Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Test" av Kia Soul EV

Startet av Jævla Hippie, tirsdag 05. august 2014, klokken 08:57

« forrige - neste »

Jævla Hippie

Noen som har noe formening om det finnes noen optimal elbil for denne situasjonen?

Kjører aviser 6 dager i uken, 6 mil daglig. Det blir enormt mye start-stopp-kjøring i lave hastigheter. Sjelden over 50km/t. I tillegg er mye dårlige grusveier og stigning (men dermed også nedoverbakker man bare kan trille i). Om vinteren snakker vi til tider også ubrøytede veier og veier som ikke er strødd. Kjører nå i en Toyota Aygo, på det beste greier jeg å bruke 0.7 l/mil. Den bruker 0.4 l/mil under optimale forhold. Ingen bomstasjoner, og dette er på bygda, så parkering er uansett gratis. Har egen garasje med strømuttak.

Motivasjonen for å skaffe en elbil er kun miljøhensyn. Har dårlig samvittighet for å kjøre så mye, selv om det er en liten lavutslippsbil jeg har (109g CO2/km), men håpet var at det ikke skulle bli for dyrt, da jeg tjener veldig lite. 

Hva er den mest økonomiske løsningen, også mht batterier som sikkert hyppig må fornyes? Jeg har ikke bruk for mer enn 2 seter. Ofrer gjerne komfort for miljø. Orker ikke for mye ladeangst, det må være god margin på 6 mil. Jeg tenker å beholde Aygoen uansett, da jeg i blant vikarierer andre steder og det da kan bli opptil 15 mil per dag. Og at jeg ikke forestiller meg at en knøttliten elbil kan greie det ekstreme føret som kan oppstå om vinteren, til tross for bruk av kjetting.

Får kilometergodtgjørelse, men vet ikke om jeg får noe mer om jeg skaffer elbil.

Har noenlunde grei teknisk innsikt og kan i verste fall kanskje støtte meg litt på en svigerbror med enorm teknisk innsikt og elektronikk-kunnskaper. I forhold til service og batteribytte og slikt. Har sett på hva som finnes, men det er ikke så mye info om hvordan de ulike typene biler og batterier vil fungere på denne typen kjøring. Kanskje det ikke er så håpløst valg, i og med at de bruker bremsekraft til å lade og ikke taper så mye effektivitet på å kjøre sakte og bytte gir hele tiden? Dunno :)

Alle meninger tas i mot med takk.
Renault Zoe 240 Life

elektrolux

Høres ut som den perfekte jobben for en Think Classic.

Denne har utrolig bra plass til avisene dine, kommer seg usedvenlig bra fram på ubrøytede veier, og tåler med sine NiCd batterier ned mot -40C før der blir problemer.

Du sitter høyt, og dermed blir stadig ut og innstiging en lek.

Du er også innen denne bilens rekkevidde, men bør velge en med Webasto slik at du ikke bruker strøm for fyring.

De dagene du vikarierer må du muligens ha en backup Think Classic, eller montere ekstra lader.

Disse bilene år du f.eks fra oss med garanti for 50 000 kr, men ser at andre selger ned mot 30 000 kr for gode biler uten garanti, eller ned mot 5000 kr for en delebil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Fuglemat på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:54
Får kilometergodtgjørelse, men vet ikke om jeg får noe mer om jeg skaffer elbil.

Kilometergodtgjørelse for elbil er høyere enn for vanlig bil.  Er vel kr. 4,20 nå såvidt jeg husker
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

timingbeltkiller

Sitat fra: Elmo på torsdag 17. juli 2014, klokken 12:24
Kilometergodtgjørelse for elbil er høyere enn for vanlig bil.  Er vel kr. 4,20 nå såvidt jeg husker
Det er statens satser. Gjelder neppe aviskjøring.
Men du kan jo bare spørre firmaet du kjører for.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TB

Sitat fra: Fuglemat på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:54
Noen som har noe formening om det finnes noen optimal elbil for denne situasjonen?

Kjører aviser 6 dager i uken, 6 mil daglig. Det blir enormt mye start-stopp-kjøring i lave hastigheter. Sjelden over 50km/t. I tillegg er mye dårlige grusveier og stigning (men dermed også nedoverbakker man bare kan trille i). Om vinteren snakker vi til tider også ubrøytede veier og veier som ikke er strødd. Kjører nå i en Toyota Aygo, på det beste greier jeg å bruke 0.7 l/mil. Den bruker 0.4 l/mil under optimale forhold. Ingen bomstasjoner, og dette er på bygda, så parkering er uansett gratis. Har egen garasje med strømuttak.

Motivasjonen for å skaffe en elbil er kun miljøhensyn. Har dårlig samvittighet for å kjøre så mye, selv om det er en liten lavutslippsbil jeg har (109g CO2/km), men håpet var at det ikke skulle bli for dyrt, da jeg tjener veldig lite. 

Hva er den mest økonomiske løsningen, også mht batterier som sikkert hyppig må fornyes? Jeg har ikke bruk for mer enn 2 seter. Ofrer gjerne komfort for miljø. Orker ikke for mye ladeangst, det må være god margin på 6 mil. Jeg tenker å beholde Aygoen uansett, da jeg i blant vikarierer andre steder og det da kan bli opptil 15 mil per dag. Og at jeg ikke forestiller meg at en knøttliten elbil kan greie det ekstreme føret som kan oppstå om vinteren, til tross for bruk av kjetting.

Den store fordel med elbil er lite forbruk, sjølv med mykje start/stopp. Ingen tomgang ved stop. Ulempen er rekkevidde og vinter. Det er foreslått Think. Dette kan vere bra bilar, men det er ikkje så mange som kjenner desse bilar lenger. Tilgang på deler er også eit tema. Slik eg tolkar deg ynskjer du kvar morgon og komme til ein bil som virkar - og ikkje drive vedlikehald på eigen hand.

Av dagens bilar er rekkevidden på vinterstid ein utfordring. Naturligvis med unntak av Tesla S, men det blir eit heilt anna budsjett. Sommerstid er det ingen problem. Men, vinter med snø, og varme - i det minste for at du skal sjå ut, det legg seg raskt dugg og is på rutene uten varme i bilen.

Det som kan vere realistisk er og kjøpe ein brukt trilling / i-Miev med dieselvarmer. Uten dieselvarmer vil du fint klare deg 6 mil store delar av året, men om vinteren blir det kaldt, og knapt. Bilar kjøpt av Norsk forhandler har typisk 2-3 år igjen med garanti - slik at det er eit trygt kjøp uansett kva som oppstår. Pris på ny i dag er frå ca 140, så bruktpris må vere godt under dette. Denne er like lang som Toyota Aygo, men den 147 cm brei, og bakhjulstrekk. Bør vere mulig og komme godt fram med denne, med kjetting på bakhjulene.

Andre alternativ er VW e-up, denne er svært ny - så finnes nok ikkje så mange brukte enno. Om lag like størrelse som Aygo, men "normal" breidde. Har litt større batteri enn trilling. 

Om du har budsjett til det er Kia Soul ev ein heilt ny bil som i følge reklamen lovar mykje. Stort batteri skal gjere at 6 mil vinterstid skal vere gjennomførbart - og 15 mil sommarstid også skal gå. Pris startar på ca 200 k. Fordel med denne er at du kan selge Aygoen, og dermed slepp du med ein forsikring, mindre service og drivstoffutgifter.

Det du bør gjere er og lage eit reknestykke kva kostnader totalt sett du har på Aygoen i dag. Dermed er det enklare og finne ut kva for utgifter du kan akseptere ang. lån. Fordel med ny bil med 5 år garanti er at utgiftene er kjent. Det blir ingen uventa reparasjoner.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Råde

#5
Det er vel som å banne i kirken, men en ladehybrid var kanskje tingen. Ulempen er at de ikke finnes med den bilstørrelse og det budsjettet du gir inntrykk av.

Jeg har selv kjørt aviser med en diesel kangoo. Det var riktignok i tettbebygd strøk og jeg kan love at jeg frøs om vinteren. Bilen klarte aldri å bli varm. En webasto eller et veldig godt varmeapparat bør være prioritet.

Valgmulighetene er jo ikke enorme. En liste (fyll på hvis noen er glemt) sortert billigst-dyrest:

Think
Buddy
Trilling (i-MiEV, i-On, C-Zero)
Leaf (brukt)
-------
E-Up!
Leaf
Kia Soul EV
Renault zoe
Ford Focus electric
E-Golf
Tesla

Over streken får du brukt. Du ville helt sikkert spare mye drivstoff, så et budsjett som TB foreslår bør du absolutt dette opp. Men ta med service og reparasjoner i det. Trenger du på sikt ny batteripakke, så har visst nissan annonsert ca 40.000 for hele. VW bytter evt moduler. Men husk det er ganske god batterigaranti.
e-Golf | X75D

B_Tesla

Hei,

Kanskje du kunne opplyst hva du får i kilometergodtgjørelse i mnd ca idag. Det er litt lettere å beregne prisklasse ut fra dette. Disse pengene bør jo dekke alle kostnader du har, dersom du har planer om å benytte bilen utelukkende til dette (at den er tom for batteri etterpå).
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Focus

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Råde

Sitat fra: Focus på mandag 21. juli 2014, klokken 13:09
Denne er jo perfekt til formålet.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49965927&searchclickthrough=true

eller en av de som posten bruker
[/size]

J.... kaldt om vinteren (og i hvert fall ingen varmepumpe/webasto).
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på mandag 21. juli 2014, klokken 17:05
ingen varmepumpe/webasto).

Det står da virkelig "dieselvarmer i kupe".

Tilhenger kan den trekke også. ;D

Rekkevidde står det derimot ingen ting om. ???

Jævla Hippie

Sitat fra: TB på torsdag 17. juli 2014, klokken 23:31
Det er foreslått Think. (...) Slik eg tolkar deg ynskjer du kvar morgon og komme til ein bil som virkar - og ikkje drive vedlikehald på eigen hand.
(...)
Det som kan vere realistisk er og kjøpe ein brukt trilling / i-Miev med dieselvarmer.

Andre alternativ er VW e-up (...)
Om du har budsjett til det er Kia Soul ev ein heilt ny bil som i følge reklamen lovar mykje.

Tja, jeg kan drive noe vedlikehold på egenhånd, og har jeg Aygoen så er det ikke noe problem å komme til en elbil som ikke virker om morgenen. De andre bilene ligger nok dessverre over hva jeg kan bruke, kanskje en trilling om jeg selger Aygoen, men da spørs det om jeg kan greie 15-mils-runder.

Sitat fra: B_Tesla på mandag 21. juli 2014, klokken 12:59
Hei,

Kanskje du kunne opplyst hva du får i kilometergodtgjørelse i mnd ca idag. Det er litt lettere å beregne prisklasse ut fra dette. Disse pengene bør jo dekke alle kostnader du har, dersom du har planer om å benytte bilen utelukkende til dette (at den er tom for batteri etterpå).

Omlag 5000,- i måneden (4.20 kr/km, går ned til 3.70 kr/km etter en viss avstand, husker ikke helt hva den er). Siden jeg nå tar service og enkle reparasjoner selv så går jeg i overskudd på dette hver måned, og det gjør at jeg såvidt greier meg økonomisk. Går drivstoff for rundt 1600-1800 i måneden på kjøringa nå. Hvis elbilen skal spise opp hele kjøregodtgjørelsen så blir det verre. Derfor jeg spør hva som er den absolutt billigste løsningen i stedet for å spørre hva den beste bilen jeg kan få for pengene er, så kan jeg heller se om det faktisk er mulig når jeg har mer oversikt over valgene.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:34
Høres ut som den perfekte jobben for en Think Classic.

Denne har utrolig bra plass til avisene dine, kommer seg usedvenlig bra fram på ubrøytede veier, og tåler med sine NiCd batterier ned mot -40C før der blir problemer.

Disse bilene år du f.eks fra oss med garanti for 50 000 kr, men ser at andre selger ned mot 30 000 kr for gode biler uten garanti, eller ned mot 5000 kr for en delebil.

Høres interessant ut. Ser litt ulike estimater på rekkevidde for denne kombinasjonen, hva vil du anslå?

Ellers takk for alle svar, må gå litt i tenkeboksen og se om jeg evt må selge Aygoen og satse på elbil + tog/buss + låne bil i blant. Komplisert å være fattig og miljøvennlig på en gang :)
Renault Zoe 240 Life

B_Tesla

Her ville jeg sterkt vurdert en splitter ny eUp eller evt en annen 150-250k bil. Du kan fint få finansiert en slik bil for ca 4500 i mnd inkl lån, forsikring, service, deler, strøm og årsavgift. Da har du en bil som vil fungere supert til stort sett alt du trenger. Fosil bilen vil da være mer eller mindre unødvendig. (15mils runder er kanskje fortsatt litt vrient - da må du opp på en ribbet s60 - hvilket er 486k ink vinterdekk).

Min beregning forutsetter lån på 190 000, 20 000km, 5 års nedbetaling og rente på 4,85%. Forsikring på 4500, service 3000, vedlikehold/deler 1000, og strømpris på 0,9kr/kwh.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Jævla Hippie

Godt tenkt, men jeg har ikke 5k å bruke på bil i måneden, jeg har 5k i kjøregodtgjørelse. Viktig forskjell.
Forutsetter også at det eksisterer banker som vil gi meg billån på 1.5-2 x årsinntekt når jeg allerede har bolig- og studielån, og jeg håper egentlig ikke verden er skrudd sammen slik. 
Men utover det så virker det som en bil jeg kunne ha tenkt meg :)
Renault Zoe 240 Life

nofuelno

Sitat fra: Fuglemat på onsdag 23. juli 2014, klokken 14:24
Godt tenkt, men jeg har ikke 5k å bruke på bil i måneden, jeg har 5k i kjøregodtgjørelse. Viktig forskjell.
Forutsetter også at det eksisterer banker som vil gi meg billån på 1.5-2 x årsinntekt når jeg allerede har bolig- og studielån, og jeg håper egentlig ikke verden er skrudd sammen slik. 
Men utover det så virker det som en bil jeg kunne ha tenkt meg :)
Jeg ville leid en elektrisk Ford Connect til 4.900,- pr. mnd. av nofuel.no ( bedrifter kan trekke fra mva. )
Alternativt en Think Classic til 3.990,- pr. mnd. inkl. forsikring og service.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Elmo

Sitat fra: B_Tesla på mandag 21. juli 2014, klokken 12:59
Kanskje du kunne opplyst hva du får i kilometergodtgjørelse i mnd ca idag.
Sitat fra: Fuglemat på onsdag 23. juli 2014, klokken 11:06
Omlag 5000,- i måneden (4.20 kr/km, går ned til 3.70 kr/km etter en viss avstand,

Kilometergodtgjørelsen for elbil går ikke ned etter 10000km ! - den er 4,20 uansett kjørelengde (vel og merke i Statens satser). De fleste arbeidsgivere følger vel Staten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA