Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvis jeg skulle selge.

Startet av III, mandag 01. desember 2008, klokken 20:57

« forrige - neste »

hens

Med 400 volt 16A 3-fas blir regnestykket riktig, det gir 3 ganger så meget som 1x16 230volt.
Vi får håpe at det blir mer vanlig med 400 volt.
130 volt trefas må vel bero på en skrivefeil i headingen?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Sitat fra: hens på onsdag 03. desember 2008, klokken 11:55
Med 400 volt 16A 3-fas blir regnestykket riktig, det gir 3 ganger så meget som 1x16 230volt.
Ja det stemmer, og en eller annen gang i framtiden kan det hende at du må bygge om anlegget hjemme til 400V.

Sitat fra: hens på onsdag 03. desember 2008, klokken 11:55
130 volt trefas må vel bero på en skrivefeil i headingen?
Helt sikkert, men på den Danske siden det vises til står det:

"
3 Faser a 16 Amp /230 volt

Fra et tre faset udtag på 16 Amp.
kan der tappes 11kW og det nedbringer
ladetiden til 5 timer og 40 minutter.
"
Også i tabellen over ladetider står det: 3x220V/16A

Dette er feil. Effekten en kan trekke fra en 3 faser a 16 Amp /230 volt er ca. 6,3kW.

Men hovedinnvendingen min var egentlig at det kunne se ut som det bare var stikkontakten på veggen som var en begrensning. At det krevde en lader som kan gjøre seg nytte av av det stikkontakten kan levere var nærmest forbigått i stillhet.

En annen ting er at de fleste vil klare seg med en mindre lader permanent montert i bilen for hjemmebruk over natten. Hurtiglading er egnet for stasjoner langs veien.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eljet

Til opplysning

Som regel er

Rødt støpsel er 400 volt
blått støpsel er 230 volt
gult støpsel er 110 volt

Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Rav4_EV

Danskene har avbildet en 3 fas +N +Jord kontakt på som er godkjent for 16A. (TN nett)

Mellom hver fase og neutral kan du ta ut 16A - 220 volt ~ 3,3 kW
Dvs 3 x 220 volt = ~ 10 kW

Dersom laderne er 400 volt 16 A må man redusere for samlet last i fasene som man gjør i et IT nett slik som griffel har vist.

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

III

Har nok skrevet feil der jeg ja i overskriften  :(
Fint å få litt klarhet i strømens verden.

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 03. desember 2008, klokken 17:20
Danskene har avbildet en 3 fas +N +Jord kontakt på som er godkjent for 16A. (TN nett)

Mellom hver fase og neutral kan du ta ut 16A - 220 volt ~ 3,3 kW
Dvs 3 x 220 volt = ~ 10 kW

Dersom laderne er 400 volt 16 A må man redusere for samlet last i fasene som man gjør i et IT nett slik som griffel har vist.

Arne Magnus


Hei,

Maks effekt for 3L + N + J er vel 3 x 230V x 16A = 11 040W = 11 kW? Slik det står?

Hvis man har bare 3L + J (og fremdeles 400V mellom fasene) så kan man vel trekke samme makseffekt?

Hvis man derimot har 230V mellom fasene, så blir det mindre effekt (hvis det fremdeles er 16A)?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Sopp på onsdag 03. desember 2008, klokken 20:48
Har nok skrevet feil der jeg ja i overskriften  :(
Fint å få litt klarhet i strømens verden.



Hei,

Jeg synes det er fint at du bruker accent, selv om det egentlig skal være accent grave i Ampère.
(Det er rart, fordi vanligvis pleier alle å bruke accent grave når det skal være accent aigu!)

Strømmens verden er interessant!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Ved et TN nett vil du få  11 kW ved 230  volt fasespenning v/16A, eller 10 kW ved 220 volt som jeg brukte i eksempelet. (Fase til N)

Dersom du kobler inn last mellom fasene i et TN nett 400 volt 16 A vil maks last bli:
400 volt x 16A x 1.73 = 11 kW

Som du ser vil effekten være den samme ved trekant eller stjernekobling.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

III

Kanskje to faser greier seg, men kjekt å kunne doble farta på ladingen ihverfall. Ikke alltid man har hele natta på seg. Og dette med elbil er jo iferd med å spre seg i takt med rekkevidde og bruksmulighet så dette er ikke lenger uaktuellt å tenke på. Jo hurtigere man kan lade, dess bedre er bruksmulighetene og batteriavtalen med think, og dermed også mulighetene for økning av omsetningen for Think.

En liten digresjon : heter det strømmen eller strømen når vi snakker om elektrisitet?  :D Tygg på den dere :)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

Sitat
Hei,

Jeg synes det er fint at du bruker accent, selv om det egentlig skal være accent grave i Ampère.
(Det er rart, fordi vanligvis pleier alle å bruke accent grave når det skal være accent aigu!)

Strømmens verden er interessant!

Sant det Rio,og jeg som har hatt fransk og greier. :)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hens

En strøm, flere strømmer, ta kontakt med Hegge i Aftenposten, han liker slikt. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Sitat fra: Rio på onsdag 03. desember 2008, klokken 22:21

Hei,

Jeg synes det er fint at du bruker accent, selv om det egentlig skal være accent grave i Ampère.
(Det er rart, fordi vanligvis pleier alle å bruke accent grave når det skal være accent aigu!)

Strømmens verden er interessant!

André-Marie Ampère skrev nok navnet sitt med accent både den ene og andre veien.
Når en snakker om SI måleenheten som er oppkalt etter André-Marie er nok ampere riktig (liten a) forkortelse amp. eller som en bokstav A (stor A) riktig.

Sitat fra: Sopp på torsdag 04. desember 2008, klokken 23:54

En liten digresjon : heter det strømmen eller strømen når vi snakker om elektrisitet?  :D Tygg på den dere :)
Sitat fra: hens på fredag 05. desember 2008, klokken 14:20
En strøm, flere strømmer, ta kontakt med Hegge i Aftenposten, han liker slikt. ;)
Siden Hegge i Aftenposten trolig ikke leser dette forumet får en dyslelektrikker prøve seg:
Hadde det ikke vært for en gammel regel som heter at en ikke skall ha to m-er i slutten av et ord ville "en strømm" vært riktig, så i entall blir "strømm" redusert til strøm på grunn av den reglen.
Altså en strøm, strømmen, strømmer.  ;)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Siden jeg har bidratt til litt forvirring rund dette tema vil jeg forsøke å rette opp dette med en tabell.
I Norge har vi det gamle IT systemet med 1 og 3fas = 230V. Mens nye utbygginger ofte får det nye TN systemet med 1 fase = 230V og 3 fase = 400V. Denne tabellen skulle dekke det meste av det som kan være aktuelt i Norge for private.

Tabellen under viser hva en maksimalt kan få ut fra de enkelte kurser.
Hva en kan ha glede av er derimot avhengig av lader.

IT/TN   1x230 V   10 A     2,3 kW
IT/TN   1x230 V   13 A     3,0 kW
IT/TN   1x230 V   16 A     3,7 kW
IT/TN   1x230 V   25 A     5,8 kW
IT/TN   1x230 V   48 A   11,0 kW
IT        3x230 V   16 A     6,4 kW
IT        3x230 V   25 A   10,0 kW
IT        3x230 V   32 A   12,7 kW
IT        3x230 V   48 A   19,1 kW
TN       3x400 V   16 A   11,1 kW
TN       3x400 V   25 A   17,3 kW
TN       3x400 V   32 A   22,2 kW
TN       3x400 V   48 A   33,3 kW
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA