Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: MDI Elbil med alternativ lagring av energi

Startet av Bly, onsdag 31. januar 2007, klokken 19:36

« forrige - neste »

Bly

Alternativ Energi AS i Grimstad selger U.S Battery Deep Cycle batterier som egner sg godt i El-bil. Jeg har nå bygd om min Saxo til blybatteri drift. Monterte en litt stor pakke, så den ble litt tyngre, men kjørte 90km på en lading i går.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

bosonic

Velkommen i bly klubben!

Er "U.S Battery Deep Cycle" av den åpne typen som krever regelmessig vannfylling? eller er det tette vedlikeholdsfrie batterier?

Hva med laderen, er denne tilpasset blybatterier?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Min Kewet med 54 volt nicadbatterier har en 60 volt blylader, og dette ser ut til å være ideelt. 
For en Thinklader, 114 volt nicad, vil jeg tro at det passer bra å bruke 132 volt blybatterier, ettersom laderen er litt for høyt stilt for 114 volt nicad.
Ved 20 grader er terskelen mellom hoved og etterlading ca 150 volt, deretter gir den ca 15 % overlading ved 5 A. 
Ved 11 blokker 12 volt, 132 volt, gir dette en terskelspenning på 13,8 volt pr blokk.

Målene i batterikassen mellom forsterkningsribbene er i bilens lengderetningen 25 cm, og i bredden 88 cm på de to bakre, og 63 cm i den forreste. De siste 25 cm benyttes til kontrollboksen og batteriovervåkning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

#3
13,8 Volt er i minste laget Henning, det er jo en ideell ladespenning på blybatterier som står med kontiuerlig lading i backup applikasjoner. Ved traksjonær bruk må en opp i minimum 14,4 Volt (25 gr.C) for å få tilstrekkelig hurtig lading og for å unngå sulfatering og tidlig batteridød.(våte batterier)
Dersom en velger å benytte 13,6 til 13,8 Volt (original lader) så bør absolutt laderen stå tilkoblet nettet kontinuerlig når bilen står parkert. Er det innebygget en timerfunksjon i nicad laderen så vil heller ikke dette hjelpe og batteriene tar skade etter relativt kort tid da de aldri blir helt oppladet.

Bruker man AGM batterier derimot skal ladespenningen være 14,7 Volt, men det frarådes å bruke AGM batterier i serie med kun en lader. Ubalanse oppstår allerede etter få ladesykluser og siden dette er dyre batterier er det dårlig økonomi. Dersom en velger å beholde den ene laderen kan en investere i batteribalansere, eller aller helst bruke en lader for hvert batteri.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Bly

Jeg har montert inn U.S. Battery åpne bly-syre batterier.
Den originale el-boksen /laderen i Saxoen kan programmeres om til å lade Bly batterier, så det har jeg gjort.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

elektrolux

Sitat fra: Bly på fredag 02. februar 2007, klokken 12:30

Den originale el-boksen /laderen i Saxoen kan programmeres om til å lade Bly batterier, så det har jeg gjort.

Interresant. Hva maa til for aa omprogramere, og kan ogsaa andre parameter omprogrameres. f.eks max strom over tid. Selv ville jeg begrenset max strommen paa 200A til en max tid av 10 sec. deretter max 150A.

Jeg ville ogsa vurdert aa senke terskelspenningen som bestemmer overgang til fase 2 etterlading ned fra 160 V til ca. 150V for aa redusere overladingen, og redusere utligningsladingen til 120% i stedet for 125%
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Bly på fredag 02. februar 2007, klokken 12:30
Den originale el-boksen /laderen i Saxoen kan programmeres om til å lade Bly batterier, så det har jeg gjort.

I følge E.L.I.T. manualen er det kun styresystem V3.1 som har program for blybatterier.

V3.1 finnes fortrinnsvis på Citroen, og de eldste P106
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA