Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3G kobling nede

Startet av tjodrik, tirsdag 17. juni 2014, klokken 23:38

« forrige - neste »

tjodrik

Hei alle sammen.
Dette er min første post som helt fersk elbil eier.
Jeg kjøpte i går en 2009 RevaI, som hadde fremdriftsproblemer (jeg tenkte dette kunne være en rimelig inngangsbillett til elbil verden:-)), men jeg har da et spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med:

Når jeg vrir om tenningen så går det noen sekunder før strømmåleren begynner å bevege seg. Den "hakker" oppover til full tank (jeg har funnet ut at reléet som tikker/hakker, ligger under baksetet, er det sorte som ligger nærmest bagasjerommet ved siden av ems'n.

Jeg har målt batteriene og de viser 5.76v. med tenning av.

Bilen kan kjøres, men kun kort avstand og skikkelig slapp. Tankmåleren viser fullt men går kjapt ned ved en liten tur 3-500 hundre meter. Når jeg har latt bilen stå 1 time så gjør den akkurat det samme, tankmåler viser fullt batteri men går kjapt ned over på en liten tur.

Har noen av dere noen gode forslag til meg?

Vennlig hilsen nyfrelst elbilist :-)

 

scoot

Vel du har jo allerede besvart ditt eget spørsmål. Grunnen til at den "hakker seg oppover" er fordi det er en analog måler, så det er ikke unormalt - det gjør de alle.

Men at du måler 5.73V på en full-ladet bil tyder jo bare på en ting - pakka di er død. Når den er full-ladet skal totalspenningen ligge på ca 51V ( ligger langt høyere rett etter lading, men stabil spenning er per batteri er 6.3-6.4V hvilespenning ).

Så.. hvis alle batteriene dine er under 6V er de døde. Ting og tang verdt å prøve:
- Fyll på vann til det er fullt
- Sett den på vedlikeholdslading ( tenning av og på 4 ganger med alle dører lukket, kommer ett pip som bekreftelse når den er i modus ). Da lader den først opp, så vedlikeholdslading i 16timer ca.
- Mål batteriene når den sier den er ferdig. Har du fortsatt ikke over 6V så er det egentlig bare å bytta batteriene.

Er _alle_ batteriene under 6V så virker det på meg som om alle er døde eller har vært utladet altfor lenge.
2009 Revai

tjodrik

Takk for kjapp tilbakemelding :D

Da skal jeg prøve det som du nevner, men er nok redd for at jeg har "død" pakke, ja.


tjodrik

Det ser ut til at det begynner å bli litt liv i batteriene, så jeg håper på det beste.

Takk for tipsene scoot:-)

Men, jeg har ei servicelampe som lyser på dashbordet, og det ser ikke ut til at denne har tenkt å forsvinne av seg selv.
Jeg har lest meg til, her på forumet, at det finner EMS og BMS monitor system som jeg kan bruke til å koble meg opp mot bilen. Hvor finner jeg disse programmene? er det en nedlasting tilgjengelig et sted?

Kjørte Reva'n til jobb i dag og det var en sann fryd! men i all ekstasen da jeg la ut på min første el-bil reise, klarte jeg å glemme ladekabelen hjemme :-( Jepp, tydeligvis er jeg en ordentlig fersking :-):-)
T.

scoot

Send meg mailen din på PM så kan jeg sende deg EMS analyzer.

Servicelampen din lyser sansynligvis fordi du har hatt lav cellespenning eller stor differanse ( mer enn 0.7V forskjell mellom to batteri utløser lampen ). Tipper du har ett batteri som muligens er dårligere enn resten av pakken.

NB: etter vedlikeholdsladning bør du også fylle på vann igjen!
2009 Revai

tjodrik


tjodrik

Hei og hopp,

en liten oppdatering på prosessen med å få igang batteriene i min lille Reva:-)

Nå har jeg hatt lader fra jobben stående på i 4 dager, og har foretatt noen nye målinger:
Alle batteriene ligger på 6,36v og totalt 52v på hele pakken i hvilespenning.

Syrevekten ligger på 127,5.

Vi jobber med gaffeltrucker og slikt, så jeg har tilgang til rekondisjoneringslader (har hatt den på 2Ah og 63v)

For dere som kan dette, ser dette ut til å gå rette veien?

:-)

scoot

Det der høres ganske så bra ut. Spent på rekkevidden. Normal kjøring i normalt norsk terreng bør gi deg 38-45km :)
2009 Revai

edyrli

Alle batteriene ligger på 6,36v og totalt 52v på hele pakken i hvilespenning.
Spenningen er tipp topp. Dette er korrekt spenning på en full ladet pakke.
Når du skal ut å teste så kan det være lurt å ha et voltmeter når du kjører. Jeg så på min batteripakke når den begynte å bli dårlig at etter 10 km falt spenningen under full last. Spenningen faller med ca 2 volt om gangen etter som en og en celle kollapser. Ved full gass kjøring i "F" hadde jeg f.eks.
45V rett fra lader.
42V etter 10 km.
40V etter 15 km.
38V etter 20 km.
Når spenningen faller under 35V ved last kommer skiftenøkkel symbolet på og ved ca 33V begynner bilen og dra skikkelig dårlig.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

scoot

Hvis du allerede har EMS analyzer ville jeg kjørt med EMS analyzer oppe og loggført hele opplegget. Da får du jo også se hvilket batteri som har det kraftigste droppet.

Bra oversikt, edyrli!

2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA