Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservedelspriser Tesla Model S

Startet av drphev, onsdag 23. april 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

drphev

Vi bygger nytt hus, og hadde i utgangspunktet fått vite at det ikke var noen mulighet å få annet enn 230 V IT-nett med 63A hovedsikring. Dvs at vi kunne maksimalt ha fått satt opp en 230V 32A 3-fas punkt i garasjen med en 1-fas-lader til Tesla Model X med 7 kW effekt.

Vi ser fram i tid og tipper at både bil 1 og 2 er ladbare om få år. Da vil 11 kW for to biler, der i alle fall en er TMX med sitt 85 kWh store batteri, med andre ord litt slitsomt med tanke på max en bil om gangen, evt 7+4kw. For ikke å snakke om at når en bil lader på 7kw, og en annen på 4kw, sitter vi igjen med 11 kw til resten av huset. På en kald dag med full matlaging osv kan det bli i minste laget, og vips ryker hovedsikringen.

Vi maste en gang til på netteieren, og nå får vi tilbud om å få 400V TN-nett 63A dersom vi betaler et anleggsbidrag på 49000,-. Da setter de inn ny trafo i trafo-huset ikke så langt fra der vi bygger, graver og legger ledning bort til huset. Vi betaler gladelig. Plutselig har vi en garasje med uttak på opp til 22kw (400 * 32 * kvadratoroten av 3). Kjekt den dagen du har glemt å lade Teslaen og den står på nesten 0 og du skal på langtur. Eller vi har 2 biler. Osv. Og vi har 22 kW igjen til resten av huset, like mye som vi hadde hatt i utgangspunktet med 230V IT-anlegg UTEN opplegg i garasjen. Og vi har bedre overspenningsvern, mer brannsikkert, vil mange hevde.
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

jkirkebo

Sitat fra: drtmx på tirsdag 08. april 2014, klokken 20:17
Vi maste en gang til på netteieren, og nå får vi tilbud om å få 400V TN-nett 63A dersom vi betaler et anleggsbidrag på 49000,-. Da setter de inn ny trafo i trafo-huset ikke så langt fra der vi bygger, graver og legger ledning bort til huset. Vi betaler gladelig. Plutselig har vi en garasje med uttak på opp til 22kw (400 * 32 * kvadratoroten av 3). Kjekt den dagen du har glemt å lade Teslaen og den står på nesten 0 og du skal på langtur. Eller vi har 2 biler. Osv. Og vi har 22 kW igjen til resten av huset, like mye som vi hadde hatt i utgangspunktet med 230V IT-anlegg UTEN opplegg i garasjen. Og vi har bedre overspenningsvern, mer brannsikkert, vil mange hevde.

Dette høres ut som en no-brainer ja. 49k ekstra er jo også småpenger når man bygger nytt hus, det er omtrent prisforskjellen mellom benkeplate i laminat og benkeplate i Corian på kjøkkenet ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

drphev

Stemmer det. Vi har valgt benkeplate i laminat :) For å selge det inn til kona så sa jeg at jeg kunne ofre spyledoen til 35000,- men hun skjønner det hele og sier at jeg trenger begge deler! :D

Forresten, anleggsbidraget vårt på 49000 er bare en del av totalkostnaden som er rett over 200000. Det er jo en utbedring av trafoen som netteier vil kunne ha nytte av uansett.
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

Batteritralla

Sitat fra: drtmx på tirsdag 08. april 2014, klokken 20:42
Stemmer det. Vi har valgt benkeplate i laminat :) For å selge det inn til kona så sa jeg at jeg kunne ofre spyledoen til 35000,- men hun skjønner det hele og sier at jeg trenger begge deler! :D

Forresten, anleggsbidraget vårt på 49000 er bare en del av totalkostnaden som er rett over 200000. Det er jo en utbedring av trafoen som netteier vil kunne ha nytte av uansett.

Jeg er delvis enig.

Netteier er flinke til å pålegge kundene anleggsbidrag, og om man spør om noe så er man garantert at man må ta en del av kaka.

Tipper du vil føle deg litt snytt om det kommer opp et hus i nærheten med samme inntak som du får nå, uten at de må betale noen form for anleggsbidrag . .

Når jeg bygget for 13-14 år siden hadde det lokale kraftlaget nettopp solgt seg ut,og ny netteier ville selvfølgelig ha anleggsbidrag. "Nettet hadde dårlig kapasitet", og de ville at vi skulle betale for utbedringen, og SÅ skulle de leie nettet til oss . .
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

laumb

Jeg også ba om 400V på det nye huset vi bygger.
Måtte ikke betale anleggsbidrag eller noe for selve ladepunktene.
Får 80A 400V hovedsikring med 2 stk 32A 3-fase Type2 kontakter ute.
Det vil si jeg kan lade 2 stk Tesla på full pupp samtidig som huset fortsatt har noen kW å gå på. :)

Moralen er nok at ja, man må spørre og man skal få! Bevisste forbrukere er med på å drive landet fram mer enn utbyggere og byråkrater.

Muffinman

Sniker meg til plass i denne tråden istedet for å starte en ny.

Har i dag IT-nett med 63A inntakssikring og 50A hovedsikring i fordelingsskapet. Pga alder og tilstand skal jeg få skiftet inntakssikringene samt kabling fram til fordelingsskap. Så vidt jeg skjønner er det litt ekstrakostnad ved å øke inntakssikringene, men er det noen som vet om hovedsikringen uten videre kan økes til det samme som inntakssikringen, dvs 63A?

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. april 2014, klokken 20:31
49k ekstra er jo også småpenger når man bygger nytt hus, det er omtrent prisforskjellen mellom benkeplate i laminat og benkeplate i Corian på kjøkkenet ;)

Unnskyld OT, men Corian er verdt de 49k.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Quintilian

Sitat fra: laumb på onsdag 09. april 2014, klokken 08:49
Jeg også ba om 400V på det nye huset vi bygger.
Måtte ikke betale anleggsbidrag eller noe for selve ladepunktene.
Får 80A 400V hovedsikring med 2 stk 32A 3-fase Type2 kontakter ute.
Det vil si jeg kan lade 2 stk Tesla på full pupp samtidig som huset fortsatt har noen kW å gå på. :)

Moralen er nok at ja, man må spørre og man skal få! Bevisste forbrukere er med på å drive landet fram mer enn utbyggere og byråkrater.

Samme her... Bygget nytt hus i fjor... Spurte elektrikeren et par måneder før innflytting om det ble 230v eller 400v.... Fikk beskjed om at Lyse la 230v i trafoboksen om ingen ba om 400v...

Så vi ba om 400v og betalte således totalt 4500.- for et rødt 400v 16A punkt i garasjen....

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. april 2014, klokken 11:06
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. april 2014, klokken 20:31
49k ekstra er jo også småpenger når man bygger nytt hus, det er omtrent prisforskjellen mellom benkeplate i laminat og benkeplate i Corian på kjøkkenet ;)

Unnskyld OT, men Corian er verdt de 49k.

Der er jeg enig. Vi skal bytte kjøkken i år og det blir definitivt Corian benkeplate. Kjøkkenet får en benkeplate i vinkel på 3,5x2,5 meter + en øy på 220x120cm så billig blir det nok ikke nei...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Quintilian

Hva gjelder benkeplater.... Se også på Silestone.... Det er i praksis Corian minus den tredjedelen med plast de heller oppi Corian-blandingen :-)

Utrolig godt fornøyd med Silestone-benkeplata vår ihvertfall.... Og ikke helt avskrekkende pris heller...

Tror vår plate på rundt 4.5-5 meter havnet på 45K-ish eks. vask og blandebatteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA