Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har du redusert batterikapasitet?

Startet av Milzit, torsdag 31. juli 2014, klokken 01:32

« forrige - neste »

Milzit

Min typical range er nede i 374 km nå. Det har blitt sagt her at det kan ha med balaseringen av batteriene å gjøre. Men mitt inntrykk er at de fleste får ca 400 km. Er det grunn til bekymring? Har kjørt 14 000  nå. Batteriet har vært ladet til 100% flere ganger i det siste, ellers til daglig ligger det på 50-60%. Men typical har gått nedover etterhvert skal be tesla om å sjekke det på service

bb

Min typical går opp og ned omtrent med vær og vind. Den sier i grunnen ingenting om batteriets stand. For å måle det må man lade til 100 % og kjøre den nesten til 0 km og se antall kWh bruk
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Milzit

Ok, bra. Jeg svarte på en gammel tråd i den andre tråden hvor det lå et lengre svar fra Tesla. Spesielt kunne man få dette hvis man lå ofte med korte sykluser og det er kun software for uteregningen ikke faktisk kapasitet. Bra å høre at din går opp og ned også. Min har kun gått nedover men er ikke ofte jeg lader helt opp og kjører helt ned.

cairnz

Min har gått ned fra 400 til 380-ish på typical etter 5.11. Den virker også "seigere" i å fjerne de kilometerne som gjenstår når du er nede på ~30km rekkevidde. Kjørte en test hvor jeg hadde 47km på batteri, det var 30km igjen. Når jeg ankom hadde jeg fortsatt 27km på batteriet, og forbruket lå et sted rett rundt typical. Det laveste jeg har vært var 4% soc, 17,4km igjen (i følge VisibleTesla-lade-epost).
Elbilist

Kiefer

Min er nede på 350 ved 90%, synes det er gået ned efter jeg har fået lagt 1.59.47 på bilen, i modsætning til vampire drain som er gået op...

Mister ca. 5-10km i løbet af natten hvis den ikke er sat til opladning. Det er markant mere end før 1.59.47

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

Sense

Sitat fra: cairnz på fredag 11. juli 2014, klokken 14:50
Den virker også "seigere" i å fjerne de kilometerne som gjenstår....

Nå har ikke jeg fulladet batteriet ofte, men gjorde det sist uke. Og mitt inntrykk er at de første 10 kilometerne forsvinner gjerne 2 km pr. kilometer kjørt. Mens lenger ned på batteri-beholdning, kan jeg gjerne klare å spare inn 15-20 % rekkevidde pr. kilometer i "typical" mode.
Noen som kjenner igjen det?

Forøvrig fikk jeg 404 km typical fulladet.

Øyvind.h

Se på forbruket per kjørte km. Antakelig høyere i starten pga oppstart av AC eller oppvarming. Dvs det går nok stort sett alltid mest strøm helt i starten av en tur. Det er i hvert fall min erfaring når jeg ser på forbruket. Og med høyt forbruk ryker også tkm raskere.
Tkm er dermed ikke noe seigere eller lettbrukte. De skal forsvinne i tempo tilsvarende forbruk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Min ladet til 392 i dg, da var det 4 min igjen og liten amp, stod på 22 kw så det hadde neppe komt mer enn 1-2 km til. Det jeg så var at den ble stående på 392 i nesten en mil selv om vi kjørte oppover mot Saltfjellet.

Lurer på om det nå ligger litt lavere for at en ikke skal feilberegne når en ser + 400 km. Veldig ok å få nesten 10 km+ i starten ifht til planlagt syns jeg:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA