Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av alfi, lørdag 02. august 2014, klokken 12:43

« forrige - neste »

alfi

Trenger noen råd for legging av kabel på hytta. Avstand fra hyttevegg til parkering er dessverre lang (rundt 90 meter). Avstand fra hjem til hytte er 200 km, så ønsker lading på plassen for sikker tur-retur også på vinter.

Har 240 V anlegg (63 A hovedsikring) og en 3-fas CEE 16 A vegguttak (blå) som ikke har andre brukere. Hva lønner det seg å legge av kabel og kontakter?

* 100 meter 2,5 mm2 eller 4 mm2 PFSP kabel? Dvs holder 2,5 eller trenger jeg 4 pga spenningsfall?
* 3 eller 4 ledere? Dvs trengs 3-fas (blå) helt til parkering eller kan 1-fas vegguttak (blå) benyttes der? Eller kanskje bare Schuko veggboks?







petersv

 Ville gått opp til 3g10 på et såpass langt strekk. Forutsatt at du lader 32A enfas.

Dette vet elektrikeren du benytter.

Trefas er ikke noe poeng siden du sikkert er på hytta en stund, og ikke vil ha trafo på p-plassen.

RaBalder

Du trenger tre ledere frem til bilen din.

16A betyr vel 2.5mm2.

Men strekket er såpass langt at jeg ville ha gått opp minst et hakk.

3 ledere 2.5mm2  => 24.70 NOK/m

4 ledere 4mm2  => 46.0 NOK/m

4 ledere 6mm2  => 64.30 NOK/m


alfi

Takk for svar.

Ønsker å legge kabel i jord så blir nok PFSP kabel. Sjekker med elektriker hva de kan skaffe av pris og hva de anbefaler.

Hva slags kontakt brukes ved parkeringen for best beskyttelse mot nedbør? Og styrer kontaktvalg evt strømstyrke? 16A er gunstig, men kan klare meg med 13A evt 10A.

sn0le

Blå 32A CEE-kontakt tåler nedbør bedre enn Schuko etter hva jeg har hørt.
Setter du opp en slik, så kan du fore den med 16A 1-fas og få grei nok lading til hytteturen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

RaBalder

Sitat fra: alfi på mandag 14. juli 2014, klokken 21:22
Takk for svar.

Ønsker å legge kabel i jord så blir nok PFSP kabel. Sjekker med elektriker hva de kan skaffe av pris og hva de anbefaler.

Hva slags kontakt brukes ved parkeringen for best beskyttelse mot nedbør? Og styrer kontaktvalg evt strømstyrke? 16A er gunstig, men kan klare meg med 13A evt 10A.

Du bør sette opp en blå enfase 32A kontakt. Da passer det blå adapteret på UMC direkte.

Det blå adapteret vil ha kodet inn 32A, så du må sørge for å redusere strøm-trekket på ladepanelet inne i bilen til lik den sikringen du har på kontakten i sikrings-skapet ditt.

petersv

Eller gjøre som jeg foreslo, dimensjonere for 32A kurs. Da kan du, hvis du må, lade fort. Er ikke avskrekkende mye dyrere med 10mm^2. Samt at du kan bruke blått adapter uten å justere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA