Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Kims, lørdag 02. august 2014, klokken 18:16

« forrige - neste »

Kims

Hei!

Fant noen relativt massive røde 400v som jeg TROR det står at er 63A på i jobbgarasjen.

Kan disse på en eller annen måte benyttes til å lade Teslaen med? :)


Kim

Gladtrd

63A -> 16A overgang
Alternativt en mobil type2-boks med 63A plugg.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

Muffinman

Vi bør vel for ordens skyld nevne at å koble på utstyr som er dimensjonert for 16A på en 63A kurs kan gå riktig ille om noe skjer. Så det kan være verdt å vurdere sikring i overgangen.

For øvrig koster en slik skjøtekontakt som du etterspør rundt 500-lappen hos Elektroimportøren. Prisen mangedobles fra 32 til 63 A.

Leif1

Du kan kjøpe deg en liten plastsikringsboks, komplett med sikring og kontakt og koble til denne, uten å måtte kjøpe overgang skulle en tro.
Da må du riktig nok ha en trikker til å gjøre jobben.
Konvertitt fra S til X

Kims

Takk for svar!

Kan lade på vanlig 230v 16A så tror ikke jeg kommer til å investere 500+,- i overgang, men greit å vite at det finnes en løsning :)


Kim

petersv

Sitat fra: Muffinman på mandag 14. juli 2014, klokken 14:36
Vi bør vel for ordens skyld nevne at å koble på utstyr som er dimensjonert for 16A på en 63A kurs kan gå riktig ille om noe skjer. Så det kan være verdt å vurdere sikring i overgangen.

For øvrig koster en slik skjøtekontakt som du etterspør rundt 500-lappen hos Elektroimportøren. Prisen mangedobles fra 32 til 63 A.

Teslas UMC har en sikring og jorfeilvern innebygd, ble jeg fortalt, så holder man seg til den er en slik overgang ok.

Men generelt fyfy ja.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:35
Sitat fra: Muffinman på mandag 14. juli 2014, klokken 14:36
Vi bør vel for ordens skyld nevne at å koble på utstyr som er dimensjonert for 16A på en 63A kurs kan gå riktig ille om noe skjer. Så det kan være verdt å vurdere sikring i overgangen.

For øvrig koster en slik skjøtekontakt som du etterspør rundt 500-lappen hos Elektroimportøren. Prisen mangedobles fra 32 til 63 A.

Teslas UMC har en sikring og jorfeilvern innebygd, ble jeg fortalt, så holder man seg til den er en slik overgang ok.

Men generelt fyfy ja.

På den annen side kobler vi utstyr med lampettledning på 2x0.75mm2 til 16A stikk. Det blir vel i prinsippet ingen forskjell i forhold til en UMC med 2.5mm2 kabel på 63A stikk?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ser poenget. Selv har jeg faktisk en UMC som kan kobles direkte på rødt 63A ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA