Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan konfigurerer du din e-Golf

Startet av Sort Tekna Sarp, søndag 10. august 2014, klokken 22:04

« forrige - neste »

Sort Tekna Sarp

Pendler Sarpsborg - Langhus 73 km. (4 i bilen)

Har et forbruk på 60% (fra 90% til 30%) Hastighet etter speedometer 105 km/t temp ca 20 grader.
(aircondition av)

Langhus - Sarpsborg er forbruk på 53 % (fra 88% til 35%) Hastighet 105 km/ og halvparten i 110 km/t
temp ca 28  grader (aircondition på ca 19 grader)

Har lest litt forskjellige steder, og tror dette er det beste for batteriet, enn å lade til 80% og ende med ca 20%.

Starter ladetimeren med mobilen ca 1 time før jeg kjører, så den øker fra 80% til 90%.

Dette er til informasjon

Rio

Du vil nok ikke merke noe på batteriet hvis du hadde ladet 2 ganger til 100%, så lenge bilen ikke ble stående med 100%.

Det sagt, det er nok mer kritisk nå enn vanlig at man er snill med batteriene, pga den høye temperaturen. Det betyr spesielt, etter det jeg kan se, at man ikke hurtiglader "så lenge som mulig", for det gir ekstra varme til batteriene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Med mindre man har helt andre teorier:

http://stevecoram.blogspot.no/2014/07/the-unadvisable-way-to-break-in-your.html

Ifølge ham skal man hurtiglade så mye som mulig for å få opp temperaturen!

Det tredje bildet er faktisk litt vondt å se på...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

medic.66

Sitat fra: TorC på fredag 25. juli 2014, klokken 10:53
Med mindre man har helt andre teorier:

http://stevecoram.blogspot.no/2014/07/the-unadvisable-way-to-break-in-your.html

Ifølge ham skal man hurtiglade så mye som mulig for å få opp temperaturen!

Det tredje bildet er faktisk litt vondt å se på...

Dette kan umulig være bra for batteriet.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

bjorn_2390

Jeg lader til 80% bortsett fra i sjeldne tilfeller (f.eks. hvis behov for den ekstra rekkevidden).
Men er det et problem at jeg ikke bruker helt ned til 20%?
Det kan f.eks. ofte skje at bilen ikke er kommet lengre ned enn til 40-50%, før jeg lader opp til 80% igjen.
Er det et poeng at det er så nærme 80% og så nærme 20% som mulig, eller er poenget å holde seg mellom 20% og 80%, og altså unngå 10% og 90%?
Blå Euro-Leaf (2012)

Rio

Sitat fra: bjorn_2390 på lørdag 26. juli 2014, klokken 18:45
Jeg lader til 80% bortsett fra i sjeldne tilfeller (f.eks. hvis behov for den ekstra rekkevidden).
Men er det et problem at jeg ikke bruker helt ned til 20%?
Det kan f.eks. ofte skje at bilen ikke er kommet lengre ned enn til 40-50%, før jeg lader opp til 80% igjen.
Er det et poeng at det er så nærme 80% og så nærme 20% som mulig, eller er poenget å holde seg mellom 20% og 80%, og altså unngå 10% og 90%?


Batteriet (Battery Management System) har allerede lagt inn bufferer, så du vil aldri treffe den virkelige 100% eller 0% så batteriet er allerede beskyttet.

Med litiumbatterier kan du "klattlade" akkurat som du vil. Det er helt OK for batteriet; det eneste er at rekkeviddeestimatet sikkert kan drifte litt over tid. Merk: det er kun estimatet som kan drive litt, og ikke selve rekkevidden.

Poenget er å holde seg et eller annet sted mellom 20% og 80% (og unngå helt tomt og helt fullt batteri). Du trenger ikke gå fra 80% til 20% til 80% osv. :)

Mest av alt - bruk bilen som en vanlig bil. Unngå å la batteriet ha veldig lav eller veldig høy SOC over tid, men ikke bli fanatisk. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).


jsa061

På min 2014 modell så er cellene på 3 volt når skilpadden kommer. Dette er ikke lavt for et lithiumbatteri så vil jeg tippe at batteriet ikke tar skade av å kjøres helt til padden.

Hadde en 2011 modell før og da gikk det ned til 2,5 volt - kanskje ikke så gunstig.

Porsgrunn

Sitat fra: jsa061 på søndag 27. juli 2014, klokken 18:23
På min 2014 modell så er cellene på 3 volt når skilpadden kommer. Dette er ikke lavt for et lithiumbatteri så vil jeg tippe at batteriet ikke tar skade av å kjøres helt til padden.

Det er ikke kritisk lavt. Det er heller ikke så lavt at det er noen som helst grunn til å bekymre seg over å gå ned dit innimellom.

Imidlertid så er det såpass lavt at det er lite gunstig å gå lavere og ugunstig å la det bli der over lang tid.

Sitat fra: jsa061 på søndag 27. juli 2014, klokken 18:23
Hadde en 2011 modell før og da gikk det ned til 2,5 volt - kanskje ikke så gunstig.
Det er gode grunner til at det er endrett. Nissan hadde ikke bare gode erfaringer med første generasjon av batteripakker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA