Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få SMS når lading stopper

Startet av marsmi, tirsdag 23. september 2014, klokken 08:55

« forrige - neste »

ganton

Sitat fra: Panduck på torsdag 11. september 2014, klokken 12:32
Sitat fra: ganton på torsdag 11. september 2014, klokken 12:28
Bortsett fra at kassaapparatet som selger sjokolade omsetter for flerfoldige ganger summen pr dag enn en ladestasjonen noen gang vil gjøre...

En automat som selger sjokolade har da ikke noe kassaapparat som omsetter flerfoldige ganger summen pr dag, hva er det du snakker om? Av alle de gangene jeg har ventet på toget på Nationalteateret, har jeg sett en person kjøpe noe fra maskinen EN ENESTE gang. De må da ha et håp om å selge strøm for mer penger enn det selges sjokolade for fra disse maskinene.

Misforstod, tenkte ikke på at det var automat du mente. Burde ikke være noe problem å få ladeautomater med kortleser nei. Operatørene ønsker vel å låse kundene.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Thomas Parsli

Jeg orker ikke å mase mer om dette og påkaller heller George Carlin.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mariowing

På Nationaltheatret stasjon (NSB) så er det kortleser for Visa kort på døra til toalettet. Det koster 10 kroner som man betaler med kort for å åpne døra. Og vet dere hva - når du dytter inn kortet så åpner døra seg i løpet av sekunder! Umulig for meg å forstå at det ikke kan være nøyaktig på samme måte på en hurtiglader! Enten laderen åpnes med sms, rfid, nøkkel, tannbørste eller hva som helst så er det jo et relee som mottar en impuls som så setter i gang ladingen. At en slik impuls ikke like gjerne kan komme fra en kortleser (som kan ettermonteres der det mangler) tror jeg ikke noe på.

Når det gjelder at kort selskapet skal ha 20% av prisen så må dette skyldes dårlige avtaler. Sjekk for eksempel iZettle som selger kortlesere til mobiltelefoner. De tar 2,75% av omsetningen. (https://www.izettle.com/no/pricing). Det koster penger å administrere abonnement og fakturere dette også, e-faktura koster for eksempel 3 kroner for bedriften å sende (https://www.dnb.no/bedrift/priser/efaktura.html). Hvis du lader 15 minutter hos Fortum så koster dette 37,5. Når Fortum sender e-fakturaen på den ladingen betaler de dermed 8% i "gebyr" til banken...




Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rasmus.B

Det er helt klart mer en en enkel årsak til problemene vi ser nå.

Det ene er dyre og tydeligvis dårlige ladestasjoner som det attpåtil er vanskelig å skaffe deler til, blir det påstått, neste problem er at foretningsideen var basert på abbonement, og da trengtes ikke en kortleser, kun en rfid scanner. I følge Thomas Parsli er det bortimot umulig å konvertere disse til å bli betalingsautomater. Mulig han har rett. Hva vet jeg.
Neste problem er at Ishavsveien  får Transnova støtte, for så bare å gi blanke i alle forutsetninger,  og henvise til at det ikke finnes gode nok ladere å kjøpe for penger. Så blokkerer de videre utbygging av infrastruktur i Vestfold, Buskerud, Hallingdalen og Gudbrandsdalen og videre mot nordvestlandet.
Det er veldig synd at dette skjer. Som tidligere sagt så er det umulig for meg å anbefale en elbil i dag til noen som har tenkt å kjøre utover disansen den klarer på en lading. Tesla er jo selvfølgelig unntaket her. Jeg håper at dette vil bedre seg i løpet av kort tid. Jeg er genuint interessert i elbiler,  og håper på at alle kan få ett forutsigbart og fornuftig bilhold til både korte og lengre turer uten å måtte ty til fossilbilen.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

emil

Det store problemet med kortbetaling (for operatørene) er at da slipper man markedet fritt og man binder seg ikke til avtaler som er godt butikk for operatøren. Hvis SMS/EasyPark betaling tar 20% av omsetningen er det fortsatt alt for mye igjen til opereatør når betaling koster ~100 kroner. Nå har jeg klippekort fra GrønnKontakt, og hvis jeg kommer til et sted nå med ladere fra flere operatører er det jo klart at jeg velger GrønnKontakt laderen hvis det ikke er en fungerende Fortum lader og jeg bare trenger noen minutter med lading.

Enten må det til med vanlig kortbetaling på alle automater eller som et alternativ at man har en løsning som Clever i Danmark, men som fungerer på ALLE hurtigladere ikke bare fra en operatør.

edakcots

Dette er ingen problem!
Det kommer en ny gigant i Norge nå med visakort løsning på automatene:)
Alle andre med rare abonnement løsninger må dessverre pakke sammen eller endre sine tåpelige løsninger.
Hørte i går at en av leverandørene skulle ta 240kr for 1 lading hvis man ikke var abonnent, snakk om å styre butikken rett til skifteretten?
Men husk! Vi er litt i pioneer fasen enda, så det vil alltid være noen raringer som drømmer om å håve inn masse penger men som hverken har kapital til å fullføre, eller å lage løsninger som fungerer for alle. Det har vi sett i mange nye bransjer de siste årene...
Husker dere WP?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Panduck

"Dette er ingen problem!
Det kommer en ny gigant i Norge nå med visakort løsning på automatene:)"

Orly? Hvem?

"Husker dere WP?"

Husker tilogmed WS.

Rio

Hurtigladeren til Eidsiva på Gjøvik tar kredittkort. Null problem.

Saken var nok heller at forretningsmodellen til diverse firma var tenkt å være abonnement. (Dette var tidlige dager, så ingen visste hva som kom til å skje.)

Utover det er det imponerende (!) at Ishavsveien har satt prisen opp til rundt 250 kr for en enkellading. Da er man nesten oppe på det originale prisnivået på 500 kr... :D

Ikke for å konspirere, men hvem EIER Ishavsveien? Sånn på ordentlig! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på torsdag 11. september 2014, klokken 21:40
Utover det er det imponerende (!) at Ishavsveien har satt prisen opp til rundt 250 kr for en enkellading. Da er man nesten oppe på det originale prisnivået på 500 kr... :D

Ikke for å konspirere, men hvem EIER Ishavsveien? Sånn på ordentlig! :D

Man kan jo lure på hva det er de egentlig ønsker. Det er alt for få elbilister som vil tegne abo hos en leverandør. 3800kr kunne vært en overkommelig pris dersom man kunne lade på alle hurtigladere i Norge, men for et lite utvalg, nix, sorry. Jeg er glad Grønn Kontakt og Statoil setter opp ladestasjoner på steder slik at de konkurrerer med Ishavsveien. 500kr for 10 fulle tanker hos grønn kontakt er helt greit.

ganton

Sitat fra: Rio på torsdag 11. september 2014, klokken 21:40
...Ikke for å konspirere, men hvem EIER Ishavsveien? Sånn på ordentlig! :D
Kjapt søk:
Storelv Frank Hugo   1959   51,00%   Norge
Diomedes AS   970 977 538   49,00%   Norge


Firmanavn:   Diomedes AS Storelv Frank Hugo   100,00%
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

emil

Sitat fra: ganton på fredag 12. september 2014, klokken 08:27
Sitat fra: Rio på torsdag 11. september 2014, klokken 21:40
...Ikke for å konspirere, men hvem EIER Ishavsveien? Sånn på ordentlig! :D
Kjapt søk:
Storelv Frank Hugo   1959   51,00%   Norge
Diomedes AS   970 977 538   49,00%   Norge


Firmanavn:   Diomedes AS Storelv Frank Hugo   100,00%

http://www.nettavisen.no/na24/her-betaler-han-boten-pa-9290-kroner---i-kronestykker/5470369.html


fredag

Sitat fra: emil på torsdag 11. september 2014, klokken 14:07
Det store problemet med kortbetaling (for operatørene) er at da slipper man markedet fritt og man binder seg ikke til avtaler som er godt butikk for operatøren. Hvis SMS/EasyPark betaling tar 20% av omsetningen er det fortsatt alt for mye igjen til opereatør når betaling koster ~100 kroner. Nå har jeg klippekort fra GrønnKontakt, og hvis jeg kommer til et sted nå med ladere fra flere operatører er det jo klart at jeg velger GrønnKontakt laderen hvis det ikke er en fungerende Fortum lader og jeg bare trenger noen minutter med lading.

Enten må det til med vanlig kortbetaling på alle automater eller som et alternativ at man har en løsning som Clever i Danmark, men som fungerer på ALLE hurtigladere ikke bare fra en operatør.

Danmark og Nederland er gode eksempler på ladeinfrastruktur med RFID-kort som virker helt supert.

De har forøvrig større ladestasjon-operatører enn det vi har. Problemene i Norge er vel i stor grad pga for små og lite profesjonelle operatører.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Panduck

Sitat fra: fredag på fredag 12. september 2014, klokken 09:20
Danmark og Nederland er gode eksempler på ladeinfrastruktur med RFID-kort som virker helt supert.

Hva er det som er supert med RFID-løsningen i Danmark? Du er bundet til en leverandør. Det funker litt bedre siden denne leverandøren er spredt over hele Danmark, men skal man ha konkurranse mellom leverandørene er jo ikke dette noe bra løsning i det heletatt. Fortum er jo da langt bedre, du kan bruke RFID OG SMS.

Løsningen i Danmark er "betal pr kW", som sikkert er bra for betaling på "treglading", men på 50kW hurtiglading er "betal pr kW" det samme som å be om kø ved ladestasjoner. Man kan ta batteriet opp til 100%, bruke veldig lang tid på å få fylle de siste kW.

emil

Sitat fra: fredag på fredag 12. september 2014, klokken 09:20
Danmark og Nederland er gode eksempler på ladeinfrastruktur med RFID-kort som virker helt supert.

De har forøvrig større ladestasjon-operatører enn det vi har. Problemene i Norge er vel i stor grad pga for små og lite profesjonelle operatører.

Hvis alle Transnovamillionene de siste årene hadde gått til ET selskap som bygget ut et landsdekkende ladenettverk tror jeg vi hadde fått mye flere ladere for pengene enn vi har fått i dag. Siden de ville fått et monopol måtte det inn noe statlig styring av prisene på samme måte som nettleien til strømleverandørene er i dag.

Men det alternativet er vi forlengs forbi og vi må leve med mange små operatører. Regner med at Ishavsveien bruker mer tid på å planlegge å bli kjøpt opp en å faktisk planlegge ladestasjoner. Nå er det jo en del samarbeid mellom enkelte operatører og forhåpentligvis sitter vi igjen med 2-3 landsdekkende kjeder som både tilbyr abonnementsordninger og fornuftig priset tilfeldiglading.

edakcots

Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA