Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: se opp for heftelser...Berlingo på Finn

Startet av hkaspenberg, onsdag 22. april 2009, klokken 10:07

« forrige - neste »

hkaspenberg

På en bil jeg leide i California var det en slik kjekk knapp midt i speedometeret som vekslet om visningen fra US til "metric", og plutselig var alt km/t, km, grader Celcius etc. Finnes det noen måte å reprogrammere trip-telleren i "Tupper" til å vise km?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Har tenkt å forske på det, men ikke kommet så langt enda. Det er Stack http://www.stackltd.com/ som har laget instrumentet.

Jeg plukket et par instrumenter fra Erik's Bildemontering i desember 2007 som jeg må endre hjulstørrelse på til "Prosjekt Minella".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

tom

Det hadde jo vært greit om ting var så enkelt at du kunne bytte ut "miles" instrument med et av El rayo's "metriske" instrument.
/tom   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

El rayo

Sitat fra: tom på onsdag 01. april 2009, klokken 11:43
Det hadde jo vært greit om ting var så enkelt at du kunne bytte ut "miles" instrument med et av El rayo's "metriske" instrument.
/tom   

Alle instrumentene jeg så på Eriks var i miles.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Det er vel ikke noen dip-switch et eller annet sted på disse instrumentene?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 02. april 2009, klokken 07:14
Det er vel ikke noen dip-switch et eller annet sted på disse instrumentene?

;-D Hans
Nei, ingen DIP switcher. Hovedkretskortet i miles instrumentet er modifisert med kappet printbane, ekstra strap'er og motstander. Det alfanumeriske dislpay'et sitter på et eget, lite kretskort.

Har ikke sett inni et metrisk instrument enda.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Hadde vært flott å få vite om du finner ut om det er noe fysisk forskjell på elektronikken i et metric og et miles-instrument!
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 02. april 2009, klokken 21:40
Hadde vært flott å få vite om du finner ut om det er noe fysisk forskjell på elektronikken i et metric og et miles-instrument!
Ja, det kommer om noen har en delebil med km-speedometer som jeg kan låne. Har ikke lyst til å skru ut speedometeret av "El Rayo" slik at den ikke blir kjørbar.

For å demontere instrumentene må dekslene rundt rattstammen løsnes. Nederst på instrumentdekselet sitter 1 stjerneskrue på hver side. Løsne den midterst unbrakoskruen oppå "lokket" over instrumentet. Trekk ut 3 plugger; en bak på instrumentet (sitter veldig godt og har låseklips som må trykkes inn) og en til hver av de runde bryterne. Bryteren til baklukeåpneren må bli sittende igjen. Ikke prøv å bryte den løs, for da går den i stykker (Ford-del). 2 låsemuttere til metallbøylene bak på instumentet løsnes, bøylene fjærnes og så kan instrumentet lirkes ut bakover (det sitter trangt).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

#8
Nå har jeg vært og hentet meg et metrisk instrument samt en erstatning for blinklysbryteren som hadde begynt å fuske. Så har jeg noe å pusle med i helgen!  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

#9
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 06. mai 2009, klokken 21:59
Nå har jeg vært og hentet meg et metrisk instrument samt en erstatning for blinklysbryteren som hadde begynt å fuske. Så har jeg noe å pusle med i helgen!  ;D
;-D Hans

Det ble mandag før jeg fikk skaffet meg den nøvendige slangeskrutrekkeren med 7mm pipe som var nødvendig for å få ut instrumentet, ref. verkstedhåndboken kapittel 7.3.1. Med en slik slangetrekker var begge to (av fire mulige) festemuttere raskt ute, og v.hj.a. en liten vinkelhake jeg lagde av litt blikk fisket jeg ut instrumentet. Av med kabel, kabel inn i metrisk instrument og tenning på. Alt fungerte 100% - det nye instrumentet viser 000053 km slik at den bilen det kom fra ikke gikk mye før den ble deler... Det var litt mer plundrete å få instrumentet inn igjen siden fire skruer skulle sentreres i 4 hull. Festemutterne kom greit på plass med slangetrekkeren og - presto - nytt metrisk instrument. En sving rundt kvartalet beviste at det teller i km (!) og speedometervisningen var omtrent riktig.  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Gratulerer.

Alltid kjekt å ordne opp i slike små irritasjonsmomenter.

Regner med at du ikke sjekket forsjellen på instrumentene før bytting?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. mai 2009, klokken 09:12
Gratulerer.

Alltid kjekt å ordne opp i slike små irritasjonsmomenter.

Regner med at du ikke sjekket forsjellen på instrumentene før bytting?

Du tenker på forskjell inni? Nei, jeg gjorde ikke det, men instrumentet var også stemplet forskjellig bakpå: Det ene KPH, det andre MPH, ellers var typebetegnelsen lik. Antakelig er programvaren forskjellig.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA