Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vil lage flygende elbil

Startet av Solarpower, mandag 25. august 2014, klokken 09:48

« forrige - neste »

Solarpower

Heisann folkens.

Min neste bil blir en ny Elbil og det blir en E-Golf da jeg ikke har økonomi nok til å holde nervene med en TMS.

Det jeg lurer på er om servicene på elbil tar høyde for kun 1/3 del bruk av vanlig brems vs en vanlig fossilbil.

Caliperene bruker minst 3 ganger så lang tid på å vandre ut klossenes tykkelse og skivene vil også bli mer utsatt for rust i friksjonsbanen.

Er det noen som har tenkt på dette og gjort preventive tiltak dersom merkeforhandlerene ikke har tatt høyde for det i servicer.


mvh

Bjørn

Kent

Jeg tar i allefall et par kraftige oppbremsinger om dagen, så bremsene får beveget litt på seg.

Bremsene er et inspeksjonspunkt på service, og vi bli renset og smurt opp ved behov.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Nissan har jo tatt dette med i servce hvert år i Norge. Demontering og smøring av calipere (hva de gjør i detalj aner jeg ikke). De har riktignok fått en del kjeft for det fra de (meg inkludert) som mener det er unødvendig å betale 1000-2000kr ekstra pr service for det når det holder å ta en kraftig nedbremsing en gang i uka sommerstid og en par ganger i uka vinterstid.

Min Leaf er 2 år nå og har ikke hatt noen bremseservice og i følge verkstedet jeg hadde siste service/kontroll på rett før sommeren var de helt fine.

Ona IX

Tror at verkstedet må gjøre det siden det er enklere å si at alle må ha service på bremser enn at alle må huske oppbremsing en gang i uken.
Hvis det hadde vært motsatt så hadde nok flere bremser vært gjennomrustet og ulykker ville skjedd. Og da er det Nissan som hadde fått skylden. Selv om det står i manualen at man må ta bremsetester.

Men kunne kanskje ha vært en løsning at når den var på service så sjekket de om det trengtes, og hvis det trengs så gjør de det, hvis det ikke trengs lar de være. Men da kommer også problemstillingen hvis noe skjer, så går det på Nissan.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Elmo

Sitat fra: Ona IX på mandag 11. august 2014, klokken 00:32
Hvis det hadde vært motsatt så hadde nok flere bremser vært gjennomrustet og ulykker ville skjedd.
Det er jo ikke snakk om gjennomrusting.
Det er to problemer med bremser på elbil. Det ene er gravrust (overflaterust) på skivene. Det andre er at stemplene i caliperen eller bevegelsen i selve caliperen henger seg fast. Begge deler pga for lite bruk.

Det burde være ultraenkelt og gratis for Nissan å sjekke om så er tilfelle - som du også antyder.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Powerflux

Sitat fra: Kent på søndag 10. august 2014, klokken 21:23
Jeg tar i allefall et par kraftige oppbremsinger om dagen, så bremsene får beveget litt på seg.
Selv ved en kraftig oppbremsing som du sier så beveger stempelet seg omtrent ikke. Ved slitasje av bremseklossen derimot får stempelet beveget seg.

Det du derfor kan gjøre er å ta ut klossene, trå bremsen varsomt inn mens du passer på at stempelet ikke kommer for langt ut. Press så stempelet så langt inn som det lar seg gjøre, sett klosser på plass og pump bremsen til fullt trykk! Da har stempelet oppnådd MYE bevegelse!

Gjorde dette ofte på motorsyklene mine som gikk litt i saltsørpe og slikt!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på mandag 11. august 2014, klokken 18:27
Det du derfor kan gjøre er å ta ut klossene, trå bremsen varsomt inn mens du passer på at stempelet ikke kommer for langt ut. Press så stempelet så langt inn som det lar seg gjøre, sett klosser på plass og pump bremsen til fullt trykk! Da har stempelet oppnådd MYE bevegelse!

Greit å ta det når man skal bytte klosser/skiver, men til vanlig er ikke det nødvendig som årlig service. Har ikke gjort det på noen av fossilbilene mine, selv ikke på CR-V'en som nå har kjørt 180.000km (mye lavtrafikk motorveikjøring) på de samme klossene foran.

Handler uansett ikke om at stemplene skal beveges mye, bare få litt bevegelse så de ikke setter seg fast. En kraftig oppbremsing en gang i blant så bremsene bak også tar er nok .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA