Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!

Startet av Epleskreller, onsdag 06. august 2014, klokken 18:35

« forrige - neste »

Epleskreller

Noen som har opplevd at låsepinnen i ladeporten nekter å åpne? Får altså ikke kabelen inn i ladeport.

Sitter fast på SC Vinje og får ikke kabelen i. Manuell åpning av låsepinnen gjør at bilen nekter å ta lading..

Roadside assistanse varslet, men vil jo helst kjøre bilen hjem selv, og ikke leiebil..

Følgende forsøkt:
-manuell åpning av ladepinne via luke i bagasjerom. Dette fører til feilmeld ing.
-åpne ladeluke med kabel og trykke inne i bilen.
-resette begge skjermer i bilen
-manuell poser off og vente over to minutter..

Fikk oppgradert ladehardware forrige uke.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OleJA

Ingen egen erfaring, men ville prøvd å åpne via skjerm eller sc pistol samtidig som en 'hjelper' låsepinnen manuelt. Kanskje er dette tilstrekkelig til at laderen ikke går i surr.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

RaBalder

Jeg har opplevd at man ikke får låst opp ladeporten med UMC. Det har vel de fleste.
Kan det være en slik greie som nå skjer  også på en SC?


På skjermen inne i bilen er der to steder man kan slippe løs kabelen/åpne ladeluken/lås.

  • På ladeskjermen. Denne har jeg av og til sett ikke fungerer.
  • På vanlig bilkontroll sammen med lysene. Denne virker alltid.

Hvis du har fått opp luka, så tror jeg også dobbelt-klikk på fob-taket også skal slippe låsen.

Ville også tatt en reset av alt.

Du får teste alt før du "hiver inn håndkleet".

Epleskreller

RaBalder, ladeluke åpner seg som den skal. Problemet er at jeg ikke får dyttetkabelen inn i kontakten. Låsen som låser ladekabel fast hindrer kabel inn.. Eneste måte jeg fikk kabelen inn i kontakten var ved å åpne låsen manuelt fra bagasjerommet. Problemet da er at det genereres endel feilmedinger, bla at man ikke skal bruke den manuelle åpningen for å få inn kabel.

Men nå er jeg hjemme med leiebil, min TMS blir frakter til Drammen for sjekk..

Det jeg lurer på i ettertid er om der kunne vært mulig å tvinge kabelen inn (med manuell åpning) og deretter resatt bilen slik at den "glemte" at kabelen var lurt inn... Men litt farlig da, kan jo være en grunn til at bilen ikke aksepterer ladekabler..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Epleskreller

Sitat fra: tho på søndag 20. juli 2014, klokken 02:48
Prøvde du dobbelklikk på taket på foben?

Jepp, men ingen respons uten at kabel sitter fast i bilen.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

RaBalder

I slike tilfeller som dette, så skulle man nesten hatt en alternativ ladeport. Hvis ladeporten ikke fungerer, så er det ikke mye man får gjort med en elbil.

F.eks. montert i trunk brønnen, så skulle det ikke være lange ledninger til AC-ladere under baksetet. Vet ikke hvor mye dill-dall det skulle bli elektrisk, men selve kontakten skulle ikke koste all verden. Og det trenger jo ikke være støtte for SC eller 22kW. Som nødløsning kunne en vanlig stikk-kontakt for 10A 220V fungert fint.


Sense

Sånt er kjedelig. Jeg lot bilen stå en gang på Gardermoen parkeringen og kunne se på appen at ladeporten stod åpen, uten at jeg hadde åpnet den for lading. Så det er nok et lite driftsikkert system.
Men har du forsøkt å ringe Tesla support? De har vel en døgnåpen internasjonal linje man kan få tips gjennom. Kanskje de kan overføre info til bilen om å åpne ladepinnen.
Lykke til !  Fint om du poster hvordan det gikk.

Hyperstress

Sitat fra: RaBalder på søndag 20. juli 2014, klokken 09:40
I slike tilfeller som dette, så skulle man nesten hatt en alternativ ladeport. Hvis ladeporten ikke fungerer, så er det ikke mye man får gjort med en elbil.

F.eks. montert i trunk brønnen, så skulle det ikke være lange ledninger til AC-ladere under baksetet. Vet ikke hvor mye dill-dall det skulle bli elektrisk, men selve kontakten skulle ikke koste all verden. Og det trenger jo ikke være støtte for SC eller 22kW. Som nødløsning kunne en vanlig stikk-kontakt for 10A 220V fungert fint.

En skulle hatt to identiske, en på hver side. Primært med tanke på redundancy, men også for å kunne lade fra begge sider samtidig.  (Og for lettere tilgang ved "gatelading")   :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Epleskreller

Sitat fra: Sense på søndag 20. juli 2014, klokken 12:29
Sånt er kjedelig. Jeg lot bilen stå en gang på Gardermoen parkeringen og kunne se på appen at ladeporten stod åpen, uten at jeg hadde åpnet den for lading. Så det er nok et lite driftsikkert system.
Men har du forsøkt å ringe Tesla support? De har vel en døgnåpen internasjonal linje man kan få tips gjennom. Kanskje de kan overføre info til bilen om å åpne ladepinnen.
Lykke til !  Fint om du poster hvordan det gikk.

Kontaktet Roadside assistance. De karte ikke å hjelpe, men bestilte leiebil og får bilen til verksted. De regner med at den er klar på mandag..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Epleskreller

Det var noe galt med laderen på bilen og derfor ville ikke bilen ha noen ladekabel. Bilen blir kjørt hjem til meg nå,  så plukker de opp leiebilen samtidig. Super service!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Epleskreller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:16
Har du dobbeltlader eller enkeltlader?
Enkel.

Så er spørsmålet om det ville vært til hjelp med dobbeltlader. Det var visst laderen som sendte signal om at den skulle være låst. Det som er litt fiffig var at jeg ønsket å superlade, og da bruker jeg ikke laderen ombord i bilen..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke mulig å vite om dobbetlader hadde gjort opplevelsen bedre uten mer info. Men det er i hvert fall en mulighet at dobbeltladeren hadde gjort at ting hadde fungert bedre. :) Jeg har i hvert fall hørt at det er noen som har kunne bruke bilen mer eller mindre normalt etter at den ene laderen har dødd.

Dette skjer uansett heldigvis ikke veldig ofte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA