Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min første parkeringsbot med Think...

Startet av froggen77, fredag 30. januar 2009, klokken 16:38

« forrige - neste »

froggen77

Hei!
Må først få takke for all hjelp jeg har fått her på forumet. Føler meg fortsatt som en "snylter" siden jeg bare kommer med spørsmål og aldri kan hjelpe noen. Men det kan jo forandre seg når jeg har hatt elbil noen år.

Så spørsmålet: Bilen tappes ganske fort for strøm, 5-10% i døgnet. Det bråker ofte når ledningen ikke står i. Har lest mange innlegg her på forumet og har forstått at det kan være 12v-batteriet som lades fra batteriene. Dessverre er jeg så grønn at jeg ikke skjønner alt som står i innleggene. Leste i et innlegg at man kunne teste 12v-batteriet ved å koble fra de andre batteriene og la lysene stå på i en time og så måle 12v-batteriet. Men det stod at dette ikke var så lett på Think. Vil det si at det ikke er å anbefale, og at ford må gjøre dette?

Lurer også på om det er mulig å skifte batteriet selv og hva man måtte koble fra for å gjøre dette?

Håper på et svar for "dummies" siden jeg er ganske grønn på biler generelt og elbiler spesielt. Og så hadde det vært deilig å slippe å bruke ford hvis det hadde vært mulig.

mvh Frode
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

El rayo

Sitat fra: froggen77 på lørdag 17. januar 2009, klokken 23:13
Hei!
Må først få takke for all hjelp jeg har fått her på forumet. Føler meg fortsatt som en "snylter" siden jeg bare kommer med spørsmål og aldri kan hjelpe noen. Men det kan jo forandre seg når jeg har hatt elbil noen år.

Så spørsmålet: Bilen tappes ganske fort for strøm, 5-10% i døgnet. Det bråker ofte når ledningen ikke står i. Har lest mange innlegg her på forumet og har forstått at det kan være 12v-batteriet som lades fra batteriene. Dessverre er jeg så grønn at jeg ikke skjønner alt som står i innleggene. Leste i et innlegg at man kunne teste 12v-batteriet ved å koble fra de andre batteriene og la lysene stå på i en time og så måle 12v-batteriet. Men det stod at dette ikke var så lett på Think. Vil det si at det ikke er å anbefale, og at ford må gjøre dette?

Lurer også på om det er mulig å skifte batteriet selv og hva man måtte koble fra for å gjøre dette?

Håper på et svar for "dummies" siden jeg er ganske grønn på biler generelt og elbiler spesielt. Og så hadde det vært deilig å slippe å bruke ford hvis det hadde vært mulig.

mvh Frode
Riktig at det ikke er så lett på Th!nk som på Peugeot og Citroën der men bare kan åpne panseret. På Th!nk må man ta av fronten. Men det skal bare ta et kvarter (belastes for 15 minutter arbeid på verksted). Hvis batteriet er mer enn 3 år gammelt ville jeg byttet det uansett, da er det går mot slutten av levetiden.

Når fronten er av er det like enkelt å bytte 12V batteri som på en fossilbil. Koble først fra kontakten merket "DC/DC" på den store, grå interface-boksen på passasjersiden ved torpedoveggen. Man må lirke forsiktig og trekke ut den lille, røde låsemekanismen litt ut (den løsner ikke helt) samtidig som man lirker kontakten nedover. Dette er 114V inn på DC/DC konverteren.

Så er det bare å koble fra 12V batteriet, minuspolen først (da gjør det ikke noe om man kommer borti chassiet med nøkkelen).

Løsne de to låsemutterne helt nederst på de lange boltene som holder batteriet og skru så de lange boltene helt ut og ta av festebraketten med bolter og låsemuttere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Det er sannsynlig at du må bytte 12volts batteri hvis traksjonsbatteri tappes mye hver dag. Jobben er ikke vanskelig men du må demontere panseren først. Det er best å koble fra DC/ DC omformeren først, det er den som lage ladestrømmen til 12 volten. Den sitter litt  til høyre lett synlig med kjøleslange tilkoblet. Følg strømledningen fra denne til en fordelingsboks med høyspenningsvarsel på. Dra fram den røde klipsen og dra ned og ut støpselen. Det er litt teknikk i dette. Først koble fra polen som går mot bilens jord når man kobler fra 12 volten. Gjør alt omvent med montering. Det vil nok knistrer litt men det gjør ingenting.

Sjekk forumet her for mulig leverandører av egnet batterier og last ned verkstedsbok til Think under dokumenter i elbil.no hoved siden.
Lykke til.

ps. skrev den samtidig som El Rayo. Han er så grei vet du!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Hei. Du kan teste 12V batteriet på samme måte som på Think, ved å først koble fra 2 sorte runde multipin AMP kontakter under dekselet til vannfylling som er under førerstolen. ( teori som må bekreftes ved praktisk forsøk)

Når det er sagt, så viser det seg at 12V batteriet på Think har elendige arbeidsforhold, og selv om det tester med over 10Ahr ( Har mer enn 10,5V etter 1 time med lys på) så er ikke dette nødvendigvis nok til at DC-DC en ikke stadig slår inn og "lader" 12V batteriet.

Sier "lader" i tegn siden det ikke er snakk om reell lading med 13,8-14,1 volt i 1/2 time.

Se forøvrig: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1574.0

Foreslår nytt batteri, samt skikkelig lader tilkoblet 12V uttaket inne i bilen. C-tek er fin for topplading, etter batteribytte, mens en lader som holder 13,8V konstant etter at toppladinga er ferdig er best ved langtidslading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

froggen77

Takk for hjelpen.
Jeg kjøpte et batteri på biltema (80-414), men er litt usikker på om jeg skal bruke det. Det hadde stått på lageret i 1,5 år. Leser her på forumet at batteri er ferskvare. Er det sånn at det er dumt av meg å bytte til dette batteriet?

Et annet spm: Noen som vet om de har bremseklosser som passer til think på biltema? Har lett her på forumet men ikke funnet noe

mvh Frode
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

El rayo

Sitat fra: froggen77 på onsdag 21. januar 2009, klokken 22:09
Jeg kjøpte et batteri på biltema (80-414), men er litt usikker på om jeg skal bruke det. Det hadde stått på lageret i 1,5 år. Leser her på forumet at batteri er ferskvare. Er det sånn at det er dumt av meg å bytte til dette batteriet?
Et blybatteri som ikke er i bruk skal lades med jevne mellomrom, noen sier hver 20 dager, andre hver måned. Bortkastet arbeid å sette inn et halvgammelt batteri, men det kan brukes i krisetilfelle. Uansett: lad det nå med en god, elektronisk lader, f.eks CTek Zafir 90 (kr 500 hos Clas Ohlson).
Hvis det er under 30 dager siden du kjøpte det kan du levere det tilbake og få pengene igjen iflg forbrukerkjøpsloven.
Sitat fra: froggen77 på onsdag 21. januar 2009, klokken 22:09
Et annet spm: Noen som vet om de har bremseklosser som passer til think på biltema? Har lett her på forumet men ikke funnet noe

mvh Frode

Bremseklosser: Bilextra Mintex MDB 1291, Mekonomen
Bremseskiver: Brembo 08.2985.14, Mekonomen eller Biltema 64-553
Bremsesylinder bak: Mekonomen 03-56612 og 03-26613 (venstre og høyre)
Vinduspusserblad: Land Rover DKC 500140
Nedre opphengskule: Citroën 3640.36 eller Moog PE-BJ-3356
Skiltlys: Hella 2KA 002 445-171
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA