Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"

Startet av Helge, torsdag 29. september 2011, klokken 07:39

« forrige - neste »

Helge

For bare noen få dager siden bygde jeg om min sønns Scott "bysykkel" med 28" hjul til el-sykkel. Han har plutselig fått en halv mil hver vei til skolen mot bare noen hundre meter tidligere. Med elsykkel velger han nå stort sett sykkelen fremfor bussen  ;D

Vi kjøpte Scott-sykkelen med tanke på ombygging og da var 28" hjul, litt smalere dekk enn MTB samt litt mindre grovt mønster - alle pluss mht rullemotstand. Dette var en helt grei og brukbart lett sykkel med Shimano 24-gir + + Vi har sjekket vekten opp mot 3 forskjellige "originale" elsykler hos butikker her i byen og de "originale" elsyklene var alle merbart tyngre enn vår ombygde.

Vi kjøpte ombyggingssett samt en ny type batteri med form nesten som en ståltermos (Litium) som har låsbart hurtigfeste som skrues fast der flaskeholderen ellers festes. Batteriet er 36 V 6,75 Ah og holder til flere turer til/fra skolen. Ny sykkel, ombyggingssett og batteri og lader kom på til sammen 8390,-

De to eneste uforutsette utfordringene vi støtte på var at:
1.) framgaffelen på denne sykkelen tok bort i motortrommelen slik at vi måtte sage til en skive til U-form og legge mellom gaffelen og akslingen/motoren op den ene siden
2.) gir/bremsehendlene var av "kombitypen" på denne sykkelen og ombyggingssettets bremsehendler med brytere har ikke girhendler. Dette løste vi med å borre ut akslingentil de originale hendlene så dette ble rene girhendler og flyttet disse noen få cm inn og "over" de nye bremsehendlene.

El-sykkelen ble en stor suksess og brukes til/fra skolen hver dag  :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

PerBear

Dette hørtes som en flott ombygging, så det hadde vært kjekt med et bilde eller to  :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Helge

Sitat fra: PerBear på mandag 05. september 2011, klokken 01:10...så det hadde vært kjekt med et bilde eller to  :)

Skal få til det:

Sykkel: Scott med Shimano 24 gir  til 3990 fra XXL
Ombyggingssett (alt ekskl. batteri) til 2000 fra lettrådd.no
Batteri til 2400 fra lettrådd.no
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Bilder...

Sykkel uten batteriet på plass



Snap-in batteriholder festet i skruene for flaskeholder



Sykkel med batteri klikket inn på plass



Hvordan vi løste bremse-gir-"problemet"
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

PerBear

Dette var en flott elsykkel!  :)

Er batteriet låst med nøkkel?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

cra

Sitat fra: PerBear på onsdag 07. september 2011, klokken 23:53
Dette var en flott elsykkel!  :)

Ja, virkelig pent laget! Likte spesielt snap-in batterifeste på flaskeskruene. Så kan man enkelt bytte til et freshere batteri underveis når man er på langtur.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Helge

Sitat fra: PerBear på onsdag 07. september 2011, klokken 23:53
Dette var en flott elsykkel!  :)

Er batteriet låst med nøkkel?

Ja! Sett bakenden av batteriet ned i bunnen av holderen med de kraftige kontaktpinnene og trykk batteriet inn i overkant. Vri 180 grader på nøkkelen og batteriet er låst på plass.

Sitat fra: cra på torsdag 08. september 2011, klokken 09:45Ja, virkelig pent laget! Likte spesielt snap-in batterifeste på flaskeskruene. Så kan man enkelt bytte til et freshere batteri underveis når man er på langtur.  ;D

Fullt mulig med flere batteri ja, men vår foreløpige erfaring er faktisk over 30 km før batteriet er nesten tomt så min sønn lader ikke hver natt (annenhver til tredjehver natt).
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

svingen

Sitat fra: Helge på torsdag 08. september 2011, klokken 16:48
Sitat fra: PerBear på onsdag 07. september 2011, klokken 23:53
Dette var en flott elsykkel!  :)

Er batteriet låst med nøkkel?

Ja! Sett bakenden av batteriet ned i bunnen av holderen med de kraftige kontaktpinnene og trykk batteriet inn i overkant. Vri 180 grader på nøkkelen og batteriet er låst på plass.

Sitat fra: cra på torsdag 08. september 2011, klokken 09:45Ja, virkelig pent laget! Likte spesielt snap-in batterifeste på flaskeskruene. Så kan man enkelt bytte til et freshere batteri underveis når man er på langtur.  ;D

Fullt mulig med flere batteri ja, men vår foreløpige erfaring er faktisk over 30 km før batteriet er nesten tomt så min sønn lader ikke hver natt (annenhver til tredjehver natt).


Er jo gammel post det her,men det passer jo meg bra og da jeg lurer på erfaring med den løsning her.
Vurdere og bygge om min sykkel til elsykkel men har ikke lyst til og bruke så utrolig mye penger på det her.
Så lurer på om det fungere enda bra eller om det er noen ulemper?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA