Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i remote app

Startet av kringon, lørdag 06. september 2014, klokken 17:58

« forrige - neste »

smaug01

Prismodellene er ikke skrevet i stein, dette kan og vil endre seg når markedet finner seg til rette.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Erik N

Jeg kan gjerne betale mer for hurtiglading enn motsvarende distanse med bensin.

Hvis jeg betaler dobbelt pris for hurtiglading sammenlignet med bensin, men kun hurtiglader 1 gang av 3 (alltså lader 2 dager hjemme "gratis" og 1 dag hurtiglading), så er jo fortsatt driftskostanden lavere en bensinbilen.

Jeg er også villig at ha dyrare kostnad for at spare miljøet. Det er vel ikke BARE økonomien som styr bilbruket..? ;)

Rio

Sitat fra: Erik N på søndag 24. august 2014, klokken 19:44
Jeg kan gjerne betale mer for hurtiglading enn motsvarende distanse med bensin.

Hvis jeg betaler dobbelt pris for hurtiglading sammenlignet med bensin, men kun hurtiglader 1 gang av 3 (alltså lader 2 dager hjemme "gratis" og 1 dag hurtiglading), så er jo fortsatt driftskostanden lavere en bensinbilen.

Jeg er også villig at ha dyrare kostnad for at spare miljøet. Det er vel ikke BARE økonomien som styr bilbruket..? ;)


Jeg er helt enig i det, men jeg synes det er synd at "vi" velger løsninger som er så mye dyrere enn det behøver å være, fordi det er ikke alle som er villige (eller har mulighet) til å betale så mye ekstra.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kringon

Sitat fra: Erik N på søndag 24. august 2014, klokken 19:44
Jeg er også villig at ha dyrare kostnad for at spare miljøet. Det er vel ikke BARE økonomien som styr bilbruket..? ;)


Nei, men det er den enkleste parameteren å bruke for å få massene til å gjøre det en vil.

Dersom Norge som nasjon skulle gjort dette fornuftig, så skulle vi gjort det billig, enkelt og trygt å være elbilist.

Når alle disse parameterene er på plass, så kan en begynne å øke beskatningen på tilbudet. Da har man gjort folket avhengig av en tjeneste og kan begynne å spare til neste utgiftspost som felleskapet må ta.

Problemet er jo at vi ikke har noen god nasjonal plan for elbilpolitikken og derav elendige løsninger lokalt. Det er kun områdene med god nok konsentrasjon av folk at tilbudene er gode (Drammen / Oslo for min del). Staten kunne opprettet et selskap som kun drev med hurtigladning og delprivatisert det når foretningsmodellen gav avkastning (slik vi har gjort med NSB, Telenor, Statkraft etc.)

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Rio

Sitat fra: kringon på søndag 24. august 2014, klokken 20:21
Staten kunne opprettet et selskap som kun drev med hurtigladning og delprivatisert det når foretningsmodellen gav avkastning (slik vi har gjort med NSB, Telenor, Statkraft etc.)

Hvorfor skulle man da (del)privatisere det, fremfor å la profitten gå tilbake til skattebetalerene?

Det er å la skattebetalerne sitte med risikoen, og det private kun ta profitten...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kringon

Sitat fra: Rio på søndag 24. august 2014, klokken 20:58
Sitat fra: kringon på søndag 24. august 2014, klokken 20:21
Staten kunne opprettet et selskap som kun drev med hurtigladning og delprivatisert det når foretningsmodellen gav avkastning (slik vi har gjort med NSB, Telenor, Statkraft etc.)

Hvorfor skulle man da (del)privatisere det, fremfor å la profitten gå tilbake til skattebetalerene?

Det er å la skattebetalerne sitte med risikoen, og det private kun ta profitten...


Fordi det ikke er politisk dekning for å ha rene statlige selskaper. Men for all del -> dersom noen kunne fått det til å være politisk spiselig, så er ideen god.

Delprivatisering gjør jo at staten får en god del av overskuddet, men at det er private krefter som driver selskapet fremover.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA