Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Askerpassat"

Startet av Dr.Ling, onsdag 11. juni 2014, klokken 22:19

« forrige - neste »

TorAtle

Hvis man mener at man sparer veldig mye penger på å kjøpe og kjøre en TMS kontra en vanlig fossilbil ligger det i kortene at staten da taper en god del penger. Hvordan skal ellers regnestykket gå opp?

En annen sak er at dersom man hadde beholdt gamlebilen så hadde garantert en god del av pengene blitt brukt til andre formål som er mva-belagt. I tillegg til at man fortsatt hadde betalt bom, bensinavgift etc. Folk flest har en tendens til å leve fra lønning til lønning.

Staten taper en god del på elbil-satsingen, men det synes jeg er greit så lenge det gir resultater. Likevel, i tilfellet TMS så mener jeg at den kommer litt for godt ut i forhold til et par konkurrenter som antagelig merker det godt på salget sitt. Et løsning her mener jeg er å redusere avgift på biler med høy effekt som slipper ut lite. Det hadde gitt en sunnere og mer rettferdig konkurranse.
2014 BMW i3

jkirkebo

Sitat fra: Torz på torsdag 29. mai 2014, klokken 12:12
Det blir også tap på drivstoffavgiftene.

Det bør ikke regnes inn. Det er nemlig nesten like høye avgifter på strøm som på bensin. At elbiler bruker mye mindre energi og derfor innbringer færre avgiftskroner er ikke relevant. Da må man evt. også regne på hvor mye man taper i drivstoffavgifter på at folk kjøper en Golf 1.6TDI istedenfor en Audi A6 2.8...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pompel

Har i dag en VW Tiguan og hadde det ikke vært for at det snart blir bestilling av en Model S så hadde jeg helt sikkert beholdt den enda noen år til. For vår del blir det kjøp av en TMS som jeg skal pendle til Trondheim med, og en relativt ny Suzuki Swift som madammen kan kjøre i nærområdet
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

MyMuffin

Har i dag en 2010 2.0 tdi/q Audi A4, har kun eid den i knappe 6 måneder.

Hadde i utgangspunktet sett for meg å gå for A3 e-tron om ett år eller to, men nå var jeg så "dum" å prøvekjøre en tesla i helga (60kwh), og nå er jeg helt solgt!

Det blir nok bestilling om noen få måneder.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

frankofobia

Hadde vel blitt en pent brukt BMW M5 E60 med 507HK V10 :-)

TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

sigurdi

@Tor Atle
Stortinget har endret avgiftspolitikken og biler med lavt utslipp blir belønnet.
At en stor forurensende bil skal bli belønnet pga det finnes en mer miljøvennlig i samme størrelse vil jo undergrave hele avgifts reformen.
Så store hybrid biler med høy effekt kommer gunstigere ut en dersom de bare har bensin motor med samme effekt. :-)
Eks Lexus sine Hybrider kom mye bedre ut etter endringen. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

TorAtle

Sitat fra: sigurdi på torsdag 29. mai 2014, klokken 20:03
@Tor Atle
Stortinget har endret avgiftspolitikken og biler med lavt utslipp blir belønnet.
At en stor forurensende bil skal bli belønnet pga det finnes en mer miljøvennlig i samme størrelse vil jo undergrave hele avgifts reformen.
Så store hybrid biler med høy effekt kommer gunstigere ut en dersom de bare har bensin motor med samme effekt. :-)
Eks Lexus sine Hybrider kom mye bedre ut etter endringen. :-)
Avgiftene vris gradvis fra HK til CO2, men det går veldig sakte. Porsche Panamera SE Hybrid slipper kun ut 71gram CO2 / km og kan kjøre på ren el over et par mil, men blir straffet med nesten 600000kr i form av engangsavgift og mva. Tesla Model S har en voldsom fordel i forhold til den bilen, langt utover hva som er rimelig. Så det er ikke snakk om å undergrave reformen, snarere justere den for å rette opp urettferdigheter. Ikke alle kan eller vil ha en Tesla.
2014 BMW i3

sigurdi

Med sine få 2-3 mil rekkevidde så er ikke CO2 utslippene reelle i normal kjøring.
Hadde en bil som denne kommet svært godt ut av avgifts endringene hadde det nok slått svært dårlig ut med tanke på almenoppfatningen av politikken.
Max 10-15km avstand til jobb for å kunne kjøre hel elektrisk.
Er redd denne blir godt straffet, når EU får laget ny norm gjennomsnittsfart forbruk. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

TorAtle

Sitat fra: sigurdi på torsdag 29. mai 2014, klokken 21:34
Hadde en bil som denne kommet svært godt ut av avgifts endringene hadde det nok slått svært dårlig ut med tanke på almenoppfatningen av politikken.
Max 10-15km avstand til jobb for å kunne kjøre hel elektrisk.
Prøv å se litt nyansert på dette. Jeg ber ikke om at den skal komme svært godt ut avgiftsmessig, bare at den ikke skal komme svært dårlig ut. Det er omtrent ingen avgiftsforskjell mellom Panamera 4 og SE Hybrid. Den ene slipper ut 203 gram CO2, den andre 71. Synes du det er ett fett hvilken av disse to modellene som blir solgt?

10-15km er nok for å kunne pendle til jobb for mange i byen der vi trenger utslippene minst. Og har man lenger vei kan man kjøre fossilt på vei inn og med el i byen.
2014 BMW i3

teslaz

Det er desverre ikke vi HER på forumet som bestemmer norsk (el)bil politikk.
Eller kanskje heldigvis.   >:(
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA