Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Student elbil med 800km rekkevidde

Startet av Tjungbark, tirsdag 12. august 2014, klokken 08:54

« forrige - neste »

Tjungbark

Hej!

Igår köpte jag en Think Classic med en mängd batterier ståendes vid sidan av bilen. Igår monterade jag de batterier i batterilådan som jag trodde var bäst efter egna spänningsmätningar och kapacitetsmätningar gjorda vid en rekonditionering av batterierna 2012. Det står runt 90% kapacitet på batterierna skrivet med spritpenna.

Nu till min fråga, igår eftermiddag runt 17:00 mätte jag upp hela batterilådan och fick spänningen till ca 90V. Det konstiga är att när jag mäter nu 20h senare får jag bara 60V? Är detta normalt eller är det ett tecken på att ett av batterierna är kasst?

Tack på förhand :)

MVH Tobias Jungbark

elektrolux

Høres forunderlig ut.

NiCd blokker legger seg vanligvis på ca 6V i utladet tilstand. Det betyr ca. 114V i en Classic pakke.

Har du mulighet så lad alle opp i serie ca 30 timer med 5A, og dra så ut ca 70 Ahr og mål spenning på hver blokk med last på. Den skal da være lik innen 0,05V
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tjungbark

Tack för svar! Jag mätte upp alla blokker innan jag montera dem i kassen och då visa ca 30% 6V, 70% låg mellan 4 och 5,5V. Men de har inte varit laddade på minst 2 år.

Nu har jag mätt upp dem igen (i kassen) och då visade några så lite som 0,5 till 1,5V medan andra fortfarande låg på mellan 4 och 6V, totalt summerade de alltså upp 60V.

När jag kopplar in batterikassen med alla blokker till bilen blir det en rätt stor gnista (har inte vågat mer än att snudda kontakterna med varandra utifall att det skulle vara något fel. Är det normalt? Jag har hört att Think drar 100W kontinuerligt, det skulle då ge ca 2A ström vilket jag inte tycker borde ge en sådan gnista (nästan så att polerna svetsades samman).

Kan jag ladda dem utan att fylla på batterivatten och genomföra en "vedlikeholdslading" (vet inte hur mycket batterivatten det är i dem)? Har nämligen inget Acta instrument eller en Palm...

elektrolux

Høres nesten ut som om de har vært utsatt for glykol eller batterisyre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: Tjungbark på søndag 27. juli 2014, klokken 16:43
Tack för svar! Jag mätte upp alla blokker innan jag montera dem i kassen och då visa ca 30% 6V, 70% låg mellan 4 och 5,5V. Men de har inte varit laddade på minst 2 år.

Nu har jag mätt upp dem igen (i kassen) och då visade några så lite som 0,5 till 1,5V medan andra fortfarande låg på mellan 4 och 6V, totalt summerade de alltså upp 60V.

När jag kopplar in batterikassen med alla blokker till bilen blir det en rätt stor gnista (har inte vågat mer än att snudda kontakterna med varandra utifall att det skulle vara något fel. Är det normalt? Jag har hört att Think drar 100W kontinuerligt, det skulle då ge ca 2A ström vilket jag inte tycker borde ge en sådan gnista (nästan så att polerna svetsades samman).

Kan jag ladda dem utan att fylla på batterivatten och genomföra en "vedlikeholdslading" (vet inte hur mycket batterivatten det är i dem)? Har nämligen inget Acta instrument eller en Palm...


Batteriene dine må testes skikkelig invidiuelt... Dette blir ingen suksess som du ser.
Batteriene kan helt fint ha større spenningsforksjell en 0.05V... 
Har personlig kjørt rundt med 0.3v forskjell i 2 år uten problem.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Tjungbark

Jag tänkte att jag skulle försöka ladda upp dem så mycket det går med laddaren i bilen men när jag kopplade in dem började aldrig laddlampan lysa och jag fick ett felmeddelande på displayen. Under själva felsökningen från schemat uppladdat på wikin fann jag ut att jag kopplat polerna till BMS:en fel...  :-[ :'( Sen la jag av arbetet för dagen. Ska testa att vända dem rätt imorgon men jag fruktar det värsta, BMS:en kass...   :'( Finns det någon chans att det är någon säkring som slått ut?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA