Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Ctran, fredag 11. april 2014, klokken 22:50

« forrige - neste »

Ctran

Hei

Strålende fornøyd eier som har hatt bilen i 4 dager her  :D

Bor i Bergen og kjøpte pakken med dette utstyret grunnet jeg kjører mye i rushtrafikken (sotra). Men når jeg trykker på knappen så sier bilen at det fungerer kun på motorveien. Men det er jo motorvei ut der jeg bor!

Er det en innstillig som kan overstyre dette? Evt kommer det oppdateringer som kan gjøre om veien til motorvei? Takker for alle svar på forrhånd :)


LMOR

Jeg har forstått det slik at det "kanskje" kommer med en senere versjon av kartet
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ctran

Så dvs jeg bestilte med skinnseter og den pakken nytteløst da...

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: LMOR på tirsdag 01. april 2014, klokken 23:16
Sitat fra: Ctran på tirsdag 01. april 2014, klokken 23:05
Så dvs jeg bestilte med skinnseter og den pakken nytteløst da...
JA
Det var en aprilspøk :-)

antar at pakken du refererer til er:
5AT Driving Assistant Plus
- 5AR Trafic-queue Assistant (kun med 606 / 609)
- Active Cruise Control med Stop&Go
- Kollisjonsvarsling
- Fotgjengervarsling
- City Collision Mitigation (kollisjonsvarling i bykjøring) - Speed Limit Information (kun med 606 / 609)
- Oppbremsningsassistent (kun med 606 / 609)

Alt det andre virker, og det er ACC (punkt 2) du trenger i køen din, og som gir deg valuta for pengene!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

#5
ACC er jo ikke det samme som køassistent, da - jeg har heller aldri fått prøvd køassistenten, for jeg har ennå ikke kjørt i kø på motorvei (den funker visst kun på klasse A-motorvei). Men ACC er mer enn godt nok for meg, også i krypekø i sentrum. Virker i alle hastigheter, og er myk og behagelig både i Comfort og EcoPro. Det eneste den ikke gjør er å styre for deg (som køassistenten angivelig skal gjøre).

P.S. Trodde aldri jeg skulle si dette, men jeg har allerede lært meg å elske autopark-funksjonen! Så kjapp og presis - jeg satt med hjertet i halsen de første gangene, men har begynt å slappe av og bare nyte det. Eneste minus er at den ender opp litt for nært oppi hekken på bilen foran etter min smak, så jeg triller den som regel en desimeter eller to bakover etter at assistenten er ferdig. :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Terondo

#6
Den fungerer på motorveien til Åsane. Er ikke så ofte jeg er ute å kjører der, og det går i under 40 km/t, men for min del er dette bare en bonusfunksjon av å ha ACC. ACC bruker jeg daglig.

Jeg har også testet autopark, som jeg så langt er godt fornøyd med. Bruker den bare i lukeparkeringsluker. Ikke at jeg ikke kan lukeparkere, men har man først en sånn funksjon, er det veldig greit å slippe å tenke på det. Jeg har ikke erfart at den parkerer for nærme den forran. Det virker gjerne sånn, men når jeg går ut og ser, er jeg ca. midt mellom.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

i3_X5_730

#7
Sitat fra: Ctran på tirsdag 01. april 2014, klokken 21:06
Men det er jo motorvei ut der jeg bor!

Nope! Det er kun 4-felt ... ikke motorvei på Vestre Innfartsåre. Det er kun litt av Sjølinjen til Lagunen som er ren motorvei.  ;)

Edit ... eller, kanskje en liten bit av Vestre innfartsåre?  :o 

Vind

#8
Sitat fra: Ctran på tirsdag 01. april 2014, klokken 21:06
Men det er jo motorvei ut der jeg bor!
Den fungerer kun på klasse A eller B motorvei, dvs det må være skiltet:



Teknisk sett kunne dette fungert hvor som helst - men det er juridiske uklarheter mot at bilen kjører selv som gjør at ingen produsenter til nå har turt å slippe dette ut på andre veier enn der man har god kontroll på at trafikken går i en retning, det ikke er så mye syklister , barnevogner og fotgjengere.

Det kan godt hende at BMW løser på dette senere med en oppdatering, men jeg tviler på det - da det krever enda bedre teknologi for å fange opp syklister, fotgjengere og en bedre forståelse av trafikkbildet enn det i3 har.

Selv bruker jeg den en del - er jeg på motorvei - og det blir kø - enten i kollektivfeltet - eller der det ikke er tar den pent og pyntelig over.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Men, tilbake til spørsmålet, så er det ACC som er viktigst for Ctran i rush-trafikken. Du må uansett holde hendene på rattet.

Pakken et ikke bortkastet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

ACC

Veldig irriterende at man må trykke bilen igang etter at køa har stått stille noen sekunder.

Kommer vel en hack snart som løser slike irriterende småting.

LMOR

Sitat fra: Karbon på lørdag 19. april 2014, klokken 10:51
ACC

Veldig irriterende at man må trykke bilen igang etter at køa har stått stille noen sekunder.

Kommer vel en hack snart som løser slike irriterende småting.
Det har vært slik i mange år allerede, så det kommer nok ikke noen hack. Det er pga sikkerheten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 13:32
Sitat fra: Karbon på lørdag 19. april 2014, klokken 10:51
ACC

Veldig irriterende at man må trykke bilen igang etter at køa har stått stille noen sekunder.

Kommer vel en hack snart som løser slike irriterende småting.
Det har vært slik i mange år allerede, så det kommer nok ikke noen hack. Det er pga sikkerheten.

Jo da.  Det er jo derfor folk hacker biler og alt annet for den saks skyld, for nettop å juster ting slik de selv vil ha det.  Eksempelvis den irriterende lyden når setebeltet ikke er satt i. Og fikse settingene for Traffic Jam Assist slik at den kan ativiseres på vanlige veier.

LMOR

Og hacke naboens bil slik at den ikke bremser automatisk...
Dette har jeg ingen tro på, og det definitivt ikke noe jeg forventer SW vil oppdage når bilen booter. Det er nok ikke like mange som vil knekke iDrive, som vil knekke iPhone, og hvem vil kjøre en bil der koden som styrer bilen er endret av en hacker..., at telefonen kjører av veien er ikke like alvorlig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

Sitat fra: LMOR på søndag 20. april 2014, klokken 07:31
Og hacke naboens bil slik at den ikke bremser automatisk...
Dette har jeg ingen tro på, og det definitivt ikke noe jeg forventer SW vil oppdage når bilen booter. Det er nok ikke like mange som vil knekke iDrive, som vil knekke iPhone, og hvem vil kjøre en bil der koden som styrer bilen er endret av en hacker..., at telefonen kjører av veien er ikke like alvorlig.

Det var da voldsomt da.  Man gjør som man gjør med andre biler.  Kobler på pc og justerer div.  Eks. På en vanlig bil kan det være dreiemoment , hk, nullstille service lampe, diagnose osv.

Hacke naboens bil? Hvorfor skal du det?

Har det ikke vært fint om man fikk Traffic Jam Assist til å virke på den veien det er kø hver dag hjem fra jobb.  Eller kanskje man vil at hornet skal gi en liten lyd ved låsing/ opplåsing.  Hente ut GPS-log. Mange muligheter her.....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA