Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av VL, torsdag 24. april 2014, klokken 13:15

« forrige - neste »

Car-El

Den kan æ rekke opp handa på. Når det er overproduksjon av bensin og diesel for at alle kjører rundt i Teslaer, vil vel Esso og Shell lokke oss tilbake med lave priser...   Kanskje? (0,00001% mulighet?)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sjøhyene

Er nok ikke så usannsynlig at bensinprisene kan synke de neste 5 årene f.eks. Sikker godt under 50% sannsynlighet, men veldig usannsynlig er det nok neppe.

Ingen stasjoner som tjener penger på bensin/diesel mer uansett så ser ikke bort fra at de begynner å satse på ladestasjoner framover hvis det blir nok elbiler. Er jo boller og pølser de tjener penger på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

christian1986

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. april 2014, klokken 12:53
Å gjemme årlige kostnader i kjøpspris er selvbedrag. Forsøker man å gjemme bort servicekost må man ta inn renter, og også legge servicepakken oppå avskriving på bilens verdi. Man kjøper en pakke som da nedskrives i verdi tilsvarende konsumert innhold.

Som sagt: en greit utstyrt S85 koster ca 10K i måneden. Ingen kreativ bokføring eller oversett kostnad vil endre dette. Besparelser ift forrige bil som var dyrere vil heller ikke gjøre noe med reell driftskost for Model S.

Forsøker man å redusere månedlig kost ved å sette eierskap=10 år + skjer to ting:
1. Reell kost er antatt høyere i starten, men vil ikke gå mot null fordi man med tiden får reelle kostbare reparasjoner
2. Skal di ha langt perspektiv på eierskapet - nedskriving også batteriene verdi og budsjetter med bytte. Trengs forhåpentligvis ikke, men kostnaden ligger latent.
+1

At verditapet er spesielt usikkert gjør det enda viktigere å ta det med i beregningen. Målet mitt er at å ikke tære på innskutt egenkapital, uansett. Det som i alle fall er sikkert er at de som velger 8/10 års nedbetalingstid(for å klare å betjene lånet) i dag og ikke tar høyde for at en på slutten av perioden vil måtte betale bompenger/ferge/årsavgift/parkering lurer seg selv.

christian1986

Hvorfor må jeg selge?

Jeg betaler tilbake lånet i et tempo som gjør at delen jeg faktisk eier av bilen(altså min EK) skal være nærmest mulig konstant over tid.

De som ikke tror at en om 5-10 år må betale bompenger/ferge/årsavgift/parkering som andre er naive.

Grunnen til at servicen skal utgiftsføres hvert år er at du faktisk ikke bruker alt på en gang. I dag har bilen din en høyere verdi ettersom det ligger forhåndsbetalte servicer innbakt. På denne måten kan du se på det som et ekstra årlig verditap.

Denne samtalen minner meg om min gamle tante. Hun kjøpte inn olje et år, men denne varte ofte i to år. Hun mente da at hun hadde "gratis" olje det året.

Amoss

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 10. april 2014, klokken 11:53

Hvorfor mener du at service som jeg allerede har betalt skal utgiftsføres hvert år?
Pengene er jo borte, og brukt opp allerede.

Han har helt rett i at i ett regnskap så skal servicekontrakten regnes som en verdi, som utgiftsføres etter som du "bruker den opp".

Men, som privatperson som ikke fører ett "korrekt" bedriftsregnskap er jeg helt enig i deg i at pengene er borte, og skal ikke betales på nytt for hvert besøk. Du har da valgt å se på det som en del av kjøpskostnaden, noe som etter min mening er helt greit å gjøre.

Men, uansett hvordan man snur og vender på det - om 6 år, når du ser tilbake, så har du betalt for service de siste 5 årene, du har ikke sluppet unna, selv om den er forhåndsbetalt. Akkurat som med Superlading - du har ikke ladet gratis, du har brukt av den delen av innkjøpsprisen som Tesla har avsatt til å betale for superladernettverket. Så strengt talt bør man egentlig utgiftsføre denne også hver gang man lader på en superlader ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

christian1986

Får ta med superladeren i regnesykket også ja ;)..

Poenget er bare at målet bør være å få en meste mulig realistisk oversikt over hva det koster, hvis en først skal begynne å regne på det.

Sjøhyene

Sitat fra: christian1986 på torsdag 10. april 2014, klokken 14:13
Får ta med superladeren i regnesykket også ja ;)..

Poenget er bare at målet bør være å få en meste mulig realistisk oversikt over hva det koster, hvis en først skal begynne å regne på det.

Kommer an på om man en interessert i hva man faktisk må ut med av utgifter de neste 5 årene f.eks eller om man er interessert å se på det totale kostnadsbilde for å kunne sammenlikne med alternative biler f.eks.

Mange er først og fremst interessert i se på økonomien framover. Da gir det ingen mening å legge til ting som kostnader per superlading og servicekostnader som allerede er betalt.
Føler at folk snakker forbi hverandre her nå.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Long story short: det koster ca 10.000,- i måneden å eie en godt spekket Tesla Model S 85kWh. Har man 10K til overs hver måned til bil har man råd til Model S.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 10. april 2014, klokken 14:26
Kommer an på om man en interessert i hva man faktisk må ut med av utgifter de neste 5 årene f.eks eller om man er interessert å se på det totale kostnadsbilde for å kunne sammenlikne med alternative biler f.eks.

Mange er først og fremst interessert i se på økonomien framover. Da gir det ingen mening å legge til ting som kostnader per superlading og servicekostnader som allerede er betalt.
Føler at folk snakker forbi hverandre her nå.

Just my point. Var vel egentlig dette jeg prøvde å formidle over her ja :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Diravi

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. april 2014, klokken 15:48
Long story short: det koster ca 10.000,- i måneden å eie en godt spekket Tesla Model S 85kWh. Har man 10K til overs hver måned til bil har man råd til Model S.

Dette er i hvert fall omtrent det jeg også kommer til å legge til grunn for å vurdere om jeg har råd til en Tesla eller ikke. Andre kan selvsagt velge å regne ut fra at de først betaler ca 600 000, erklærer seg "ferdig" med det og deretter er mest opptatt av hva de rent praktisk må betale hver måned. Det er da greit nok, så lenge man i begge regnemåtene husker å ta med bilkjøpskostnaden på en eller annen måte - enten som en engangssum eller som verditap fordelt på de månedene/årene man eier bilen. Ikke begge. Men med må den, for den er en del av totalkostnaden med å ha bil.

Dersom poenget er å sammenligne hvor dyrt det er å holde en bil versus en annen, holder jeg nok en knapp på Øyvind.h sin metode. For hvordan skal jeg ellers vite hva som koster meg mest av følgende:

Eksisterende bil: Kostet drøyt 400 000 i innkjøp, koster 5000 i måneden?
Ny Tesla: Koster 600 000 i innkjøp, koster 2500 i måneden? (tilfeldig valgt tall som eksempel, ikke beregning).

Jeg tror dette er et relevant eksempel fordi mange kommer fra en rimeligere fossibil og lurer på om de kan ha råd til en "dyr" Tesla likevel, fordi den er så rimelig i daglig bruk, slik at det går opp i opp.

For å få vite om den ene er billigere enn den andre må du nødvendigvis enten dele kjøpssummen (eller mer presist verditapet, som er en del lavere) på antall måneder du har bilen og legge til den månedlige kostnaden. Eller multiplisere kostnaden per måned med antall måneder du har bilen og plusse det på kjøpssum/estimert verditap. I begge tilfeller vil du få omtrent sammenlignbare beløp. Men å bare si at vår nåværende bil koster oss 5000 i måneden og en Tesla 2500 gir ikke hele det økonomiske bildet for å velge bil.

Jeg har regnet på det - vel å merke etter Øyvind.h/regnskapslovens metode - og reell prisforskjell per måned blir en drøy tusenlapp - i fossibilens favør. Igjen gitt alle antagelser som man tar. Men jeg har regnet på et bilhold over fem år, og da er kostnadene relativt sikre grunnet garanti/serviceavtale.

Takket være Teslas meget gode serviceavtale bør det nå også være relativt greit å beregne kostnader over åtte år, selv om endringene i avgifter/goder kan bli større med så lang tidshorisont. Og fordelt over 8 år blir selvsagt kapitalkostnadene mindre og dermed også månedskostnaden mindre, som flere har påpekt. Over tid slår det ut med en reduksjon i månedlig kostnad tilsvarende en ganske vesentlig reduksjon i nypris, altså er en slik serviceavtale av stor verdi.

Slike vurderinger er vanskelig å gjøre dersom man ser bort fra kjøpssummen i regnestykket.


2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

christian1986


Mippen

Last ned denne. Er veldig nyttig kalkulator. En her inne som har tatt seg bryet med å lage. Her kan du sammenligne en tesla til 600tusen mot en mitsubishi outlander i samme prisklasse. Du kan også legge inn eksisterende bil. Endre parameterene slik at de passer bedre til deg. Legge inn lånebeløp, rente mm... Anbefales. :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14312051/Elbilkalkulator.xlsx
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA