Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 - 400V

Startet av DonPedro, søndag 03. august 2014, klokken 23:39

« forrige - neste »

DonPedro

Jeg regner meg selv som noenlunde oppegående, men jeg klarer rett og slett ikke å holde oversikten over alle ladegreiene. Vi skal til Danmark, Tyskland og Frankrike, og jeg vasser i ledninger og adaptere og tror jeg kanskje trenger flere.

Jeg har:

  • UMC med schuko, rødt adapter og blått adapter
  • jkirkebos rød adaptersett med 11 forskjellige dingser jeg ikke vet hva er
  • Type-2, Mode-3: Type-2 til Type-2, 400V 3fase 32A kabel
  • Type 3C til Type 2 kabel (for Frankrike)

Inkl. superladere kan jeg da såvidt jeg forstår lade på 17 forskjellige måter.  Hvordan skal jeg vite når jeg skal bruke hvilken kabel? Bare plugge inn den som passer?

Og så skjønner jeg at jeg kanskje trenger noe spesielt for Danmark også? Og så ser jeg noe om overganger fra 32A og 63A til 16A?  Burde jeg hatt med en annen skjøteledning enn den som kommer med jkirkebo-pakken?

Help me, Obi-Wan Kenobi, you're my only hope!
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Harlex

Jeg skal samme ruten om under en uke og regner med jeg kun kommer til å bruke SC og type 2 kabelen. Når jeg kommer frem i Frankrike har jeg schukolading tilgjengelig i huset som vi har leid. Ellers så har jeg også adapterpakken... Får vel kanskje bruk for noen av dem ved lading på hotellene nedover... Selvfølgelig med UMC og rød/blå adapter. Etter å ha vært litt småusikker føler jeg meg klar for roadtrip nå... :)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

zimba07

Har nettopp vært i Danmark og brukte følgende på en uke:

1) superladere (alle tre)

2) type2 kabel (har 4m, burde hatt en som var 6m fordi to danske fossiler opptok en clever stasjon akkurat når jeg trengte den som mest)

3) blå cee kontakt (for lading utenfor legoland hotell)

4) 400v 16a rød kontakt. Hadde ikke med skjøteledning med røde kontakter og det skapte en del styr hos hotellet jeg var på. De viste god service og skaffet en 10m rød 400v skjøteledning av en elektriker på søndag morgen. Kostet meg 2 flasker rødvin)


Klarte meg fint med disse, men hadde gjerne hatt med en overgang fra dansk til norsk Schuko i tillegg (jording med pinne i stedet for klemmer på siden. Se link i de andre danmark-trådene)

Stort sett problemfritt å ferdes i Danmark med elbil, særlig hvis du kjenner til e-on stolpene som kan åpnes via telefon for 99,-  clever sitt abbonements opplegg hadde jeg ikke bestilt og trengte det heller ikke...
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

fredag

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 15. juli 2014, klokken 18:58
Jeg har:

  • UMC med schuko, rødt adapter og blått adapter
  • jkirkebos rød adaptersett med 11 forskjellige dingser jeg ikke vet hva er
  • Type-2, Mode-3: Type-2 til Type-2, 400V 3fase 32A kabel
  • Type 3C til Type 2 kabel (for Frankrike)

Tror du er veldig godt forberedt. Slapp av.

Men trenger du noen ladekort der du skal, feks Kiwhipass eller Clever?

Det kan nok være en fordel med det nye schuko-adapteret til Tesla. Det er flere tyskere som har klaget over at de må snu schuko-kontakten 180-grader for å få det til å virke i Frankrike.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Harlex

Sitat fra: fredag på tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:21
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 15. juli 2014, klokken 18:58
Jeg har:

  • UMC med schuko, rødt adapter og blått adapter
  • jkirkebos rød adaptersett med 11 forskjellige dingser jeg ikke vet hva er
  • Type-2, Mode-3: Type-2 til Type-2, 400V 3fase 32A kabel
  • Type 3C til Type 2 kabel (for Frankrike)

Tror du er veldig godt forberedt. Slapp av.

Men trenger du noen ladekort der du skal, feks Kiwhipass eller Clever?

Det kan nok være en fordel med det nye schuko-adapteret til Tesla. Det er flere tyskere som har klaget over at de må snu schuko-kontakten 180-grader for å få det til å virke i Frankrike.
Nytt schuko-adapter? Hva er dette og er det bare å avhente hos Tesla?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Breezec

2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

sturle

Sitat fra: fredag link=topic=15364.msg237619#msg237619
Det kan nok være en fordel med det nye schuko-adapteret til Tesla. Det er flere tyskere som har klaget over at de må snu schuko-kontakten 180-grader for å få det til å virke i Frankrike.
Sært.  Eg har hatt UPSar som har klagd over jordfeil, og løyst problemet på same måte.  Snu kontakten 180°, so fungerer dei.  Gjekk utifrå at problemet kom av dårleg jord, men Frankrike har vel TN-nett der dårleg jord normalt ikkje er eit problem?

bb

Skal du til Paris anbefaler jeg deg å sjekke ut Autolib:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/20575-Can-a-Model-S-charge-at-Autolib-Stations-(Paris-France)

De skal visstnok tilby veldig billig parkering på gateplan inkludert lading. Parkeringshusene i Paris er både dyre og trange. Autolib-plassene finnes overalt i Paris. Jeg fant ut av dette etter at jeg kom hjem fra turen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

I TN-nett har man N (nøytral) og L (faseleder).
N er i prinsippet strømløs, og L er der juicen er.
På Schuko så kan L i stikkontakten havne på N i pluggen, og vice versa, hvis pluggen står "feil" vei.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

#9
Sitat fra: sn0le på tirsdag 15. juli 2014, klokken 22:58
I TN-nett har man N (nøytral) og L (faseleder).
N er i prinsippet strømløs spenningsløs, og L er der juicen er.
På Schuko så kan L i stikkontakten havne på N i pluggen, og vice versa, hvis pluggen står "feil" vei.
Fra det øyeblikket du du setter i pluggen går det like mye strøm i N pinnen som i L pinnen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TS

I Danmark burde man ha denne på Scucko, spesielt på utendørs stikk for å opprettholde IP44 tetthetsgrad. Dessverre ikke enkel å få tak i.
Ellers finnes det adaptere å få kjøpt hos utvalgte forhandlere


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

DonPedro

Takk for alle innspill! For å oppsummere:

  • Danmark: Trenger adapter, men er ikke å få kjøpt i Norge. Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15124.0.html
  • Rød skjøteledning anbefalt til jkirkebos adapterpakke (det er en skjøteledning i pakka, skal sjekke om det er den samme som jeg har fått anbefalt her).
  • Nytt schuko-adapter? Hva er dette, fredag?
  • Vurdere behov for ladekort (type Clever)
  • Sjekke ut Autolib med tanke på Paris
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

fredag

Sitat fra: DonPedro på onsdag 16. juli 2014, klokken 15:45
  • Nytt schuko-adapter? Hva er dette, fredag?

Samme som bildet over av dansk schuko adapter for Tesla's UMC, bare for vanlig europeisk schuko-kontakt. Sjekk med Tesla service.

Den nye er lettere å snu 180 grader når det er lokk på en utendørskontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA