Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Plus egentlig Minus?

Startet av bjorn_2390, søndag 27. oktober 2013, klokken 00:53

« forrige - neste »

JLafton

Hei.
Ser du har en 2012 model, da er vel det en Japan Leaf å dem får du ikke opp noen prosent av batteriet på. Det kom på Euro Leaf i 2013
2019 Tesla Model 3 LR AWD

bestorp

Sitat fra: JLafton på mandag 28. juli 2014, klokken 17:05
Hei.
Ser du har en 2012 model, da er vel det en Japan Leaf å dem får du ikke opp noen prosent av batteriet på. Det kom på Euro Leaf i 2013

Og USA Leaf's 2013.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

emil

Sitat fra: pottle på mandag 28. juli 2014, klokken 19:11
Sitat fra: tomrh på mandag 28. juli 2014, klokken 15:29
Et lite noob-spørsmål her, har enda ikke funnet ut av alt med leafen. Hvor vises batterikapasiteten i % som det refereres til her?

Det virker som at du har en 2012-modell. %-visning kom med 2013-modellen.

Som igjen betyr at man må til med et dedikert SOC-meter koblet på OBDII (diagnoseporten), alternativt (og beste løsning) LeafSpy på en Android-telefon med en OBDII-Blåtann adapter (fra 50kr på nett, f.eks ebay)

tomrh

Ok, litt for komplisert til at jeg gidder. :) Men det finnes kanskje en mapping et eller annet sted der %SOC mappes mot antall batteristrek, for 2012-Leaf? Det holder i massevis for meg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på tirsdag 29. juli 2014, klokken 08:35
Ok, litt for komplisert til at jeg gidder. :) Men det finnes kanskje en mapping et eller annet sted der %SOC mappes mot antall batteristrek, for 2012-Leaf? Det holder i massevis for meg.

Den er ganske varierende og avhengig av totalkapasitet på batteriet. Tankmåleren kan godt vise 2 av 12 streker mens SOC sier 25% igjen. Men man kan ved gjelp av f.eks LeafSpy lage en ca oversikt for din bil. Egentlig er SOC også litt unøyaktig. For mest nøyaktig måling av gjenværende energi er det måleenheten GID (vises kun i betalversjon av LeafSpy) som gjelder. 1GID = 80Wh. Denne er såpass konstant at lavt batteri varsel kommer når man går under 50GID (4kWh igjen) og veldig lavt varsel kommer på halvparten av det igjen.

Ellers er det ikke komplisert i det hele tatt gitt man har android telefon (eller gjør som meg og kjøper en tilbudsfon til ca 300kr) og den hjelper veldig på rekkeviddeangsten. Med litt forsiktig kjøring kan man sommerstid fint klare 3 mil etter at første varsel om lavt batteri kommer. Min erfaring er at det er når man kommer ned på lavt batteri at LeafSpy virkelig gjør nytten.

tomrh

Sitat fra: emil på tirsdag 29. juli 2014, klokken 09:30
Ellers er det ikke komplisert i det hele tatt gitt man har android telefon (eller gjør som meg og kjøper en tilbudsfon til ca 300kr) og den hjelper veldig på rekkeviddeangsten. Med litt forsiktig kjøring kan man sommerstid fint klare 3 mil etter at første varsel om lavt batteri kommer. Min erfaring er at det er når man kommer ned på lavt batteri at LeafSpy virkelig gjør nytten.
Har jeg forstått det riktig at det bare er å kjøpe en blåtann-dings á lá disse, putte den inn i en eller annen kontakt i Leafen og så installere LeafSpy på telefonen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pottle

Sitat fra: tomrh på tirsdag 29. juli 2014, klokken 22:20
Har jeg forstått det riktig at det bare er å kjøpe en blåtann-dings á lá disse, putte den inn i en eller annen kontakt i Leafen og så installere LeafSpy på telefonen?
Ja. Et tips er å velge en som er så kort som mulig. Fordi du kan vil komme borti med føttene dine. ODB2-porten er litt kinkig plassert under rattet.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

bjorn_2390

#37
Sitat fra: tomrh på tirsdag 29. juli 2014, klokken 22:20
Sitat fra: emil på tirsdag 29. juli 2014, klokken 09:30
Ellers er det ikke komplisert i det hele tatt gitt man har android telefon (eller gjør som meg og kjøper en tilbudsfon til ca 300kr) og den hjelper veldig på rekkeviddeangsten. Med litt forsiktig kjøring kan man sommerstid fint klare 3 mil etter at første varsel om lavt batteri kommer. Min erfaring er at det er når man kommer ned på lavt batteri at LeafSpy virkelig gjør nytten.
Har jeg forstått det riktig at det bare er å kjøpe en blåtann-dings á lá disse, putte den inn i en eller annen kontakt i Leafen og så installere LeafSpy på telefonen?

DENNE fikk jeg anbefalt her på forumet, så jeg kjøpte den. Ca. 50,- og fri shipping.
http://www.ebay.com/itm/Super-Mini-ELM327-v1-5-OBD2-OBDII-Bluetooth-Adapter-Auto-Scanner-TORQUE-ANDROID-/271419360388?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item3f31dac484

Edit: Enn så lenge ikke testa den. Har iPhone...  ::)
Blå Euro-Leaf (2012)

Rio

Et annet tips, for å unngå å slite ut kontakten med å plugge inn og ut, er å ha en liten skjøteledning (hvor ledningen kommer ut på siden av kontakten) permanent installert i bilen. Da kan du også bryte strømmen hvis du er bekymret for det, eller for at andre (utenforstående) skal koble seg opp på BlueTooth devicen din mens du lader! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. juli 2014, klokken 23:00
Et annet tips, for å unngå å slite ut kontakten med å plugge inn og ut, er å ha en liten skjøteledning (hvor ledningen kommer ut på siden av kontakten) permanent installert i bilen. Da kan du også bryte strømmen hvis du er bekymret for det, eller for at andre (utenforstående) skal koble seg opp på BlueTooth devicen din mens du lader! ;)

Jeg har gjort dette, men man kan også bare kjøpe en som har av/på bryter. Koster noen kroner mer riktignok.

Bobbulf

Sitat fra: tomrh på tirsdag 29. juli 2014, klokken 22:20
Sitat fra: emil på tirsdag 29. juli 2014, klokken 09:30
Ellers er det ikke komplisert i det hele tatt gitt man har android telefon (eller gjør som meg og kjøper en tilbudsfon til ca 300kr) og den hjelper veldig på rekkeviddeangsten. Med litt forsiktig kjøring kan man sommerstid fint klare 3 mil etter at første varsel om lavt batteri kommer. Min erfaring er at det er når man kommer ned på lavt batteri at LeafSpy virkelig gjør nytten.
Har jeg forstått det riktig at det bare er å kjøpe en blåtann-dings á lá disse, putte den inn i en eller annen kontakt i Leafen og så installere LeafSpy på telefonen?
Her er en tråd fra ifjor som forklarer mye rundt bruken av app og bluetooth-adapter;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7911.0.html
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA