Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen med Reva i Porsgrunn/skiensområdet? Nå med bilder:-)

Startet av soulcam, mandag 02. juni 2014, klokken 18:44

« forrige - neste »

soulcam

Heisann!

Jeg har akkurat kjøpt en 2012 mod Leaf og lurer derfor litt på hjemmelading med kabel som følger med bilen. Jeg mener å forstå at dette er en 10A kabel. Kan denne da stå i kontakten utenfor huset som går på en 10A sikring uten å bli gloheit etter lading over natten?

knnygar

I utgangspunktet ja.
Dersom det kun er bilen som er kopla til skal det gå bra.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

MindViruz

Kun sikringen som kan bli varm dersom det er andre ting koblet til på kursen. Noe som er helt normalt. Skrusikringer skal være skrudd godt til.

Tips: still inn til 80% lading dersom du ikke tenger maks rekkevidde til daglig, for å forlenge levetiden til batteriet.

kjbu

Sitat fra: soulcam på onsdag 14. mai 2014, klokken 14:52
Heisann!

Jeg har akkurat kjøpt en 2012 mod Leaf og lurer derfor litt på hjemmelading med kabel som følger med bilen. Jeg mener å forstå at dette er en 10A kabel. Kan denne da stå i kontakten utenfor huset som går på en 10A sikring uten å bli gloheit etter lading over natten?

Denne blir ikke varm i det hele tatt, da det ikke er en "lader". Den inneholder relé (bryter) som gir strøm til bilen når bilen ber om det (+ litt elektronikk som ikke bruker noe særlig strøm). Laderen (som blir varm) sitter i bilen.

10A sikringen din vil trolig bli varm i sikringsskapet. Greit å følge med de første ladingene.
Jeg kjører 14A lading på 16A sikring som får 40-50°C overflatetemperatur. Ville blitt enda varmere ved full-pupp.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA