Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av koffeld, tirsdag 17. juni 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

koffeld

Tenkte jeg virkelig skulle teste batteriet på Leafen i helga og prøve å få den helt opp til hytta på Gaustablikk. 180 km en vei, men den virkelige bøygen er bakken fra Rjukan og opp. 750 høydemeter i løpet av de siste 10 km frem til hytta. Også kjent som zombie hill siden dette er en del av avslutningen på Norseman xtreme triathlon...

Familien blir hjemme så jeg tar den tida det tar.

Planen er å kjøre til Kongsberg, hurtiglade + lade opp til 100% og så fortsette til Rjukan over Bolkesjø. En del høydemeter opp og ned her også men det er bare ca 90 km til ladepunkt på Svadde rett før Rjukan, så det bør gå greit. Spørsmålet blir hvor mange streker for å komme meg opp siste bakken. Ca 11 km å kjøre fra ladepunkter, men altså 750 høydemeter...
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Hrafn

Jeg tror at du bruker rundt 20 - 25 % der . Jeg må hverdag opp til huset mitt som er 230 høydemeter på 3 km . Der bruker jeg 6-7 % .

jkirkebo

Sitat fra: koffeld på torsdag 29. mai 2014, klokken 12:43
Spørsmålet blir hvor mange streker for å komme meg opp siste bakken. Ca 11 km å kjøre fra ladepunkter, men altså 750 høydemeter...

Å heve 1650kg 750 høydemeter opp "koster" 3,36kWh, eller ca. 16% av batterikapasiteten. Rundt to streker ekstra altså, i tillegg til distansen som vel krever én.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

koffeld

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. mai 2014, klokken 13:58

Å heve 1650kg 750 høydemeter opp "koster" 3,36kWh, eller ca. 16% av batterikapasiteten. Rundt to streker ekstra altså, i tillegg til distansen som vel krever én.

Så om jeg starter på bakken med 4 streker bør jeg ha gode sjanser til å komme frem.

Hva er egentlig beste strategi for hastighetsvalg opp en slik bakke? Det er 80 km/t fartsgrense men hvor mye sparer jeg på å ligge i f.eks 50?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

jkirkebo

Sitat fra: koffeld på torsdag 29. mai 2014, klokken 14:32
Så om jeg starter på bakken med 4 streker bør jeg ha gode sjanser til å komme frem.

Hva er egentlig beste strategi for hastighetsvalg opp en slik bakke? Det er 80 km/t fartsgrense men hvor mye sparer jeg på å ligge i f.eks 50?

Vil tro du kommer greit fram med 4 streker ja.

I prinsippet sparer du akkurat like mye som du ville spart på å kjøre 50 vs. 80 på flatmark.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

koffeld

Nå er det vel en eller annen faktor som gjør seg gjeldende når det gjelder strømuttak og batterikapasitet? Det var i alle fall noe jeg måtte regne med når jeg hadde båt, hadde jeg stort forbruk ble tilgjengelig kapasitet betydelig redusert. Det var vel og merke AGM-batterier, mulig det har mindre betydning med li-ion?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

koffeld

#6
Da var turen gjennomført og det gikk stort sett greit. Rundt 20 grader og tørre veier, så ideelle forhold.

Første etappe Oslo-Kongsberg har nok mange gjort før meg. Kjørte økonomisk hele veien men aldri "mye" under fartsgrensene. Kom frem til Shell Express med 4 streker igjen og 0,12 i forbruk.

Denne stoppet landingen etter 20 minutter på 9 streker. Er dette en standardinnstilling på hurtigladere nå? Merket det samme i Tønsberg forrige helg. Jeg skrudde av ladetimeren før jeg startet opp, men det så ikke ut til å hjelpe. Uansett endte jeg med å stå 90 min ekstra på 16a-lading for å være sikker på å komme til Rjukan.

Turen dit gikk fint, ankom med snittforbruk på 0,11 og 3 streker igjen. Ut fra tidligere beregninger burde det være nok, men for å være på den sikre siden sto jeg 15 min på 16a-lading på Svadde så jeg fikk en strek til.

Opp til Gaustablikk var spesielt. Nullet ut snittmåleren i bunnen av bakken og satte cruisecontrol på 50km/t. Vel oppe etter 8km hadde jeg et snittforbruk på 0,56!  Fikk første low battery akkurat da jeg trillet inn til hytta, så de ekstra 15 min lading hadde jeg nok ikke trengt.

Ned igjen neste dag gikk kjempefint. I stedet for å kjøre rett ned, fortsatte jeg over fjellet til Tuddal. Det høyeste punktet her er ca 1250 moh, og etter dette er det nesten bare å trille helt til Notodden ca 7 mil fra hytta. Kom frem dit med et snittforbruk på 0,06!

Jeg hadde egentlig tenkt å lade i Kongsberg igjen, men siden jeg fortsatt hadde 4 streker igjen kjørte jeg videre. Kom meg fint til Drammen med 1 strek igjen. Hadde der et snittforbruk på 0,10 på ca 140km. Ladet 15 min hos automobilkompaniet og kjørte rett hjem derfra.

Eneste problematiske var altså at jeg måtte bytte lader i Kongsberg og at det tok så lang tid å få ladet helt opp der. Om jeg kunne stått på hurtiglader helt til 100%, hadde dette vært gjennomførbart også med resten av familien med.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

jkirkebo

Sitat fra: koffeld på mandag 02. juni 2014, klokken 02:20
Eneste problematiske var altså at jeg måtte bytte lader i Kongsberg og at det tok så lang tid å få ladet helt opp der. Om jeg kunne stått på hurtiglader helt til 100%, hadde dette vært gjennomførbart også med resten av familien med.

Prøvde du å starte hurtigladingen på nytt? Normalt stopper den på 80% om du starter den på <50% SOC men det skal fungere å starte på nytt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fws

Jeg bruker ca 6-7% batteri fra bunnen av festningstunellen og opp til ryenkrysset. Det er ca. 5,2 km og 176 høydemeter. Men jeg bruker nok mere strøm enn nødvendig siden trafikk med akselerasjoner og hastigheter over 70 tar litt ekstra.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA