Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Jejl, onsdag 03. juni 2015, klokken 14:20

« forrige - neste »

Jejl

La oss si at vi kommer til sc på brokelandsheia på kvelden kl 21.00 med ca 25% rest på batteriet.
Hva er raskeste vei til Karlstad sc?

Alt. 1: Kjøre rundt, og innom Lier sc

Alt. 2: Ta fergen Horten - Moss og innom Solli sc

Alt. 2 er 45,69 km kortere men fergen tar 30 min + opptil 45 minutter venting.

Hvor mye sparer man i kjøretid på alt. 2, hvis man treffer akkurat på ferja?

cairnz

Tenk også på om turen med fergen er mer behagelig mtp. at du får ca en times pause fra kjøringa. Jeg foretrekker fergen kontra omkjøring Oslo.
Elbilist

Amoss

Sitat fra: cairnz på mandag 04. mai 2015, klokken 13:28
Tenk også på om turen med fergen er mer behagelig mtp. at du får ca en times pause fra kjøringa. Jeg foretrekker fergen kontra omkjøring Oslo.

Joda, hadde ikke SC vært ett tema så hadde jeg sagt det samme. Men nå får han jo kjapt en halvtimes/times kjørepause under lading, så da blir fergepausen litt "smør på flesk", i tillegg til at Soli blir en god omvei til Karlstad. Veien om Lier antar jeg blir Oslofjordtunnelen, ikke om Oslo.

Har ikke tall å vise til, men antar at Lier/Oslofjordtunnelen blir kjappes, i tillegg slipper du omveien om Soli og stresse med å rekke siste ferge. Du bør kunne rekke den med god margin, men det legger litt ekstra press å skulle rekke den. Siste fergen går kl. 24:00, og er beregnet til drøyt halvannen times kjøring fra Broklandsheia av Google maps.

Derfor vil jeg anbefale å ta alt. 1, i alle fall frem til superladeren i Indre Østfold er på plass, da vil du slippe omveien om Soli.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på mandag 04. mai 2015, klokken 13:55
Sitat fra: cairnz på mandag 04. mai 2015, klokken 13:28
Tenk også på om turen med fergen er mer behagelig mtp. at du får ca en times pause fra kjøringa. Jeg foretrekker fergen kontra omkjøring Oslo.

Joda, hadde ikke SC vært ett tema så hadde jeg sagt det samme. Men nå får han jo kjapt en halvtimes/times kjørepause under lading, så da blir fergepausen litt "smør på flesk", i tillegg til at Soli blir en god omvei til Karlstad. Veien om Lier antar jeg blir Oslofjordtunnelen, ikke om Oslo.

Har ikke tall å vise til, men antar at Lier/Oslofjordtunnelen blir kjappes, i tillegg slipper du omveien om Soli og stresse med å rekke siste ferge. Du bør kunne rekke den med god margin, men det legger litt ekstra press å skulle rekke den. Siste fergen går kl. 24:00, og er beregnet til drøyt halvannen times kjøring fra Broklandsheia av Google maps.

Derfor vil jeg anbefale å ta alt. 1, i alle fall frem til superladeren i Indre Østfold er på plass, da vil du slippe omveien om Soli.

Personlig hadde jeg droppet begge SC, tatt fergen og korteste vei og heller ladet på 22kW AC så jeg hadde nok til å nå fram. Det er flere på strekningen, f.eks Askim, Ørje og Töcksfors. Tidsbruken blir antageligvis lavest med dette alternativet, så lenge man treffer på fergen. Men det forutsetter dobbeltlader i bilen da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Nå ser jeg rutetidene er endret til bare en gang i timen fra kl 22.

Jeg vet ikke nøyaktig når jeg kommer til Brokelandsheia, men vi sier kl 20:30.
Da er det et alternativ som jkirkebo sier å droppe ladingen på solli, men da må jeg lade mye lengre på  Brokelandsheia. Har ikke dobbellader så saktelading er uaktuelt, og da må jeg eventuelt lade batteriet nesten fullt på Brokelandsheia.
Da blir det et 3. alternativ: Lade i ca 55 minutt på Brokelandsheia og kjøre i 1,5 timer for å ta 23-fergen.

Ifølge jurassictest så trenger jeg bare å lade til 77% på Brokelandsheia for å nå frem til Karlstad, hvis snittfarten er 73 km/t som googel mener jeg vil ha på strekningen.
Jeg tror nok jeg må ha rundt 95% for å være sikker på å nå frem.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA