Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rdio problemer

Startet av knutgrr, torsdag 03. juli 2014, klokken 08:40

« forrige - neste »

knutgrr

Etter nøye vurdering mannet jeg meg opp til å kjøre ned til Nøgne Ø i Grimstad for en helg på bryggeriet der.

Startet på fredag ut fra Stavanger med ca. 90% strøm på Leafen .
Ladet 8% 10A på Coop Extra Ålgård (de hadde dog satt en pall foran laderen...se bilde) mens vi handlet der, og etter å ha kjørt ganske katolsk (litt under fartsgrensen), med medvind, 20 grader og sol på min side - kom vi frem til Grønn kontakts hurtiglader i Flekkefjord med ca. 30% strøm igjen.

Dette er ca. 120 km fra Stavanger. Jf. data på bilen kunne jeg sikkert kjørt opp mot 180 km i dette været og i aktuell fart - til tross for kupert terreng (høyeste punkt 280 meter).

Laderen i Flekkefjord var køfri, og her fikk vi ladet opp til 98% på 35 minutter.
Ferden gikk videre til Kristiandsand. 105 km. Ganske kupert.
Ankom Grønn kontakts lader her med 30% strøm igjen.
Denne laderen står midt i en Romfolk-leir, og det lå mye menneskelig avføring rundt laderen og ellers i området. Området er generelt meget shabby, og det er langt til toaletter, cafeer, butikker etc. Vi tenkte å gå inn til Subway mens bilen ladet, men droppet det.

Kjørte videre med 90% strøm, og kom frem til Nøgne Ø i Grimstad med 50% på telleren.
Bilen ladet til 100% over helga på bryggeriet (stikk rett ved inngangen).

På søndag kjørte vi til Fortums lader ved Sørlandssenteret for å lade noen få Kw før vi kjørte til Flekkefjord. Denne var selvfølgelig i ustand. Jf. det som skrives om Fortum på ymse sider, bør hele selskapet avvikles.
Dermed bar det tilbake til ghetto-laderen til Grønn kontakt i Kristiansand. Den gav oss det vi trengte, og vi kom oss til Flekkefjord, hvor vi ladet til 93%, og det rakk slik at vi kom oss helt hjem til Stavanger (120 km, masse motvind) hvor vi parkerte med 4% igjen på batteriet. Lagde litt kø på veien inn. :)

En flott tur med snittforbruk på 13-14 kw/100 km. Været var sol og rundt 20 grader under all kjøring.
Det var ingen kø på hurtigladerene til Grønn kontakt, og alle fungerte med en gang. Benyttet ladekort (75 kr pr. lading).
Uansett må det påpekes at "systemet" på denne strekningen er veldig sårbart. Hvis 1 av Grønn kontakts ladere hadde vært i ustand, hadde hele helga falt i fisk.

Uansett - veldig imponert over Leafen. Kjekk bil å kjøre langt med, og med en forsiktig fot kan man nok kjøre opp mot 200 km på en "tank" om sommeren, selv på Vestlandet.

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Oddvar

Hvor i Kritansand ladet du . Det er en lader rett ved rundkjøringen ned til ferjekaien ,men da må du kjøre av e 39 . Den funker fint ,men er på en parkerings plass .
Kjørte nettopp Flekkfjord / Bryne . 30% ved ankomst Bryne . Kjørte litt seint og laget kø . Kjørte fartsgrensen tilbake og brukte cruskontroll . Ankomm Flekkefjord med 24 % SOC igjen .
Bruker leaf spy pro ..
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

emil

Sitat fra: Oddvar på mandag 16. juni 2014, klokken 23:03
Hvor i Kritansand ladet du . Det er en lader rett ved rundkjøringen ned til ferjekaien ,men da må du kjøre av e 39 . Den funker fint ,men er på en parkerings plass .

Det er den som er Grønn Kontakt sin, og eneste andre (og fungerende) hurtiglader i Kristiansand. Brukte den noe på slutten av sommeren i fjor. Da så det ganske greit ut i området, men det er ikke mye å gjøre der mens man venter nei.

knutgrr

Riktig...

Jeg finner det litt vanskelig å fatte hvorfor så mange hurtigladere er plassert i ingemannsland. Det må jo være en gullgruve for butikker, bensinstasjoner, underholdningssteder etc etc.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

emil

Sitat fra: knutgrr på tirsdag 17. juni 2014, klokken 10:40
Jeg finner det litt vanskelig å fatte hvorfor så mange hurtigladere er plassert i ingemannsland. Det må jo være en gullgruve for butikker, bensinstasjoner, underholdningssteder etc etc.

Tror plassering av de første hadde mest med billig leie av grunnen de står på samt enkel tilgang på nok strøm og ikke alt for langt unna hovedveiene. Nå når man skal begynne å se på forretningsmodellen rundt hurtiglading vil steder for handel eller spising o.l. komme opp som alternativer. Kanskje med gratis lading mot kjøp for over X kroner og kanskje flere ~22kW semighurtiglading plasser enn få 50kW, eller litt mer intelligente ladestasjoner som kan fordele en gitt totaeffekt på flere tilkoblede biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA