Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TMS cruise control

Startet av snonor, mandag 16. juni 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: snonor på tirsdag 03. juni 2014, klokken 09:39
BOS insisterer på å få inn bilen til diagnose, ettersom de mener det må være noe feil med ladesystemene i bilen. Så nå venter jeg på PA...

Ok. Du får holde oss "forumidioter" oppdatert..!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

snonor

#16
Dette var litt rart. Etter å ha fått starthjelp av Peugeot Assistanse kjørte jeg 1 time før jeg leverte inn bilen hos BOS. Da hadde startbatteriet ladet seg opp såpass at den lot seg starte igjen. BOS hadde bilen inne over natta og ladet og målte både start- og driftsbatteri (samt ladekabler), og fant ingenting feil. Slapp unna med å betale 500 kr for jobben (det var jo ingen garantisak).
Min konklusjon er nå som følger:
1) Startbatteriet ble helt tømt fordi kupélyset sto på over helgen (dette viste seg da PA boostet oss).
2) Når startbatteriet er så flatt lar det seg ikke lade via den vanlige ladekabelen, og heller ikke via de eksterne batteriladerne jeg prøvde (en på 2A og en på 10A).
3) Neste gang noe lignende skjer vil jeg bare bruke vanlige startkabler fra en annen bil.

TB

Sitat fra: snonor på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:54
1) Startbatteriet ble helt tømt fordi kupélyset sto på over helgen (dette viste seg da PA boostet oss).
2) Når startbatteriet er så flatt lar det seg ikke lade via den vanlige ladekabelen, og heller ikke via de eksterne batteriladerne jeg prøvde (en på 2A og en på 10A).
3) Neste gang noe lignende skjer vil jeg bare bruke vanlige startkabler fra en annen bil.

Må teste på min eigen trilling, har ikkje tenkt over dette. Rar design om 12V batteri lar seg tømme med kupélyset. Stod det ei dør eller bakluke open samtidig? Det brukar vere pipelydar for og varsle mot slikt, ref Leaf eigere som "klager" over for mykje piping  :)

At 12V batteri ikkje lar seg lade via via den vanlige ladekabelen er naturlig. Bilens lader er styrt av ein "datamaskin", som treng 12V, det er ein av årsaken til at batteriet er der. Uten 12V, ingen lading.

Årsak til at eksterne batteriladerne ikkje virka er også enkelt og forklare: Smarte batteriladere sjekker om dei er kobla til korrekt. Blant anna for og unngå feil tilkobling (+/-). Om batteri har volt under ei viss grense starter ikkje lading. Dette kan løyses ved og bruke ein "dum" lader, den vil lade uansett, eller koble eit lite 12V batteri i parallell med lader - dvs, "starthjelp" :-)

Hugs på, har ditt 12V vore svært lågt kan det ha teke skade, og ha lettere for og lade seg ut seinare.

Men, det er klart - kupélys er glødepære, som vil tømme batteriet totalt om det står på i mange timar. Det tek ein del timar...men, tomt blir det.

Ein tanke:
2007 modell fossilbil eg har slår av alt lys, sjølv om dører er open, og tenning på (motor av..), tømme 12V batteri er ikkje mulig på annan måte enn via nødblink.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Her er beskrivelse av lade batteri som er tomt, henta frå: http://www.optimabatteries.com/sv-se/support/faqs

Hur laddar jag ett djupurladdat batteri?
Om ett OPTIMA-batteri är djupurladdat (under 10,5 volt) kan de inte laddas med de flesta enklare laddare. Tänk också på att OPTIMA-batterier inte kommer att laddas korrekt om de behandlas som flytande batterier eller gelbatterier. För att ladda batteriet kan du parallellkoppla ett annat fulladdat bilbatteri (12+ volt) till djupurladdade AGM-batteriet (+ till + och – till –). Koppla sen laddaren till det djupurladdade batteriet och sätt laddaren på 10 ampere. Låt ladda i två timmar och övervaka processen. Om det urladdade batteriet under tiden blir väldigt varmt eller om det avluftas (om vinande ljud hörs från ventilationskanalerna), stoppa processen omedelbart. När det urladdade batteriet uppnår 10.5 volt eller mer, avlägsna standardbatteriet och fortsätt ladda AGM-batteriet tills det är fulladdat.

För normal laddning kan relativt låg ström på 1 eller 2 ampere fungera bra, men om batteriet har varit djupurladdat kan sulfatering på batteriplattorna ha bildats. Om du laddar med 10 ampere kommer den starkare strömmen att bryta upp denna sulfatering.

Om du har en automatisk laddare, låt den ladda batteriet tills den visar att laddningen är slutförd. Om du har en manuell laddare kan du grovuppskatta hur många timmar det tar för ett fullständigt djupurladdat batteri (11,2 volt) att laddas genom att multiplicera batteriets kapacitet (amperetimmar eller Ah) med 1,2. Om ditt batteri inte är fullständigt djupurladdad kommer den tiden att vara kortare.

I de flesta falla kommer dessa steg att återhämta ett AGM-batteri. Det är OK om AGM-batteriet blir lite varmt under laddningen. Men om det blir för varmt för att vidröra betyder det att en kortslutning finns och laddningen bör då avbrytas.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA