Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindusspyler.

Startet av sveander, lørdag 03. januar 2009, klokken 20:12

« forrige - neste »

sveander

Det tar irriterende liten tid før den er helt skitten og umulig å se gjennom. Noen som har gode triks. KOmmer skitten fra hjulene eller fra/over taket?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

eljet

#1
bilen har aerodynamikk som en volvo 740
og der er det bare de gamle vind spoilerene som virket

men med en slik spoileren lager enda mer vind motstand
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Focus

Jeg har det samme problemet og har lurt på å ta en tur på en hugger å se om det ikke er en bakrute visker å plukke av en golf eller lignende.
Det kan ikke være store kunsten å motere en slik på bakdøra med et eget spylesystem.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Wired

Tror vel kansje det enkle er det beste, vask med nal og vann :-\

El rayo

Sitat fra: mx på onsdag 17. desember 2008, klokken 20:08
Jeg har det samme problemet og har lurt på å ta en tur på en hugger å se om det ikke er en bakrute visker å plukke av en golf eller lignende.
Det kan ikke være store kunsten å motere en slik på bakdøra med et eget spylesystem.
Anbefales ikke. Kewet, Th!nk, Volvo P1800, Corvette og noen få andre har turt å lage bakdør/rute uten stålramme. På disse er hengsler og lås festet rett på glasset. Det stor sjans for at ruta sprekker når man borer hull i glasset.

Har samme "problemet" på Th!nk. Det tar ikke mange sekundene å tørke av bakruta når man har en spruteflaske med spylevæske og en tørkerull for hånden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Tror definitivt ikke jeg ville begynt å bore i bakruta, nei. Denne er herdet, og tåler utrolig mye helt til spenningen brytes. Da sier det >POOFF< og så har du en million små "diamanter" og ingen bakrute. De hullene som er i ruta til feste av hengsler og whatnot er nok boret før glasset ble herdet.

Herdet glass generelt kan man slå på flaten med en hammer, men et lite kakk på kanten med en teskje kan få hele vinduet til å eksplodere. Bakruten på f.eks. think har avrundede kanter på glasset slik at dette ikke skal skje (slå hakk i glasset som bryter spenningen)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#6
FORSØK IKKE Å BORE I RUTEN!
En eventuell vindusvisker må festes i spoileren eller hengselet.  Motoren kan monteres på siden med en teflonwireoverføring på tvers, slik at den ikke hindrer hengselbevegelsen.

Intet er umulig, det gjelder bare å tenke nytt.
Jeg har en bakrutepusser til en Citroen AX som passer til formålet. Selv satser jeg på svamp og nal.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Manna

Tenkte jeg skulle montere skvettlapper på Buddyen, men har dessverre ikke fått gjort det enda...

Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

cra

Sitat fra: Manna på torsdag 18. desember 2008, klokken 15:01
Tenkte jeg skulle montere skvettlapper på Buddyen, men har dessverre ikke fått gjort det enda...

En genial start!  :D (sikkert flere tom tenkte som meg: Hvorfor tenkte ikke jeg på det!?)

Som de sier: det enkle er ofte det beste :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Har sett en gammel Kewet med skvettlapper lange hele bredden av bilen. Bakruta så likevel ikke spesielt ren ut. Med det føret som er nå (skitten slaps/ vått) så er det nok fint lite som hjelper.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Perfekt blir det nok ikke, nei, men det er alltid bedre å ligge bak en MED skvettlapper enn en uten. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Focus

Skal si det er mange skvetne folk her.
Jeg hadde da ikke tenkt å montere noen visker motor eller spyler på vinduet.

det er god plass under og så stille inn viskeren slik at det stopper på utsiden av vinduet for ikke å hindre åpning av vinduet.

Som sakt tidligere det kan ikke være noen stor kunst å få det til.
Kommer sikkert til å gjøre det må bare komme meg etter en prolaps operasjon først. ;D
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

eljet

kjørte en gravemaskin for en tid tilbake ( husker ikke hvilken men større enn 15 ton)
den hadde en visker som lettet seg i parkeringsposisjon

Du kan køre med entrack norge de er de eneste som hugger gravemaskiner i stor skala i norge
om de kan hjelpe
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Griffel

Hvor er dere om vinteren?

Her i høst delte jeg elbilplassen på jobben med en Saxo, en gammel Think en City Jet og flere Buddies. Nå er det bare jeg og Saxo tilbake.

Er det for å spare bakruta ? :o

Kom tilbake det er så ensomt på plassen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 19. desember 2008, klokken 15:41
Kom tilbake det er så ensomt på plassen.

Du får si ifra hvor du jobber, så kan vi stikke innom ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA