Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå er de igang igjen, den skitne realiteten bak elbilene.. :(

Startet av Leif1, fredag 06. februar 2015, klokken 10:26

« forrige - neste »

Trafikkbestyrer

Jeg var på vei til råholt fra Svelvik her for noen dager siden. (bilen) planla at jeg skulle hurtiglade på mc Donald på Skedsmo.
Mens jeg hurtigladet kom det 3 andre leafer som også skulle lade. På siden av hurtigladestasjonen står det en type 2 stolpe med 32 amper.
Denne kostet 1 kr pr minutt med 32 amp. Hva koster det meg da min bil drar bare 16 amp??
Eller må jeg aktivt finne 16 amp stolpe!!!

jkirkebo

Sitat fra: Trafikkbestyrer på lørdag 17. januar 2015, klokken 12:45
Jeg var på vei til råholt fra Svelvik her for noen dager siden. (bilen) planla at jeg skulle hurtiglade på mc Donald på Skedsmo.
Mens jeg hurtigladet kom det 3 andre leafer som også skulle lade. På siden av hurtigladestasjonen står det en type 2 stolpe med 32 amper.
Denne kostet 1 kr pr minutt med 32 amp. Hva koster det meg da min bil drar bare 16 amp??
Eller må jeg aktivt finne 16 amp stolpe!!!

Den var nok på 3x32A, eller 22kW. 1,- pr. minutt betyr 2,73 pr. kWh for en Tesla eller Zoe. Helt innafor etter min mening, jeg betaler gjerne såpass. Men for en Leaf med 3,7kW lader blir det 16,22 pr. kWh. Konklusjon: Ikke lad en Leaf på denne ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Se der ja, ett eksempel på at minuttpris er fullstendig idioti.

jkirkebo

Sitat fra: pwb på lørdag 17. januar 2015, klokken 15:30
Se der ja, ett eksempel på at minuttpris er fullstendig idioti.

Nei, det er et eksempel på det motsatte. Med kWh-prising (f.eks 1,50) på 22kW ladepunktene er risikoen stor for at det blir stående Leafer og e-Golfer der i timesvis mens eier f.eks er på jobb. Det gjør de helt ubrukelige for de som faktisk kan utnytte 22kW fra disse. Da vil jeg personlig se helt bort fra slike og heller kjøre omvei for å lade på SC.

Med KWh-prising er det altså intet incentiv for å velge et 3,7W ladepunkt fremfor et 22kW ladepunkt selv om man ikke kan utnytte mer enn 3,7kW.

Med minuttprising brukes disse kun av de som faktisk kan utnytte kapasiteten, og ikke lengre enn nødvendig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Det verste er at jeg tror mange seriøst mener at minuttpris er riktig. Vet ikke hvordan det er med andre ladepunkter der, men hvis det ikke er andre stolper i nærheten som gjør at de med 16a får samme pris pr kw så er dette galskap. Kanskje på tide å begynne å parkere på disse laderne uten å lade for å protestere litt.

Trafikkbestyrer

Det som jeg tenkte på da jeg var der var : en av de 3 kunne vært meg.... Da kunne jeg stått der å ladet litt på den type 2 stolpen, Til hurtigladeren var klar.
Kansje det hadde holdt å stå 1,5 time med 16 amp....

Jeg kan godt betale for meg, men 1kr på 16 amp i 1,5 time er årets dårligste deal.
Synd det ikke er lagt opp til 16 amp også i samme stolpe...... Men med en annen pris

Trekkoppbil

1 kr pr minutt for 22kW er vel en overkommelig pris: Står du 30 minutter og lader 11kW, så kan det være greit nok.
Enkelte ladestolper som har 3 fase, og også en shcuko-kontakt. Der kan man i stedet lade 1 fase 16A eller lågere, så man kan velge mellom 1-fase og 3-fase.  Det er jo en fleksibel løsning med denne valgmuligheten, men da blir det urimelig dyrt, om man bruker 3kW.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pwb på lørdag 17. januar 2015, klokken 18:02
Det verste er at jeg tror mange seriøst mener at minuttpris er riktig. Vet ikke hvordan det er med andre ladepunkter der, men hvis det ikke er andre stolper i nærheten som gjør at de med 16a får samme pris pr kw så er dette galskap. Kanskje på tide å begynne å parkere på disse laderne uten å lade for å protestere litt.
Det er helt riktig med minuttpris. Helst bør det så klart være noen tregere ladepunkter tilgjengelige til lavere pris per minutt, men om det ikke er det så bør man faktisk betale for den infrastrukturen man benytter seg av. Det er ikke strømmen som koster penger - det er ladepunktene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electrix

Fortum og Grønn Kontakt har forskjellig måte å løse dette på. Fortum har 1 kr pr minutt på 22kW punkt og egne priser på punkter med lavere effekt. Å lade en leaf på 22kW punkt blir da som noen nevner veldig dyrt.

Grønn Kontakt setter mer konsekvent opp 22kW og priser forskjellig etter hvor stor lader bilen har. Med min leaf med 16A enfaselader betaler jeg da 9 kr pr time, med en zoe eller  tesla med 22kW lader betaler man 49 pr time. Du må da ha registrert bilen på brikke, som er uten årsavgift, og følger bilen. Jeg synes det er en ok ordning,  men det burde avregnes pr minutt eller pr 10 påbegynte minutt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA