Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Jeg liker

Startet av mr.rs4, fredag 06. mars 2015, klokken 13:33

« forrige - neste »

mr.rs4

Kostnader - stemmer dette?
Som er lagt inn i rød kollone

Formel
=E4*$D$35



Har laget et skjema på dette og(for å få tiden til å gå....)

Link til resten av arket ligger her(dere kan legge til og trekke ifra, deres meninger osv er hjertelig velkommen)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1p7mIRyU_o3VaFrs-qTtjMDa4exncBlzSaeBQjzKUFC0/edit#gid=826232282
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Og hva gjør jeg galt her?
Bruker denne formelen, for å regne ca årsforbruk av strømkostnader vs bensin kostander

=C3/((B3/10)*D3)



Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

aness

Sitat fra: mr.rs4 på fredag 13. februar 2015, klokken 18:12
Og hva gjør jeg galt her?
Bruker denne formelen, for å regne ca årsforbruk av strømkostnader vs bensin kostander

=C3/((B3/10)*D3)


Jeg tror du heller vil bruke =C3*(B3/1000)*D3 (km * forbruk/1000 * pris)

mr.rs4

Ja, det så ut som det stemte MYE bedre, takker :-)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

satheesh.net

Hvorfor regner du 1,- kWh. Er ikke det litt dyr strøm?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 07. mars 2015, klokken 00:46
Hvorfor regner du 1,- kWh. Er ikke det litt dyr strøm?
Enig. Jeg bruker 0,8 kr/kWh i mine utregninger.

Ett viktig aspekt er at man må bruke *marginal* strømkostnad, altså de faste grunnbeløpene per dag/mnd/år bør man ikke regne med. Det er kun de delene av strømregningen som er per kWh som må være med.

(Antatt at dette er tall for hjemme-lading, og man har tilkoblet strøm til husstanden i dag.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mr.rs4

#6
Jo, er enige. Men da har jeg ihvertfall ikke tatt for lite.

Hadde en diskusjon med min kone(kjører Audi TT 2013 2,0liter med ca 220hk motor), der jeg sa til hun hva jeg kom til å betale i drivstoff utgifter, og hva jeg ville ca bruke(tok vel kanskje litt mer en det jeg vil gjøre?) Dette er ca forbruk(jeg har ikke peiling på Tesla forbruk, men ut ifra hva andre har brukt, så har jeg lagt til noe).

Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Havebigfun

Du har tatt godt i- jeg har et forbruk på 191Wh/km over de siste 15000 km inkl siste vinter - bilen står dog i garasje med >10 C.

Car-El

Og så er det høyere forbruk på vinteren, OGSÅ for fossildrivstoffbiler. Ikke bare elbiler. Det er ikke usannsynlig med 10% høyere forbruk med bensin/diesel på vinteren, i forhold til sommeren.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sven erik

en  må huske at noe  lader man andre steder og  så en kan trekke bort en del

mr.rs4

Ja, mange gjør nok det.
For min del så blir det mest lading hjemme,tror jeg.

Om jeg lader ute/andre plasser så blir det vel kanskje like mye betalt som ikke betalt lade plasser, så for meg tror jeg det kommer til å gå opp i opp. Eller veldig lite utgifter med.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA