Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Titanplate montert. Stor støyforskjell

Startet av frkh, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:16

« forrige - neste »

frkh

Er det trygt å sitte i en Tesla ved lynnedslag? Hva med batteriet?

Stiania79

Vil jeg tro - dekkene (gummi) leder jo ikke strøm... samt at bilen er jo lav ift mye annet så lyn søker alltid høyeste punkt.

Lykke til :-)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Epleskreller

Er lavprofil-dekk teoretisk farligere siden de får mindre isolering mot bakken?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kjelli

Sitte i bil er det tryggeste en kan gjøre ved lyn og torden. Sjelden en hører om lynnedslag i biler.

Cowboystrekk

Hvordan vil et lynnedslag virke inn om bilen er tilkobla strøm?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Breezec

Sitat fra: Epleskreller på fredag 30. mai 2014, klokken 08:28
Er lavprofil-dekk teoretisk farligere siden de får mindre isolering mot bakken?

En bil fungerer som ett Faraday-bur som gjør at strømmen går på utsiden av karosseriet. Det er ikke dekkene som gjør at man er trygg. Har man kabriolet derimot, er man ikke trygg.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

Havebigfun

Om det skulle være slik at bilen blir truffet av lyn er det sikkert mulig at det elektriske systemet kan ta skade. I såfall får du god tid til å forlate bilen. Sålangt har det ikke vært eksplosjonsartede branner av TMS- det virker svært lite sannsynlig at du brenner inne i bilen  etter et lynneslag. Selve lynet er du beskyttet imot ved bilens Farraday-funksjon. Hvor effektiv denne er ser du ved køfri-brikke problematikken og ved mobiltelefonproblematikken.
Tesla er det trygt sted å være under torden.

satheesh.net


Mippen

Her har de testet lyn og torden sin effekt på en nissan leaf i lab både koblet til lading og uten lading med en dukke inni. Det skjer ikke noe med bilen eller laderen når den er koblet til/ikke er koblet til, men det er sikkert lurt å unngå likevel. Video her: starter ca 2:50 ut i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=xxL4LVgdP7E&app=desktop
Fremtiden er elektrisk.

Gressvikingen

Hvordan er det med dere med glasstak? Husker at det fiberarmerte plasttaket på citroén DS 1958 modell, var en sak i denne forbindelse.....
P85D"+"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA