Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Lyse Tanker, mandag 04. august 2014, klokken 16:33

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Hei! En liten rapport fra turen Heimdal i Trondheim til Askim i Østfold.
Vi hadde bestemt oss for å overnatte i Oppdal i og med at det ikke fantes hurtigladere i området og at vi hadde kjørt fra Askim samme dag med bilen som skulle byttes med Leafen. Avstanden fra Heimdal til Oppdal er 114 km med noe stigning, slik at vi tok 1 times lading på Barkåk med en lånt 16A lader. Ankom Berkåk med 3 streker og 24 km igjen på guessometeret etter å ha kjørt 79 km fra Heimdal. Startet med 44 km fra Berkåk og vi nådde Oppdal med 9 km igjen på GOM. Avstanden Berkåk – Oppdal er 35 km. Hadde avtalt å parkere Leafen rett utenfor vinduet og vi koblet til egen lader 10A for natten. Vi fulladet og kunne starte dagen med 170 km på GOM. Nådde høydesteinen rett før Hjerkinn med 33 km på GOM, kjørt distanse var 47 km, med mye stigning. Så ble det lett kjøring nedover i 32 km til vi nådde Dombås med 48 km på GOM, det var en fin nedoverbakke for elbil :-). Vi ladet på Dombås i en time og femten minutter, 16A lader gir oss 99 km på GOM og vi kommer frem til første hurtiglader i Kvam med 23 km på GOM etter å ha kjørt 66 km. Turens første hurtiglader gir ca. 85% med 151 km på GOM, hittil har vi nå kjørt ca. 265 km. Kom til Lillehammer med 10 km på GOM, tok en 3 timers lade/middagspause her, 16A lading og fikk 90 km på GOM. Ankom hurtigladeren på Maxi Storsenter i Hamar med 9 km på GOM. Her ladet vi i 20 minutter og fikk 80% på batteriet og ca. 140 km på GOM. Planen var å lade i Lillestrøm før hjemkomst, men på Jessheim måtte vi stoppe for en saktelading med 16A da GOM viste 8 km. Lader ca. en time og har da 24 km på GOM for kjøring av 21 km til gratis hurtigladeren på Lillestrøm, hvor vi ankom med 8 km på GOM.
Turen videre gikk veldig greit og kunne koste på meg å bruke cruise kontrollen for første gang. Hjemme i Askim ca. 600 km kjørt fra mandag kveld til natt til onsdag. ca. kl. 02, en knallstart med elbil.
Oppsummering: Rett fra Mercedes E-Klasse til Nissan Leaf og overgangen ble ikke for stor. Noe stor rekkeviddeangst opplevde jeg ikke og kanskje på grunn av alle saktelade muligheten med 16A og hvor fant jeg dem, jo selvfølgelig på bensinstasjoner og offentlige der jeg tok meg bryet med å søke (Lillehammer).
Jeg gikk alltid å spurte betjeningen på bensinstasjonene og de syntes det var hyggelig at jeg spurte og ikke bare tok meg tilrette. Jeg foreslo også å betale for strømmen. Det er litt merkelig at elbiler ikke kan hurtiglade mellom alle de store byene, men det er vist på gang. Gleder meg nå til å bruke bilen i nærområdet. Må også nevne gleden/sporten i å kunne kjøre økonomisk uten å være en traffikksinke, men mange vil jo alltid ønske å kjøre raskere enn fartgrensen. Slet litt med første hurtigladeren til «Grønn Kontakt» da instruksjonen på laderen i Kvam var dårlig, men det skal visst rettes på. Takk for god hjelp fra alle!

Trond Arve

Imponerende førstereis med el-bil!  ;D

Gjetter du har brukt i overkant av 100 kWh på turen, et snittforbruk på ca. 1,6-1,7 kWh per mil.
o Avgang: 20 kWh
o Berkåk: 3 kWh
o Oppdal: 20 kWh
o Dombås: 4 kWh
o Kvam: 16 kWh
o Lillehammer: 10 kWh
o Hamar: 16 kWh
o Jessheim: 3 kWh
o Lillestrøm: 16 kWh
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lyse Tanker

#2
Takk :-)
Ja, var det et bra gjennomsnitt? Har lest om rundt 1,5 kWh pr. mil.
Men, var selv fornøyd med antagelsene på hver etappe da det var en forholdsvis lang tur med en Leaf.
Kjørte i dag Askim - Asker - Askim med kjøring i Oslo opp til Sandaker og derfra hjem. Ladet ca. 4,5 t med 10A. Endte med rest på 8 km i dag også. :-)

Mippen

Flott tur =) Skal snart kjøre fra Askøy utenfor Bergen til Nordmøre rett ved grensen til Sør -Trønderlag. Det blir omtrent samme distansen. Det har kommet nok hurtigladere den veien nå, men overnatter ca på halvveien for å ikke stresse. Tar 10-12 timer uten lading, også reiser vi etter jobb så like greit å sove litt.

Vurderer også kanskje å kjøre omtrent samme ruten til Oslo fra Nordmøre når vi er der oppe, og da har vi såfall fått noen gode tips å gå etter. Takk for oppsummering =) Er det noen som vet om det lar seg gjøre å kjøre motsatt vei også?
Fremtiden er elektrisk.

Trond Arve

Sitat fra: Lyse Tanker på torsdag 17. juli 2014, klokken 22:15
Ja, var det et bra gjennomsnitt? Har lest om rundt 1,5 kWh pr. mil.
Jeg ligger på 1,7 kWh/mil nå på sommeren med mye motorvei. Ditt forbruk er nok lavere; vanskelig å gjette hvor mange kWh hurtigladingene ga. Ville tro du ligger rundt 1,5 kWh/mil ja.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

smaug01

1,7 syntes jeg hørtes mye ut. Jeg ligger på 1,4-1,5 nå ser jeg med nesten bare motorveikjøring. Legger meg da på rundt 105kmt på CC og har funnet ut at jevnt over så er det farten som snittet ligger på av andre også, selv i 110 sone. Legger jeg meg på 110 eller mer tar jeg bare igjen en haug med biler selv om noen likevel kjører forbi meg 5min før. Nå er det ganske flatt i Vestfold på E18 så det spiller nok en stor rolle. Kjører jeg bare i 70-80 soner som jeg gjorde mens jeg var på besøk i Kr.sand så faller forbruket ned til 1,2-1,3 selv med noen få harde akselerasjoner og friske forbikjøringer med bilen full av folk. Har 3bar lufttrykk i dekkene foresten.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Trond Arve

Sitat fra: smaug01 på lørdag 19. juli 2014, klokken 12:52
1,7 syntes jeg hørtes mye ut. Jeg ligger på 1,4-1,5 nå ser jeg med nesten bare motorveikjøring. Legger meg da på rundt 105kmt på CC....
Kan hende jeg ligger +20 km/t på CC  ::)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA