Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zebra eller Lithium

Startet av Lynvingen, søndag 06. juli 2014, klokken 12:22

« forrige - neste »

Lynvingen

Er i markedet for en Leaf og vurderer litt frem og tilbake, er det slik at 2014 modellen har lengre rekkevidde enn tidligere modeller? Hvilke andre ting bør jeg være bevisst?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Thomas Parsli

2013 og 2014-modellene har litt bedre rekkevidde enn 2011 og 2012-modellene, men på langt nær så mye som Nissan påstår. Tallene (175 vs 200km) er litt villedende, da det ikke dreier seg om samme test.

Men du kan anta at en 2013 og 2014-modellene har opp mot 10% bedre rekkevidde på dager hvor varmepumpen har best effekt. De virkelig kalde dagene er forskjellen mindre -og det er de dagene du normalt sliter med rekkevidden.

Kjøp 2013 eller 2014-modell hvis du ønsker noen av tilvalgene de tilbyr (f.eks skinnseter), den ekstra bagasjeplassen er viktig eller hvis du "må ha" 6,6kW lader.

Det klart beste kjøpet er en pent brukt 2012-modell med Norsk garanti, USA-biler ("SL"-modell) bør du være forsiktig med.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Marginalt bedre rekkevidde til daglig, men i perioder av året der oppvarmingen blir veldig mye mer effektiv med varmepumpen enn med det elektriske varmeelementet på den gamle kan det ha mye å si.

Skulle jeg kjøpt en ny Leaf ville 6.6kW lader vært første punkt på lista over ekstrautstyr.

Ellers ville jeg funnet en forhandler som faktisk er interessert og ikke bare forventer at bilen selger seg av seg selv.

Ellers må økonomi, dine behov, forventet eiertid og hva du eventuellt vil gjøre selv av service/rep bestemme om du går for ny bil, norsk bruktbil, europa import eller USA-import.

Lynvingen

Takk for nyttig info!
Jeg har også konkludert med at en pent brukt 2012 er det beste kjøpet man kan gjøre om dagen...
Var det i 2013 de kom med tre modeller (Tekna, Acenta etc)?

Er det riktig å konkludere med at 2011/2012 er samme bil? som at 2013/2014 er samme bil?
Og hva innebærer 6,6kw lader? raskere opplading? hva er isåfall forskjellen sammenlignet med "vanlig" lader?

Er det slik at "europeisk garanti" tilsvarer den samme som den norske? ser mange reklamerer med det på finn.no


Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

tomrh

#4
Sitat fra: Lynvingen på torsdag 19. juni 2014, klokken 10:57
Jeg har også konkludert med at en pent brukt 2012 er det beste kjøpet man kan gjøre om dagen...
Samme som vi gjorde. Er veldig fornøyd! :)

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 19. juni 2014, klokken 10:57
Var det i 2013 de kom med tre modeller (Tekna, Acenta etc)?
Ja, sommeren 2013. Vi holdt nesten på å kjøpe gammel 2013-mod i den tro at det var en 2013 Acenta. Fikk hjelp på forumet til å skille modellene fra hverandre.

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 19. juni 2014, klokken 10:57
Er det riktig å konkludere med at 2011/2012 er samme bil? som at 2013/2014 er samme bil?
2011-mod er vel for det meste importbiler siden salget fra Nissan Norge startet for fullt i 2012. Andre kan vel korrigere meg om jeg tar feil her.

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 19. juni 2014, klokken 10:57
Og hva innebærer 6,6kw lader? raskere opplading? hva er isåfall forskjellen sammenlignet med "vanlig" lader?
Kan lade med 32A, dobbelt så fort som mulig med 2012-mod. Må ha egen kurs + boks i garasjen for dette, koster endel med elektriker m.m. Kan ellers utnytte 6,6 kW effekt fra type2-stolper som begynner å komme opp, samt fra røde 400V industrikontakter med rett kabel og overgang.

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 19. juni 2014, klokken 10:57
Er det slik at "europeisk garanti" tilsvarer den samme som den norske? ser mange reklamerer med det på finn.no
Nei, den er bare 3 år for drivverk men 5 år for batteri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 19. juni 2014, klokken 10:57
Var det i 2013 de kom med tre modeller (Tekna, Acenta etc)?

Er det riktig å konkludere med at 2011/2012 er samme bil? som at 2013/2014 er samme bil?
Og hva innebærer 6,6kw lader? raskere opplading? hva er isåfall forskjellen sammenlignet med "vanlig" lader?

Er det slik at "europeisk garanti" tilsvarer den samme som den norske? ser mange reklamerer med det på finn.no

De første "nye" Leafene (100 forbedringer), også kalt Euroleaf siden de blir produsert i England for det europeiske markedet (mot japan før) ble levert fra slutten av mai i fjor. Veldig mange annonserer gamleversjonen som både Acenta og Tekna og 2013, så det er viktig å passe godt på. De mest synlige endringene er fotbrekk (ikke mellom setene som på 201/2012), ECO-knapp på ratt og ikke stor klump mellom hjulene i bagasjerommet. Har den disse tingene er det en ny Leaf.

6.6kW lader kom med som ekstrautstyr på Euroleaf, men det virker som om veldig få har valgt det. Om bilen har det vil du kunne se et alternativ for ladetid i displayet foran rattet som sier ladetid for 3.3kW og 6.6kW. Ladetiden blir halvert og for en del vil man da kunne erstatte enda mer fossilkjøring med elektrisitet. Mest vanlig blir vel fra Mode3/Type2 stolper med riktig kabel (Type2-Type1), alternativt med fast monter hjemme- eller semiportabel ladestasjon eller evselect sin kladdløse (men med 32A kontakt og ikke vanlig schuko)


Europabiler kan ha manglende varme i sete/ratt/batteripakke, og med sete/rattvarme kan du spare mye strøm på oppvarming av kupe vinterstid uten at du fryser.

Garantier skal jeg ikke legge meg oppi da jeg har USA bil uten noe garanti å snakke om.

Et siste tips før kjøp av brukt Leaf er å gå til anskaffelse av LeafSpy på Android telefon og en OBDII-Blåtann adapter for å kunne lese av batteristatus. Bilen kan godt ha et kapasitetstap på nesten 15% i batteriet uten at det synes på "tankmåleren". Vurderer du USA bil bør du sjekke med http://vinaudit.com/ eller http://www.salvagedb.com/ eller https://www.carfax.eu/ for å se om bilen har vært skadet eller hatt andre problemer før den har kommet til Norge.

tomrh

Sitat fra: emil på torsdag 19. juni 2014, klokken 11:51
Bilen kan godt ha et kapasitetstap på nesten 15% i batteriet uten at det synes på "tankmåleren".
Vil tro at dette for det meste gjelder importbiler fra varmere strøk da det er hete som er batteridödare nr.1.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Tor med Leifen

#7
Jeg vurderte å kjøpe med 6,6kW lader, men fant ut at det var lite poeng med det når den lader seg gjennom arbeidsdagen eller om natten hjemme, med 2,3kW ladekabelen som følger med. (Hittil har jeg ikke brukt mer enn 6 timer på å fullade) 6,6kW er heller ikke et alternativ til hurtiglading på langtur, det er alt for tregt. Jeg ville heller kjøpt en ladekabel som slipper gjennom 3,3kW, slik at "standardladeren" i bilen kan utnyttes fullt ut.

emil

Jeg kan ikke lade hjemme (men har fast parkeringsplass), så for meg hadde kortest mulig ladetid på offentlig stolpe både vært mest praktisk for meg. Hvis det også blir normalt med 32A Mode3 stolper vil en 32A lader i Leafen oppta stolpen kortere tid så andre også kan få ladet. Vil si at alle former for lading som kan få redusert ladetiden øker bruksmulighetene til bilen. Gleder meg til den dagen jeg kan kvitte meg med fossilbilen for godt.

Grunnet dårlig med hurtigladere mellom Arendal og Tønsberg får ikke Leafen prøvd seg mot Oslo enda. For en tur uten seriøs rekkeviddeangst trenger jeg ca 3t saktelading i tillegg til hurtigladingene oppover tønsberg/drammen. En 32A lader hadde halvert sakteladingstiden og da hadde ikke mertiden med Elbil mot fossil blitt like ille.

smaug01

Det tar meg 3 timer å kjøre til Kr.sand fra Tønsberg med dieselkjærra, og plusse på over 4,5-5 timer(med litt ladekø, enda mer) opp på dette for denne turen frister ikke fælt. Det tror jeg er for spesielt interesserte.

Jeg har gjort akkurat samme vurdering som "Tor med leifen". 6,6kW er alt for lite og for dyrt og mtp den skjeve belastningen tror jeg man kommer til å bli bannlyst når flere biler dukker opp på veien.
6,6kW lader tror jeg er veldig grei for de med unger som har en del gjøremål etter jobben mtp kjøring hit og dit, men til turbruk tror jeg at det blir bare noen få ganger man gidder å beregne å bruke AC lading før man blir lei. Mulig jeg tar feil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Fallskjerm

Jeg kjøpte med 6.6 Kw lader.

Denne bruker jeg hver dag på jobben. Har garantert fult batteri og har mulighet for å kjøre litt på jobben før jeg setter nesa hjemmover.

Jeg er avhengig av å lade både på jobben og hjemme siden jeg har ca 8,5 mil pendler vei.

Etter noe små kjøring hjemme på kvelden har jeg ofte ladetider på ti og tolv timer med 10 amp kabel.
Kommer til å kjøpe en 16 amp kabel som vil redusere ladetiden noe
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på fredag 20. juni 2014, klokken 11:44
6,6kW lader tror jeg er veldig grei for de med unger som har en del gjøremål etter jobben mtp kjøring hit og dit, men til turbruk tror jeg at det blir bare noen få ganger man gidder å beregne å bruke AC lading før man blir lei. Mulig jeg tar feil.

Det blir som med 22kW lader på TMS. For tregt om du baserer en hel langtur på det, men genialt om du trenger 100km ekstra rekkevidde for å komme fram, for da er det forskjellen mellom 1 og 2 timers ladestopp.

Tilsvarende på Leaf, trenger du 40km ekstra og hurtigladeren er ikke-eksisterende eller defekt er 6.6kW lader forskjellen mellom 1 og 2 timers ladetid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JanBrede

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. juni 2014, klokken 13:11
Sitat fra: smaug01 på fredag 20. juni 2014, klokken 11:44
6,6kW lader tror jeg er veldig grei for de med unger som har en del gjøremål etter jobben mtp kjøring hit og dit, men til turbruk tror jeg at det blir bare noen få ganger man gidder å beregne å bruke AC lading før man blir lei. Mulig jeg tar feil.

Det blir som med 22kW lader på TMS. For tregt om du baserer en hel langtur på det, men genialt om du trenger 100km ekstra rekkevidde for å komme fram, for da er det forskjellen mellom 1 og 2 timers ladestopp.

Tilsvarende på Leaf, trenger du 40km ekstra og hurtigladeren er ikke-eksisterende eller defekt er 6.6kW lader forskjellen mellom 1 og 2 timers ladetid.

Jeg var ikke i tvil når jeg bestilte vår Leaf.  Etterhvert har jeg opplevd forskjellen på «å lade når jeg stanser, istedenfor å stanse for å lade".  Alle stopp for å lade, med mindre man har planlagt ekstremt godt, er bortkastet tid, selv om man skulle være så heldig at det er noe interessant der man står.

Et praktisk eksempel fra Mars, på shoppingsenter med tilgang på full effekt; parkerte med 60% igjen på batteriet, etter 56 minutter var bilen på 93%.  Da trenger jeg ikke å tenke på at jeg kjører elbil, bilen lades raskere enn det jeg selv har å gjøre.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA