Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Order on hold

Startet av Frodeaasp, lørdag 13. juli 2013, klokken 22:24

« forrige - neste »

Frodeaasp

Hei.
Tenkte å kjøre som overskriften sier, Oslo - Kristiansund om 14 dager. Jeg brukte http://www.jurassictest.ch/GR/ for å beregne batteri. Vi tenkte å starte tidlig fra Oslo for å slipper rush. Har med Charge-Ampslader, 8A lader og 10 meter skjøteledning.

Kjører fra Oslo kl 06 og framme på Åndalsnes kl 22-23.

Noen som har kjørt denne løypen før? Bør jeg sette av mere tid?

Oslo - Eidsvoll 77 km - hurtig lading 80%
Eidsvoll - Hamar 60 km - hurtig lading 80%
Hamar - Lillehammer 65 km hurtiglading - opp til 100%
Lillehammer - Vinstra 84 km 16A lading - opp til 100%
Vinstra - Dombås 82 km 16A lading - opp til 100%
Dombås - Åndalsnes 16A lading - opp til 100% - Overnatting
Åndalsnes - Molde 58 km 16A lading - opp til 100%
Molde - Frei/Kristiansund 55km  Framme.

Trond Arve

Har kjørt Oslo - Dombås - Trøndelag med Leaf. Noen innspill:
o Antar du mener hurtiglading på Minnesund, ikke Eidsvoll?
o Det er ikke rush i Oslo i juli, fellesferie...
o Med Leafen ville jeg kjørt Oslo - Gjøvik - Lillehammer, men det er litt knapp margin med C-Zero.
o Oslo - Frogner (Fortum hurtiglader) - Gjøvik - Lillehammer er også et alternativ
o Gjetter 3-4 timer til Lillehammer inkludert hurtiglading
o Kjøretid Lillehammer - Åndalsnes er ca 3,5 timer. Vil tro du må lade 16-20 kWh med 13A; 6-7 timer
=> Total tid = (3-4) + 3,5 + (6-7) = 12,5 - 14,5 timer.

Om du starter klokka 06:00 gjetter jeg du er i Åndalsnes mellom 18 og 21. Om du får motvind, regn eller råkjører tar det noen timer ekstra.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Frodeaasp

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 27. juni 2013, klokken 23:08
Har kjørt Oslo - Dombås - Trøndelag med Leaf. Noen innspill:
o Antar du mener hurtiglading på Minnesund, ikke Eidsvoll?
o Det er ikke rush i Oslo i juli, fellesferie...
o Med Leafen ville jeg kjørt Oslo - Gjøvik - Lillehammer, men det er litt knapp margin med C-Zero.
o Oslo - Frogner (Fortum hurtiglader) - Gjøvik - Lillehammer er også et alternativ
o Gjetter 3-4 timer til Lillehammer inkludert hurtiglading
o Kjøretid Lillehammer - Åndalsnes er ca 3,5 timer. Vil tro du må lade 16-20 kWh med 13A; 6-7 timer
=> Total tid = (3-4) + 3,5 + (6-7) = 12,5 - 14,5 timer.

Om du starter klokka 06:00 gjetter jeg du er i Åndalsnes mellom 18 og 21. Om du får motvind, regn eller råkjører tar det noen timer ekstra.

Takk for tips Trond Arve. Nå som hurtigladingen på Minnesund/Hamar/Lillehammer ikke lenger er gratis lønner det seg kanskje kjøre Frogner (fortsatt gratis?) - Gjøvik (betal) og Lillehammer(betal)?

Noen som har tips til rute hjem fra Trondheim?

Vikingo

Litt sent, men eg kjøyrde Hundeidvik - Ålesund- Svinesund T/R. med Leaf.  Reisehistorie finnast her på forumet. Vikingos tur til Svinesund.....
:)
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Frodeaasp

Kan jeg kutte ned noe på å kjøre samme ruten i år ? tenker da på nyetablerte ladestasjoner.

Kvam og Molde fergekai ser jeg er etablert.

goggo

Jeg kjørte for en uke siden fra Nittedal til Åndalsnes og tilbake med en I-MIEV som har gått 60000 og mistet litt kapasitet.

Jeg kjørte R4 til Gjøvik, men ladet 2 timer underveis på 16A på Gran. Hadde sikkert holdt med 1 time.

Så ladet jeg gratis på Ishavsveien sin Chademolader i Lillehammer, den er ved siden av Tesla ladestasjonen.
Deretter både på Ringebu og Kvam, 2 nye multistandard ladere fra Grønn Kontakt.
Så toppet jeg opp med 16A på Dovreskogen gjestegård, da jeg ikke turde ta sjansen på å kjøre helt opp til Dombås.  Spør pent så får du sikkert lade på Dovreskogen hvis du synes du trenger det, men de setter pris på at du handler litt i restauranten der mens du venter.

På Dombås er det som du kanskje vet en "uofisiell" 16A ladestasjon som egentlig er en motorvarmerstolpe, men den regner jeg med blir stengt snart for jeg snakket med eieren  og han var dritt lei alle elbilene som "stjal" strøm der, inklusive meg. Men han ville dog likevel ikke ha betaling når jeg tilbød dette og beklaget på det sterkeste at jeg hadde tatt meg til rette. Du vet kanskje om andre muligheter på Dombås? Jeg ringte kommunen, men de virket ikke særlig interressert i å hjelpe til å finne et sted å lade.

Fra Dombås kommer du deg greitt til Åndalsnes.  Der står det en ladestasjon med flere 16A kurser på kaia, rett ovenfor tog kapellet, der alle bobilene også parkerer. Tror ikke denne står på ladekartet, men den virket rimelig permanent da jeg så den forrige uke.

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Vikingo

Spør fint på Statoil om å lane ei kontakr på sysida av bygget. (Kjøp litt så hjelpe det på velvilja)
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

gaja

Sitat fra: Vikingo på fredag 27. juni 2014, klokken 00:54
Spør fint på Statoil om å lane ei kontakr på sysida av bygget. (Kjøp litt så hjelpe det på velvilja)
Statoil på Dombås du mener?
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Vikingo

Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA