Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trådløs lading TMS

Startet av Svenn78, fredag 12. august 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

Svenn78

Jeg sitter i et veldig uføre. Min kjære Ford Focus EV begynte å opptre som et juletre for ca. tre uker siden. Lys blinket og bilen ville ikke starte. Den ble kjørt "på båre" inn til Fordverkstedet som etter to dager kom med kjedelig nytt... Det var en eller annen kontakt mellom "et eller annet" som hadde gått sund.

Bilen er innenfor garantitiden, så leiebil har jeg fått fra billeverandøren. Det viser seg at det kun er et menneske i Norge som er opplært til å utbedre denne feilen, så min bil vil bli sendt til Oslo for reperasjon. Delen de trenger viser seg imidlertid å være vanskelig å få tak i og alt drøyer. Jeg sitter nå med leiebil på tredje uken. Leiebilen er selvfølgelig en fossilbil. Jeg har store kostnader med tanke på drivstoffforbruk og muligens enda større forbruk av bompenger. Daglig kjører jeg vel inn rundt 250 kroner i bompenger til staten. Det utgjør for meg 1250 kroner i uka, som jeg aldri har budsjettert med, og i tillegg kommer drivstoffet som jeg svir av.

Jeg innrømmer glatt at jeg har levd godt med å kjøre elbil de siste årene!

Så til mitt spørsmål: Når jeg har gått til innkjøp av en nullutslippsbil, og den ikke virker lenger. Har jeg mulighet til å kreve at billeverandøren dekker utgifter som jeg blir påtvunget? Det er vel ikke nok med at det er snakk om bompenger, men det er vel også snakk om at jeg må betale moms på bompengene i og med at bilen jeg har kommer fra Hertz...

Er det noen elbilister som har vært borti tilsvarende problemstillinger???
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Rav4_EV

Standard feil på disse bilene. Hundrevis med samme problem i USA der det tar mange uker å løse det. Skyldes at kontakten inn til batteripakken bak ikke er sikret mot sprut fra salt/vann vinterstid.

Du kan jo kreve erstatning dersom arbeidet ikke løses innen forventet tid. Derimot har du jo fått gratis leiebil så det er neppe mye å hente.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Anders Jensen

Sitat fra: Svenn78 på lørdag 04. juni 2016, klokken 20:20
Jeg sitter i et veldig uføre. Min kjære Ford Focus EV begynte å opptre som et juletre for ca. tre uker siden. Lys blinket og bilen ville ikke starte. Den ble kjørt "på båre" inn til Fordverkstedet som etter to dager kom med kjedelig nytt... Det var en eller annen kontakt mellom "et eller annet" som hadde gått sund.

Bilen er innenfor garantitiden, så leiebil har jeg fått fra billeverandøren. Det viser seg at det kun er et menneske i Norge som er opplært til å utbedre denne feilen, så min bil vil bli sendt til Oslo for reperasjon. Delen de trenger viser seg imidlertid å være vanskelig å få tak i og alt drøyer. Jeg sitter nå med leiebil på tredje uken. Leiebilen er selvfølgelig en fossilbil. Jeg har store kostnader med tanke på drivstoffforbruk og muligens enda større forbruk av bompenger. Daglig kjører jeg vel inn rundt 250 kroner i bompenger til staten. Det utgjør for meg 1250 kroner i uka, som jeg aldri har budsjettert med, og i tillegg kommer drivstoffet som jeg svir av.

Jeg innrømmer glatt at jeg har levd godt med å kjøre elbil de siste årene!

Så til mitt spørsmål: Når jeg har gått til innkjøp av en nullutslippsbil, og den ikke virker lenger. Har jeg mulighet til å kreve at billeverandøren dekker utgifter som jeg blir påtvunget? Det er vel ikke nok med at det er snakk om bompenger, men det er vel også snakk om at jeg må betale moms på bompengene i og med at bilen jeg har kommer fra Hertz...

Er det noen elbilister som har vært borti tilsvarende problemstillinger???

Jeg har hatt min bil inne seinest i dag. får opp melding om å kjøre inn til siden og stoppe med rød trekant og fastnøkkel symbol i dashbordet..

Når min bil var inne for å bytte kontakter og kabelene mellom motor og batteri..(tidligere i år) Så fikk jeg også en fossil bil. Hvor langt han din Elfocus gått?
De prøvde seg med at jeg måtte betale bensin og bom.. jeg sa det var greit med bensin.. siden jeg uansett er avhengig av drivstoff. Men bom er ikke aktuellt. Da jeg har en nybilgaranti som sier at jeg ikke skal ha noen uforutsette utgifter utover det normale. (slitedeler/egen påført skade).

De prøvde seg med at "sånn er det" som svar..

Jeg svarte at det er feil. Jeg jobber med produktansvar selv, kan noe om ansvarsfordeling mellom forhandler og importør. Slik at jeg satte de i en kinkig situasjon da de forsto at jeg kunne lovene. jeg har ikke blitt fakturert for bompasseringer i noen av lånebilene/leiebilene jeg har hatt siden første feil oppsto.


Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

morten69

Hei!

kan fortelle litt fra midt stå sted. jeg har en Renault Zoe hvor laderen tok kvelden og det tok 3-4 uker før de fikk montert inn ny. Fikk gratis leie bil og alle drivstoff utgifter samt bompenger dekket.(drivstoff penger fikk jeg utbetalt når jeg leverte bilen), Så ja det er fult mulig å legge fram ditt krav om at de dekker alt.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

ravn

Jeg var veldig tidlig ute med Leaf i distriktet her, og når det røyk en sikring i batteripakka så måtte bilen sendes fra Stavanger til Bergen, da de lokalt ikke hadde opplæring.
Først fikk jeg ett diseldyr (med tilhørende ekstrautgifter) som lånebil.

Men etter utallige mailer, telefoner og trussler om heving av kjøpet så fikk jeg en Leaf som lånebil (salgssjefens personlige ryktes det).

Har andre som har hatt bil inne hos Tesla på garanti og fått tilbakebetalt drivstoffutgifter ved fremlegging av kvittering.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Enigami

Kjipt selvsagt. Men for meg er det helt utrolig at noen kjøper seg bil på så stramt budsjett at man ikke tåler 1250-1500kr ekstra i mnd. Da har man etter min mening ikke råd til ny bil. Bilen koster vel 300.000kr i utgangspunktet?

Du kunne kjøpt en bensinbil til kr 20-30.000 og kjørt i "evigheter" gjennom både bom og med drivstoff. Man får også mye fint til 50-100.000 om man ønsker seg noe finere enn en billigbil.

Svenn78

Det har da ikke blitt kjøpt bil på "så stramt budsjett". Det er prinsippet om at når man investerer i en nullutslippsbil, som er billig å drifte og som får en så alvorlig feil at det tar ukesvis å fikse en garantifeil, så skal ikke jeg bli belastet for merkostnader tilknyttet til dette.

Det sagt så har Ford tatt bomregningen, mens jeg betaler bensin selv.... Grei nok deal... Om enn veldig mye dyrere for meg enn da strømbilen fungerte... :)
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA