Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reléboks ønskes kjøpt

Startet av Griffel, tirsdag 16. desember 2008, klokken 22:57

« forrige - neste »

Griffel

Miljøvernminister Erik Solheim overkjører Statens forurensingstilsyn og innfører omsetningspåbud på fem prosent biodrivstoff fra 2010

http://www.tu.no/energi/article191216.ece

"Debatten om biodrivstoff som prisdriver på matvarer, mener miljøvernministeren langt på vei er lagt død. Han viser til at kritikken har stilnet, blant annet på grunn av drastisk reduserte matvarepriser.

- Vi kan ikke gi biodrivstoff skylden for fattigdommen i verden, det var en ganske meningsløs debatt. Men vi skal raskt få på plass rapporteringsreglene for bransjen slik at folk vet hva slags biodrivstoff den leverer. Og når EUs biodrivstoffdirektiv vedtas, innfører vi de samme bærekraftkriteriene, sier Solheim. "

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Catalyzator

#1
Undskyld min direkte krasse utallelse her, men Herr.Solheim er en dust !  :o 

Hvorfor i all verden kaster han bort tid, penger og verdifulle debatter på noe
som aldri kan bli like miljøvennlig som elektrisk kraft og El-biler ?
Kan noen gi Herr.Solheim fire dispril og en innføring i miljøværn PLEASE  8) 

Uansett hva en dytter inn i en forbrenningsmotor så blir det avgasser av det
og den avgassen er av dårlig kvalitet for både folk og fe samt naturen.
Når man på toppen av det hele utnytter dyrbar MAT til energidrivstoff så er man DUST !
Treværk og annen celluloseråstoffer er tradisjonellt viktig i papirindustri og som fyringsmateriale
og der er det trossalt nok problemer som det er med avskoging og utmagring av jordbruksarealer
fra før så den debatten er også like dustete... BASTA  >:(
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

bosonic

Hr. Solheim er jo en politiker, så han er vel unnskyldt, men dustete er det i alle fall!

Finanskrisen kommer til å få mye viktigere betydning på dreining til alternative og bærekraftige prosjekter enn all verdens (styrte) politikere.
Det er beklageligvis kun hard lut som virker før vi mennesker evner å ta innover oss at en snuoperasjon må til.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Jeg nekter å tro at "biodiesel" er så mye positivt for miljøet som noen vil ha det til.
Det forteller min nese meg, ettersom jeg heller kjører bak en bil som går på diesel enn en som kjører på gatekjøkkenfuel.
Det lukter forferdelig!

Å ligge bak en elbil må da være toppen av lykke?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på torsdag 04. desember 2008, klokken 21:41
Å ligge bak en elbil må da være toppen av lykke?

Prøv å si det til rekka bak meg opp bakken mot motorveitunellen i Stavanger ;D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Catalyzator

Meget bra innlegg om BioDrivstoff og diskusjon i VG les her->  VGDiskuter om BioDrivstoff
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

Leder for Greenpeace Norge, Truls Gulowsen, reagerer på regnestykkene Miljøverndepartementet og mener at Biodrivstoff et rådyrt klimatiltak. Han sier videre at: "Det finnes en rekke klimatiltak, også i transportsektoren i Norge, som er langt billigere og viktigere enn dette."

Greenpeace etterlyser absolutt krav til klimavennlig biodrivstoff for hver liter bioetanol eller biodiesel som oljeselskapene skal blande inn i bensin og diesel som følge av det nye omsetningspåbudet
Slike krav har ennå ikke blitt stilt, sier Gulowsen.

Det er ingen grunn til å tro at klimavennlig biodrivstoff vil komme av seg selv. Dette har hittil ikke skjedd, sier Gulowsen, som mener at det andre alternativet er å sende hele forslaget i retur.

Når disse problemene kommer på toppen av uheldige konsekvenser for matproduksjon og biologisk mangfold, er det mye som taler for å utsette hele biodrivstoffsatsingen til bedre råvarer er etablert.

Kilde: TU
http://www.tu.no/energi/article192644.ece

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Omdanner søppel til drivstoff:

http://www.tu.no/nyeteknologier/article191791.ece

"Ineos Bio har utviklet en ny teknologi som omdanner avfall til ren bioetanol. Teknologien er nå klar for kommersialisering.

I korte trekk går teknologien ut på at det organiske avfallet blir omdannet til en gass, som deretter renses. Gassen blir så omdannet til etanol i en bakteriell prosess. Ett tonn tørr biomasse gir 400 liter etanol. "

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA