Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hilse på andre Teslaer?

Startet av lassej, mandag 28. juli 2014, klokken 09:39

« forrige - neste »

lassej

Hei

Skal begynne å pendle mellom Porsgrunn - Horten. Det betyr 82 km hver vei.
Skjønner at jeg må ha muligheten til å lade på jobb. Men er dette mulig med en LEAF på kalde vinterdager ?
Kan jeg holde farstgrensen på E18 ?
Noen andre som pendler slike distanser ?
Har pr i dag kun 16 amp kurs hjemme for lading
Glad for alle svar :)

Powerflux

Det bør gå helt bra men uten å ha særlig mye i reserve. Litt restriktiv bruk av varme må nok påregnes på de kaldeste dagene. Heldigvis er varme i sete og ratt en svært god kombinasjon for å holde på kjernevarmen i kroppen!!

Når det gjelder lading kan du hoppe i det med en gang og få deg en 16A lader. Å lade 10A på jobb kommer ikke til å fylle tanken tilstrekkelig vinterstid, forvarming kan også glemmes da.

Jeg har den grønne Ratio ladekladden til 4500. Den er jeg svært fornøyd med :)
http://elbilshop.no/type1.html

PS: Jeg har 52 km en vei til jobb hvor farten er 100/90/80 hele veien. Kortere enn deg ja, men jeg lader til 80% hjemme og til 100% på jobb.
På de kaldeste dagene har jeg hatt et forbruk på 2,2 kW pr mil, noen som gir ca 11,5 kW i forbruk.
I ditt tilfelle vil det gi et forbruk på ca 18 kW. Dette gir deg kun litt over 3 kW i reserve men må også sees på som worst case!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

timingbeltkiller

Dette  bør gå greitt de aller fleste dagene i året.
De aller kaldeste dagene kan du strekke rekkevidden med sparsom bruk av varme
og med lav fart. Erfaringen lærer deg raskt hvor mye under forskjellige temperaturer.

Du kjører mye av strekningern på 4-felts E 18.
Og motorvei er den veitypen det et lettest å lusekjøre på
uten å ergre livet av medtrafikantene.
Alle som vil forbi, kommer det. Spesielt når du kjører seint.

Det vet jeg av erfaring både på E18 syd for Drammen og E6 i Østfold.
Derimot får du lett hele verden mot deg dersom du kjører i 60
på 2 feltsvei med fartsgrense 70 eller 80 og hvor det er få og korte rakstrekninger
+ gjerne for mye motgående trafikk til at de bak deg kan farefritt kjøre forbi.

Med bare 82 km å kjøre betyr det ikke mange minuttene å ligge under fartsgrensen.
Husk at netto fart er mye høyere prosent av brutto fart jo seinere du kjører.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elbil fundamentalist

Løsningen kan være 1 generasjon Leaf med Websto...
De godt utstyrt med LED hovedlys, og du får dem billig på finn.no. Med noe av de pengene du sparer kan du kjøpe Webasto. Varm og god bil hele vinteren og omtrent samme rekkevidde som "varme" vinterdager.

Nyeste Leaf med varmpumpe og har ikke vannregister til å varme kupelufta, og kan derfor ikke bruke Webasto. Med varmepumpe synker effektiviteten med utetemperaturen og vil ikke hjelpe deg nevneverdig de kaldeste dagene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Powerflux

@Elbil fundamentalist

Nå gjør du ting unødvendig vanskelig her!!

Trådstarter kan helt fint få dette til å funke med både "ny" og "gammel" Leaf  uten alskens fiksfakseri!
De aller aller fleste er kun ute etter noe som funker 100% ut av boksen så hvorfor blande inn Reodor felgen
mikkmakk??
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:39
@Elbil fundamentalist

Nå gjør du ting unødvendig vanskelig her!!

Trådstarter kan helt fint få dette til å funke med både "ny" og "gammel" Leaf  uten alskens fiksfakseri!
De aller aller fleste er kun ute etter noe som funker 100% ut av boksen så hvorfor blande inn Reodor felgen
mikkmakk??
Nå må du være litt realistisk her Powerflux...
Har kjørt til Gardemoen med Leafen noen ganger med litt dårlig tid vinterstid med sludd og slaps, og da er jeg nede mot de røde strekene. Fra Oslo til Gardemoen er det ikke 5 mil engang. Så du gir ett dårlig råd til trådstarter når påstår at alle Leaf'er lett klarer 8 mil også på de kaldeste dagene. Vi snakker 110km/t motorveikjøring her! Da duger ikke lusekjøring, kald bil og isete frontrute.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 09. juli 2014, klokken 03:02
Nå må du være litt realistisk her Powerflux...
Har kjørt til Gardemoen med Leafen noen ganger med litt dårlig tid vinterstid med sludd og slaps, og da er jeg nede mot de røde strekene. Fra Oslo til Gardemoen er det ikke 5 mil engang. Så du gir ett dårlig råd til trådstarter når påstår at alle Leaf'er lett klarer 8 mil også på de kaldeste dagene. Vi snakker 110km/t motorveikjøring her! Da duger ikke lusekjøring, kald bil og isete frontrute.

Jepp, 8 mil blir for langt. 6 mil går dog fint i 110 i all slags vær, jeg har jeg testet mange ganger på strekningen Fredrikstad-Vestby.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leon

Jeg hadde satset på at dette gikk greit, med mindre du er av den forsiktige typen som nødig tar noen sjanser. Sats på forvarmet bil på vinteren, selvfølgelig fulladet batteri ved start, og redusert hastighet på de kaldeste dagene. Med forvarmet bil og varme i sete og ratt trenger du ikke mye varme selv på kalde dager. Er det snø og slaps er det vel heller ikke noe problem å kjøre i lastebilfart, det vil si 80 km/t, selv om fartsgrensen er 110, så le ge det er en firefelts vei.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Zero-talent

Jeg har kjørt Porsgrunn-Horten (75km, litt kortere enn deg) et helt år nå, og foreløpig status er rundt 50% forbruk på sommeren, opp mot 80% på vinteren på de verste dagene. Vinterstid setter jeg timeren til å lade batteriet til 100% så det er klart rett før jeg kjører. Firefelten mellom Sky og Langangen har jeg stort sett holdt 90 km/t (på speedometeret, er vel nærmere 80 pga misvisning) vinterstid, og 100 på firefelten mellom Larvik og Sandefjord. Som flere andre sier er det beste man kan gjøre å finne en lastebil og holde seg bak den. Hvordan det blir med den nye firefeltsveien er jeg usikker på, men køkjøringen det siste året har også dratt veldig mye strøm, så det går nok. Forbruket sommerstid ligger på 13-14 kwh/100 km. I vinter var jeg på det meste oppe i 20, da med varmen på hele veien. Snittforbruk på 20 = ca ti mil før batteriet er tomt

I fjor høst var jeg litt stressa de første slapsedagene, men ellers har det gått veldig bra. Det er bare å kjøre pent og jevnt (unngå rask akselerasjon - ikke over 20kwt for å komme opp i fart med mindre du må, hold avstand så du slipper å bremse hver gang køen går litt saktere, godta at farten avtar litt opp de verste bakkene, rull nedoverbakke på "tomgang", ikke kjør forbi hvis noen kjører litt saktere enn deg), og forvarme bilen. Det er hurtiglader hos Nissan i tønsberg, og det planlegges hurtigladere i Tønsberg sentrum og på Fokserød, pluss at den nye rasteplassen på Sky-Langangen har 16A vanlig lader. Så selv om det blir krise kommer man seg hjem. Forutsatt at man kan lade på jobb. Kan du ikke det er Tesla eneste alternativ.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Zero-talent

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 09. juli 2014, klokken 03:02
Nå må du være litt realistisk her Powerflux...
Har kjørt til Gardemoen med Leafen noen ganger med litt dårlig tid vinterstid med sludd og slaps, og da er jeg nede mot de røde strekene. Fra Oslo til Gardemoen er det ikke 5 mil engang. Så du gir ett dårlig råd til trådstarter når påstår at alle Leaf'er lett klarer 8 mil også på de kaldeste dagene. Vi snakker 110km/t motorveikjøring her! Da duger ikke lusekjøring, kald bil og isete frontrute.

110 km/t og dårlig tid er ikke kompatibelt med elbil nei. Og veien mellom Oslo og Gardermoen er kanskje litt mer tettpakket enn E18 gjennom Vestfold?

Til/fra jobb bør man klare å beregne tid nok. På den strekningen er det snakk om kanskje fem-sju minutter forskjell i tidsbruk på fornuftig vinterkjøring kontra det å gi full gass med fossilbilen.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

E_S

Jeg har ikke tålmodighet til å ligge sammen med lastebiler og busser i høyrefilen uansett, og på min kjøring fra Oslo til 15 km forbi Gardermoen bruker jeg alltid mellom 45% og 55% batteri sommerstid. Om AC er av eller på utgjør veldig lite, men har ikke hatt bilen på vinteren så jeg vet noe om det. Har "nye typen" med varmepumpe, men kan parkere i romtemperatur både hjemme og på jobb slik at jeg ikke begynner med gjennomkald bil selv på vinterdager.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA