår kan fleire veggbokser av typen Keba KeContact P20 bli styrt av ein sentral KeContact M10, og fordele tilgjengelig kapasitet? Dvs, om det er få biler kobla til kan desse lade på t.d. 32A, blir det kobla til fleire vil lading bli automatisk redusert, men alle vil kunne lade - ingen sikring går.

Er dette korrekt oppfatta?
Ja, den oppsummeringen stemmer meget bra !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

TB

Sitat fra: nofuelno på onsdag 06. august 2014, klokken 23:40
Sitat fra: TB på onsdag 06. august 2014, klokken 17:53
Ved lading av elbil på større strømstyrke kan det potensielt vere kapasitetsproblem.

Slik eg forstår kan fleire veggbokser av typen Keba KeContact P20 bli styrt av ein sentral KeContact M10, og fordele tilgjengelig kapasitet? Dvs, om det er få biler kobla til kan desse lade på t.d. 32A, blir det kobla til fleire vil lading bli automatisk redusert, men alle vil kunne lade - ingen sikring går.

Er dette korrekt oppfatta?
Ja, den oppsummeringen stemmer meget bra !

Interessant, ser Keba KeContact P20 koster ca 8000 kr. Kva pris ligg sentralen på, dvs KeContact M10 ?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nofuelno

Sitat fra: TB på torsdag 07. august 2014, klokken 18:01
Sitat fra: nofuelno på onsdag 06. august 2014, klokken 23:40
Sitat fra: TB på onsdag 06. august 2014, klokken 17:53
Ved lading av elbil på større strømstyrke kan det potensielt vere kapasitetsproblem.

Slik eg forstår kan fleire veggbokser av typen Keba KeContact P20 bli styrt av ein sentral KeContact M10, og fordele tilgjengelig kapasitet? Dvs, om det er få biler kobla til kan desse lade på t.d. 32A, blir det kobla til fleire vil lading bli automatisk redusert, men alle vil kunne lade - ingen sikring går.

Er dette korrekt oppfatta?
Ja, den oppsummeringen stemmer meget bra !

Interessant, ser Keba KeContact P20 koster ca 8000 kr. Kva pris ligg sentralen på, dvs KeContact M10 ?
Det blir uforholdsmessig kostbart med en M10 for 2 ladebokser ( 28.000, + mva ) så i slike tilfeller lager vi våre egne løsninger for lastbalansering.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA