Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tregere aks etter 2000km+, føles det slik for alle?

Startet av BMW850, lørdag 10. mai 2014, klokken 22:26

« forrige - neste »

BMW850

Hei, har liten peiling på dette.Hadde vært kjempefint med noen råd!

Har ett type skap liggende (400V TN-nett), se bilder! Hjemme har jeg 230V og 3x63A hovedsikringer. På hytta har jeg 400V. Skal vel bygge en ekstra garasje etterhvert hjemme. På hytta muligens en frittstående bod. Er det noen kyndige som kan si meg hva jeg kan bruke dette skapet til? Kan det tas ut 400V til ny garasje hjemme? Eller bør denne med fordel brukes i bod på hytte. Eller er det egentlig overkill begge steder i forhold til en standard 230 eller 400V veggkontakt? Skapet har vern, automatsikringer og timer.

Takk for svar :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sn0le

Du får neppe brukt dette skapet hjemme siden du har 230V der.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Gressvikingen

Passer fint på hytta di - og i den nye garasjen også hvis du har en 10-11kW trafo foran. Da kan du lade med rødt adapter.
P85D"+"

BMW850

OK, takk. Er det egentlig noen fordeler med dette dersom jeg bygger en frittliggende bod på hytta og bruker det der? Jeg mener, jeg HAR dette skapet som vel er ett høykvalitets garasjeskap. Strømtilførsel trekkes jo fra hytta. Merker at jeg er skikkelig grønn på dette området. Hva er forskjellen om jeg bare legger en vanlig stikk-kontakt fra f.eks. utelyskursen eller bruker dette skapet?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Gressvikingen

#4
Forskbellen er at e luskurs er maks 16 amp. Muligens bare 10. Da får du ikke mer ut av den enn 2 - 3.5 kw.

Til den boksen din kan du fordele f.eks en 3*25+N kurs fra hovedsikringsskskspet. Da kan du lade bilen på 11 kW samtidig som du benytter din el. motorsag til å kappe ved.
Boksen er en underfordeling. Du kan trekke fram mer strøm til dette punktet enn det du normalt kan benytte i en vanlig stikkontakt. Du kan trekke fram nok til både å lade og sage samtidig. Uten skapet kunne du bare gjort en av delene (hvis du har en skikkelig sag). Nytten av boksen er avh av avstanden mellom sikringsskspet og denne boksen.

Hovedhensikten med en slik boks er å legge en kabel og så fordele dennes kapasitet på
flere. Ved kort avstand kan du like godt trekke en egen kurs fra sikringsskapet til hver forbruker/stikk.

Red: rar skrivemåte når en benytter mobilen gitt.
P85D"+"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA