Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!

Startet av crystallcola, torsdag 31. juli 2014, klokken 16:05

« forrige - neste »

crystallcola

Hei,

Spontant så ble enig med kona og ta ferie med bil rundt i Europa, imorgen søndag etter VM finalen ;) første gang vi skal kjøre så mye med bil, og med EL bil, så trenger mye råd.

Har lest mange poster her, men føler trenger mer hjelp fra de som allerede har tatt turen selv på disse strekningene.

Vi drar med en P85, 21" uten panorama, med en gutt på 5mnd'er, blå adapter og type2 til type2 kabel.

Det jeg lurer på er,

Trenger noen flere ladeutstyr?

Hvilken strekning og anbefalt lade stasjon?

Hvordan bør jeg holde farten på motorveien?

Lest mye om ladekort og slik, men det vil jeg ikke rekke og bestille nå? Noe råd der?

Alle råd mottas med stor takknemlig, og jeg vil lage en liten oppsummering av turen med tekst og bilder, masse bilder, syns det mangler bilder på forumet her ;)

Mvh
Tesla eier fra oslo

Batteritralla

Jeg ville ihvertfall hatt med meg et rødt adapter og en rød 16A-32A overgang....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fredag

I Nederland og Tyskland er det nok mest rødt adapter som gjelder. Du kan evt ha nytte av adapter fra 32A rød til 16A rød. Men det er nok nok av type2-ladestolper på din rute.

Dersom du trenger lading ved ankomst utover lading fra superladerne, så bør du nok få tak i et ladekort. Sjekk med Essent eller The New Motion om de har noe å tilby på kort varsel. Eller sjekk appen til Fastned. Eller se på kartet til Oplaadpaalen om hva som finnes nær du trenger å lade:

http://oplaadpalen.nl

Sjekk også appen til Plugsurfing for lading på RWE ladestolper i Berlin, men merk at dette ikke fungerer for lading med Tesla alle steder.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sturle

Til Berlin ladar du på SC i Irxleben.  Derifrå er det ca 150km til Berlin.  Berlin er litt vanskeleg for turistar.  Det beste er om du kan lade på hotellet.  Det er ein gratis ladestasjon i Bernau (type 2, 32A, 3fase), ca 3 mil frå Berlin sentrum.  Tesla har eit ervicesenter nær Schönefeld, der du sikkert får lov til å lade om du spør pent.  Felles for begge er at det ikkje er noko interessant å sjå i nærleiken.  Den i Bernau ligg ved ein bensinstasjon og nær ein stor Netto-butikk.  Heilt greitt for kaffipause og handletur, men det kan bli lenge å vente på full tank med ein unge på 5 mnd.

Elles er den enklaste utvegen eit ladekort frå ladenetz.de.  Der kan du kjøpe eit kort som fungerer på alle ladestasjonane til ladenetz.de og Vattenfall i 7 eller 30 dagar.  Vattenfall har mange ladestasjonar i Berlin.

I Tyskland har eg til no klart meg med Type2-kabelen på offentlege ladestasjonar og vanleg Shucko på hotell.

crystallcola

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 12. juli 2014, klokken 06:15
Jeg ville ihvertfall hatt med meg et rødt adapter og en rød 16A-32A overgang....
Hei

Jeg har dessverre ikke rød adapter, ringte Tesla skøyen nå, skal få kjøpe det i Tesla København.

Hvordan ser en riktig 16A-32A overgang ut? Søker opp på Google men det kom altfor mange forskjellige

sn0le

http://www.malmbergs.com/no/frmProductDisplay_new.aspx?item=1578376

Her er en overgang fra 32A vegg-kontakt til 16A kontakt.
Denne har en 16A sikring som beskytter bilen/UMC hvis den av en eller annen grunn prøve å trekke vesentlig mere enn 16A.

Jkirkebo sitt adapter er 2 plugger og ledning mellom. Altså ingen beskyttelse.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sturle

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 12. juli 2014, klokken 06:15
Jeg ville ihvertfall hatt med meg et rødt adapter og en rød 16A-32A overgang....
Eg har ikkje sett noko til 32A CEE-kontaktar i Tyskland til no.  Det er god dekning av type2-ladarar, og sjølv har eg ikkje hatt bruk for anna enn type2-kabelen og shucko.  Det viktigaste er å ha ein plan for lading undervegs, og ein plan for lading inkluderer neppe 32A CEE-kontaktar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA