Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blå industrikontakt - 3 vs 4 pins

Startet av Råde, torsdag 17. juli 2014, klokken 21:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på onsdag 02. juli 2014, klokken 10:44
Dette med ladere er ikke _så_ vanskelig..  :)

Man fremfører strøm til hjemmeuttaket/hjemmeladeren. Denne forsyner strøm etter behov til bilens innebygde lader. Det er bilens lader som begrenser hva denne skal trekke. På e-Up og e-Golf er jeg ikke kjent med at denne skal trekke mer enn 3,6KW ->16A. Men.. Det er allikevel ingenting i veien for å montere en hjemmelader på 32A (dersom øvrig elektrisk i huset tåler dette). Bilen vil ikke trekke mer enn 16A, da. Kommer det derimot en Leaf med twin-lader 6,6KW på besøk, så kan da denne lade med full effekt dersom sikringen foran hjemmeladeren er 32A. Er den 16A, så ryker den og bilens lader/ladestrømtrekk må justeres ned.

Det er ikke mulig å justere ned strømtrekk på Leaf eller de fleste andre elbiler enn Tesla. Så om man har en veggboks som signaliserer 32A må man framføre en 32A kurs til den. Hvis ikke må veggboksen begrenses slik at den signaliserer det som er tilgjengelig (16A, 20A osv.). F.eks på Mainpine-kittene jeg selger gjøres det ved å koble en bestemt motstand mellom to av utgangene på kontrolleren. Meget enkelt, og også enkelt å oppgradere senere om man trekker fram en større kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Råde

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:12
Sitat fra: Gus1 på onsdag 02. juli 2014, klokken 10:44
Dette med ladere er ikke _så_ vanskelig..  :)

Man fremfører strøm til hjemmeuttaket/hjemmeladeren. Denne forsyner strøm etter behov til bilens innebygde lader. Det er bilens lader som begrenser hva denne skal trekke. På e-Up og e-Golf er jeg ikke kjent med at denne skal trekke mer enn 3,6KW ->16A. Men.. Det er allikevel ingenting i veien for å montere en hjemmelader på 32A (dersom øvrig elektrisk i huset tåler dette). Bilen vil ikke trekke mer enn 16A, da. Kommer det derimot en Leaf med twin-lader 6,6KW på besøk, så kan da denne lade med full effekt dersom sikringen foran hjemmeladeren er 32A. Er den 16A, så ryker den og bilens lader/ladestrømtrekk må justeres ned.

Det er ikke mulig å justere ned strømtrekk på Leaf eller de fleste andre elbiler enn Tesla. Så om man har en veggboks som signaliserer 32A må man framføre en 32A kurs til den. Hvis ikke må veggboksen begrenses slik at den signaliserer det som er tilgjengelig (16A, 20A osv.). F.eks på Mainpine-kittene jeg selger gjøres det ved å koble en bestemt motstand mellom to av utgangene på kontrolleren. Meget enkelt, og også enkelt å oppgradere senere om man trekker fram en større kurs.

Det er visst mulig å justere ned strømtrekk på e-UP og e-Golf via Car-net appen, men det er vel ikke så relevant siden de ikke kommer til å trekke mer enn hva en 16a kurs kan klare allikevel

(Med forbehold siden jeg ikke har peiling på el)
e-Golf | X75D

Gus1



Det er visst mulig å justere ned strømtrekk på e-UP og e-Golf via Car-net appen, men det er vel ikke så relevant siden de ikke kommer til å trekke mer enn hva en 16a kurs kan klare allikevel

(Med forbehold siden jeg ikke har peiling på el)
[/quote]

Jeg kan justere på carnet appen til min e-Up, ja. Inntil 16A. Mer enn det takler ikke bilen (ei heller appen). Men med medfølgende ladekladd så er man begrenset til 10A på grunn av kladden.

JKIRKEBO: Vil det da si at om man har ett Type2 MODE3 uttak hjemme som har forankoblet 16A sikring, og ønsker å lade en LEAF 6,6KW, så løser sikringen ut og man kan ikke gjøre noe med det?
Høres utrolig rart ut.. :-)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på onsdag 02. juli 2014, klokken 14:20
JKIRKEBO: Vil det da si at om man har ett Type2 MODE3 uttak hjemme som har forankoblet 16A sikring, og ønsker å lade en LEAF 6,6KW, så løser sikringen ut og man kan ikke gjøre noe med det?
Høres utrolig rart ut.. :-)

Bare hvis man bruker en 32A ladeboks som ikke er justert ned. Ladeboksen skal signalisere den strømstyrken som kursen er på. Bruker man en boks som kan klare 32A men har en 16A kurs må den altså konfigureres for å signalere 16A. Hvordan dette gjøres varierer fra boks til boks. Salto-boksene må man f.eks koble en PC på for å konfigurere, mens på Mainpine-kontrollerne er det en motstand med en spesifikk verdi som kobles til. Andre bruker dip-switcher, mens enkelte ikke kan justeres i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-Golfer

Hei.

Har skjønt såpass at det som gjelder er å legge opp en kurs til garasje (som ikke enda er bygget) med så stor kurs som mulig og Type2 kontakt, og så kjøpe portabel ladestolpe fra salto, elbilhjelpen, etc.

Men når jeg likevel skal legge opp denne kursen, så tenker jeg litt fremover.

Dersom jeg nå legger opp en 16A kurs, og en ladestolpe til e-Golfen. Hva skjer om jeg kjøper den nye Passaten om et års tid som da kommer som plugin hybrid? Slik som Golf GTE. Denne har vel rekkevidde på ca 50km, og vanlig fossil i tillegg. 50 km vil holde til konas jobbkjøring. Dette betyr i praksis at vi kan kjøre elektrisk 95% av tiden.

Hva slags kurs bør jeg da legge ut? Kan man legge opp 2 slike ladestolper når den tiden kommer og kjøre de på samme kurs fra sikringskapet?

Har relativt nytt hus (2008), så tror det elektriske skal være moderne.

Innspill?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Gus1

e-Golfer:

Nå kjenner ikke jeg økonomiske eller fysiske begrensninger. Men jeg tenker som deg litt frem, og derfor ville jeg anbefalt deg å legge frem 3x40A med 3x10mm2 + jord fra sikringsskapet i huset til et eget "minisikringsskap" i garasjen. Her monterer du en egen sikring 2fase for lys og stikk, og en 3x32A sikring for lader. Da har du tilgjengelig 12KW for lading. Dette muliggjør også montering av 230V/400V trafo om det skulle ramle inn en Tesla. Da kan du lade denne med 11KW.

Om ikke Teslaen kommer med en gang, så kan du legge fra 32A sikringen til en vanlig tofaset hjemmelader. Da har man 7,4KW tilgjengelig.
Dette er, etter min mening, en fremtidsrettet løsning som også har ladehybrider i kikkerten. Og om man gjør dette fra starten av så er det ikke sikkert det blir så grådig dyrt heller.

Jkirkebo: Du og jeg er enige, vi har kanskje bare skrevet litt rundt hverandre..  ;) Min påstand var at dersom man vil lage en gunstig løsning, så legger man frem 32A til en hjemmelader med Type2 uttak. Da har man strøm tilgjengelig til det bilen spør om. Og i de fleste tilfeller mer enn nok strøm..  :) At en Leaf som "spør etter" 32A vil smelle en 16A sikring skjønner jeg etter 15år i elektrobransjen. Men jeg syns ennå det er merkelig at man ikke et sted i Leafens (med 6,6kw lader) kan stille den inn til å kun etterspørre 3,7KW, eller mindre.

For mitt vedkommende kommer det alltid til -minst- å være en elbil i garasjen. Da er det bare å lage til en fornuftig og fremtidsrettet ladeløsning med en gang.

Tror det allerede nå er flere leverandører som har begynt å lansere hjemmeladere med to type2 uttak..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

alagerqv

Jeg kommer til å gå over fra Leaf til Golf etter en laaang ventestund.

Bor på landet med 230V el-anlegg.
I garasjen har jeg en 50A kurs ned fra huset, hvorav 3-fas 32A er reservert/tenkt elbil. Hva er beste mulighet for å få raskest mulig ladetid for Golf? Leaf'en klarer bare å nyttegjøre seg 16A.
Hvis det er samme opplegg for Golf, så er vel kanskje en Bosch wallbox e.l. like greit?

-Anders


Råde

Samme opplegg. J.f. trådstart ville jeg gått for "eller lignende". Har enda ikke rukket å finne ut hva forhandler mente med reservasjonen overfor boschboksen. Kommer tilbake til det.
e-Golf | X75D

MA

Hei
Her er et utklipp av svaret jeg fikk fra VW.
"Laderen fra Bosch er den eneste lader som du kan få levert via Volkswagen-forhandleren. Det betyr (heldigvis) ikke at det er det eneste laderen som E-Golf passer til."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA