Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moraltråden - er det greit å teste ut elbilen langs offentlig vei?

Startet av Jejl, mandag 28. april 2014, klokken 17:52

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. april 2014, klokken 10:11
Dette er ett litt ekstremt tilfelle, men om man aldri balanserer batteripakken vil cellene sakte men sikkert komme mer og mer i utakt, og tilgjengelig kapasitet vil bli mindre og mindre.

Er det slik å forstå når alt er kommet i utakt, så er det bare en enkelt lading til 100% som skal til for å få alt på stell?  ::)

TB

Sitat fra: RaBalder på mandag 14. april 2014, klokken 11:48
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. april 2014, klokken 10:11
Dette er ett litt ekstremt tilfelle, men om man aldri balanserer batteripakken vil cellene sakte men sikkert komme mer og mer i utakt, og tilgjengelig kapasitet vil bli mindre og mindre.

Er det slik å forstå når alt er kommet i utakt, så er det bare en enkelt lading til 100% som skal til for å få alt på stell?  ::)

På eldre elbilar med NiCd batteri var det normalt og lade meir enn 100%, dermed vart cellene (blokkene) balansert. På nyare, men enkle elbilar, som trillingane skjer balansering av cellene nær 100%. Dermed er det anbefalt og lade trilling til 100% av og til, for og sikre at pakka er balansert.

I bilar som Tesla S og andre (Leaf og BMW i3 osv) som normalt kan bli lada til mindre enn 100% er det nok lagt inn balansering på mindre nivå enn 100%. Dermed bør det ikkje oppstå ubalanse i normale tilfeller?

På mobil og pc har det vore råd om og lade batteriet heilt ut, og opp igjen. Dette hadde / har ein effekt på SOC visning (estimat på lading) som blir kalibrert til og stemme betre med det batteriet faktisk yter. Dvs, batteri blir ikke betre, men estimat på ladenivå vil vise meir korrekte verdiar.

Mulig at ein lading til 100% kan ha samme effekt på SOC på Tesla S og, om visning ikkje stemmer?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Espen Hugaas Andersen

Mye er gjort med en opplading til 100%. På Model S skjer balanseringen i ca en time etter at batteriet har nådd 100%. På andre biler kan dette være annerledes, da alt kommer ann på hvordan elektronikken i BMS er laget.

Når det gjelder estimering av kapasiteten på batteriet hjelper ikke en 100% opplading helt på dette, da bør man også ha en dyp utlading, slik at logikken kan se hvor mye energi det faktisk er i de forskjellige cellene. Igjen - cellene liker ikke dette spesielt, men da vet men mer om status på batteripakken. Det viktigste er å balansere batteripakken regelmessig. Da har man makset ut mengden lagret energi, og om anslått rekkevidde viser litt feil, så vil dette rettes opp ettersom man kjører og batteriet lades ut tregere enn det logikken forventer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#18
Her er råd fra en ingeniør hos Tesla for å få rekkevidde-estimatet til å stemme best mulig med faktisk kapasitet (fra Februar 2014):

SitatThe algorithm that evaluates the HV battery capacity is a feedback loop and it will take a few weeks to have it completely set to the customer's habit. I would recommend charging to 100% once a month and driving down to below 20% following the full charge. At 100%, the vehicle should seat, unplugged for 30 minutes and same thing at 20% prior to charging it. This is usually not necessary nor recommended but our algorithm needs improvements in evaluating of HV battery capacity which is directly related to range displayed. It currently under shoots the actual capacity when the customer doesn't charge to max or doesn't drive to below 50% (which is normally not the best for the life of the HV battery). Until we fix our algorithm, the customer should perform a deep cycle once in a while with rest periods at each end (30 minutes, not driving, not charging).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tho

#19
Hei jeg sitter nå å følger med på visible tesla mens jeg lader til max range. Bilen viser at batteriet er helt fult 100% (500km rated) men nå har den lada nesten 30 minutter etter dette. Kan dette tyde på ubalanse i batteriet? Jeg har ikke lada til 100% før (har kjørt nesten 3k).
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Espen Hugaas Andersen

Ja, men det er ikke noe galt med det. Det er helt normalt. Når bilen er ferdig å lade er ubalansen borte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OddB

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. april 2014, klokken 12:37
Her er råd fra en ingeniør hos Tesla for å få rekkevidde-estimatet til å stemme best mulig med faktisk kapasitet (fra Februar 2014):

SitatThe algorithm that evaluates the HV battery capacity is a feedback loop and it will take a few weeks to have it completely set to the customer's habit. I would recommend charging to 100% once a month and driving down to below 20% following the full charge. At 100%, the vehicle should seat, unplugged for 30 minutes and same thing at 20% prior to charging it. This is usually not necessary nor recommended but our algorithm needs improvements in evaluating of HV battery capacity which is directly related to range displayed. It currently under shoots the actual capacity when the customer doesn't charge to max or doesn't drive to below 50% (which is normally not the best for the life of the HV battery). Until we fix our algorithm, the customer should perform a deep cycle once in a while with rest periods at each end (30 minutes, not driving, not charging).
Det er vel kanskje dette de har prøvd å fikse i 5.9 ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Espen Hugaas Andersen

#22
Sitat fra: OddB på mandag 14. april 2014, klokken 12:53Det er vel kanskje dette de har prøvd å fikse i 5.9 ?
Tviler egentlig på at det er mulig å "fikse". Forbedre, ja, men det vil alltid være ett avvik mellom estimert kapasitet og faktisk kapasitet. Men man skal ikke overdrive viktigheten av å følge prosedyren som beskrevet. Jeg ville nok ikke brydd meg med å utføre slik kalibrering av kapasitets-estimatet, om ikke rekkeviddetallene i min bil var veldig ulogiske. Men å lade til 100% en gang i måneden, det vil jeg nok gjøre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA