Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El-kit fra Golden Motor - noen erfaringer?

Startet av Rio, onsdag 14. mai 2014, klokken 13:22

« forrige - neste »

Rio

Det er, tilsynelatende, ingen grenser for hvor glad enkelte elbilister er i å påpeke at elbilfordelene bare er midlertidige. De nører opp under idéen om at vi snart mister fordelene, og at det blir like dyrt som bensinbiler, om ikke verre. Og diskusjonen om hvor lite verdt brukte elbiler kommer til å bli er et kapittel for seg selv.

Bortsett fra at vi, som elbilister, faktisk har et ansvar/egeninteresse i å demme opp for denne fatalistiske og skadelige holdningen, så er det noe annet som svært mange glemmer.

Hva med prisen på brukte fossilbiler? Kommer ikke de til å falle mye mer? Er det egentlig ikke langt tryggere å kjøpe elbil enn fossilbil, for fossilbiler risikerer jo langt høyere bensinpris, større CO2-avgifter, NOx-avgifter og (slik som i Berlin), kun noen få får lov til å kjøre inn i sentrum av byene.

Hvorfor har man ikke samme fatalistiske holdning ovenfor fossilbilpriser? Å kjøpe fossilbil er da et langt større risikoprosjekt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#1
Selv om mange har kjøpt elbil er det fortsatt mange som ikke kan ha elbil. Det kan være på grunn av kjøremønster, det kan være på grunn av transportbehov og ikke minst lademuligheter. Rekkevidde er også et tema. Det er ikke alle som har råd til to biler eller en tesla. Det er også en del folk som ennå er skeptisk til elbiler. Snakket med en selger og han sa det gikk både mye el og bensin akkurat nå. Diesel hadde gått tilbake. Solgte mest yrkesbiler med diesel.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Det er nettopp på grunn av det med lademulighet at jeg mener man skal "spre om seg" med billige 3,6 kW ladepunkter. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Gode poeng Rio.

"Alle" jeg snakker med nevner også 2017 som året Elbilen dør. Derfor er det ingen vits å kjøpe en Elbil.

"Bare se hva som skjedde med Dieselbilen" sier de. Men hva skjedde egentlig med Dieselbilen. Den lever i beste velgående og dieselen er enda så billig at det er langt mer lønnsomt å kjøre diesel en Elbil om en tar med seg alt en kjøper mens en venter på opplading. :D

Selv tilsier all logikk at Elbilen ikke kan straffes med alt mulig 1 jan 2017. Fortsatt må det være gunstigere å bruke en e-Up inn til sentrum enn en Q7, og kommer momsen inn med 25% bråstopper salget grunnet for stor prisorskjell mot fossile kjøretøy. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. april 2014, klokken 07:15.... og dieselen er enda så billig at det er langt mer lønnsomt å kjøre diesel en Elbil om en tar med seg alt en kjøper mens en venter på opplading. :)

Dyrt å kjøre elbil ;)
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Kommer jo an på hvor man har planer om å lade ved bruk, Mippen. :)
Ved diskusjoner om bil, hvor elbil dukker opp, holder jeg meg for god til å rose disse opp i skyene. Det hele kommer an på behov, og elbil er dessverre ikke for alle. Og de statlige fordelene med elbil må man anse som midlertidige, så man kan ikke basere økonomien sin på dette langsiktig. Men å si at elbil dør ut i 2017 (eller ved 50k solgte) er ren synsing, og det samme gjelder bruktpris. Er mange variable faktorer som er uforutsigbare her.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

#6
Sitat fra: Klykken på mandag 28. april 2014, klokken 09:52
Kommer jo an på hvor man har planer om å lade ved bruk, Mippen. :)
Ved diskusjoner om bil, hvor elbil dukker opp, holder jeg meg for god til å rose disse opp i skyene. Det hele kommer an på behov, og elbil er dessverre ikke for alle. Og de statlige fordelene med elbil må man anse som midlertidige, så man kan ikke basere økonomien sin på dette langsiktig. Men å si at elbil dør ut i 2017 (eller ved 50k solgte) er ren synsing, og det samme gjelder bruktpris. Er mange variable faktorer som er uforutsigbare her.

Sant, men jeg tenkte mer på hvis man lader også går man å spiser litt. Kanskje handler mm. Da kan det bli dyrt. :)

Det eneste som er sikkert er at ikke noen vet. Det er mange faktorer som spiller inn. Det ene er den psykologiske faktoren. Samfunnet har en mening om at elbilen vil "forsvinne" etter 2017 og det kan i større eller mindre grad bli en selvoppfyllende profeti. Altså at folk lar seg så påvirke av at de tror det vil skje og at markedet Kollapser og det faktisk skjer.

Den andre faktoren er hva politikerne faktisk bestemmer. Om det fortsatt vil være gode nok goder til å velge elektrisk framfor fossil.

Den økonomiske delen at det fortsatt vil svare seg å eie en elbil i stedet for en fossil bil og at ikke elbilen blir vesentlig dyrere.

Den teknologiske delen. Hvis det kommer flere fullgode alternativer til elbilen med fossilt drivstoff og hybrid. Hvis det for eksempel ikke blir noe gratis bom, parkering mm og vi får flere plug-in hybrider med god batteri rekkevidde kan man til vanlig kjøre på strøm og spare penger og på langtur bruke strøm/fossil og slippe rekkevidde angst og ladekø.

Den praktiske delen. At elbilen dekker de behovene man har i forhold til rekkevidde, lading mm. Hvis dette blir for tidkrevende og dyrt kan folk velge fossil eller hybrid i stedet. At man kan gjøre det man også kan gjøre med en fossil bil.

Den miljømessige faktoren. Hvis det skal satses på å få bort lokal forurensing i byer og tettsteder er elbiler flotte. Problemet er plug-in hybrider også er nær elbilen på dette over kortere avstander.

Sånn ellers har "problemet" til elbilen vært at den har blitt solgt med mange fordeler og goder fordi en elbil ikke hadde vært så lett å selge hvis ikke. De klassiske elbilene hadde svært kort rekkevidde og lang ladetid. Mange hadde også bare to seter.

Staten har hjulpet til med å få solgt elbiler av miljøhensyn. Nå kan det imidlertid se ut som elbilen etter hvert må få egne ben å stå på i større eller mindre grad. Den må takle konkurranse fra stadig flere hybridbiler som får lengre rekkevidde på batteridrift og som kan kjøre på langtur uten å måtte lade. Om bare det blir vanlig betaling for elbil på ferger og bompenger kan det få en del til å velge plug-in i stedet tror jeg. Da kjører du "elbil" til og fra jobb hvis du har kort reisevei og el/fossil på langtur. På den andre siden hvis du ikke har så lang reisevei og ikke drar så mye på langtur kan du fint klare deg med en elbil så lenge lademulighetene er gode og det ikke er for dyrt å hurtiglade.

Dette var noen variabler jeg kom på i farten. Hiv gjerne på fler hvis dere kommer på. :)
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Straks ladestasjonene blir kommersielle, behøver du ikke bruke ladepausen til spising og handling for å komme opp på en pris pr ladet km lik prisen for dieseltanket km.
Kan vanskelig tenke meg kommersiell lading kan bli lønnsom uten.
Ikke minst fordi elbileierne som regelmessig kjører langturer, nok kjøper Tesla.
De andre nøyer seg med kortkjøring innenfor rekkevidden med hjemmelading over natta.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: Mippen på mandag 28. april 2014, klokken 10:22Den må takle konkurranse fra stadig flere hybridbiler som får lengre rekkevidde på batteridrift og som kan kjøre på langtur uten å måtte lade.


Det er neppe mange år før elbiler i VW e-Golf-klassen kommer med f. eks. 4 ganger rekkevidden til dagens biler. Det dekker de aller, aller fleste langturer. Det vil gjøre at det er svært liten grunn til å kjøpe noe annet (fossil, hydrogen, hybrid), spesielt hvis man kan lade hjemme, fordi drivstoffet blir så mye billigere, og bilene er billigere mtp. service, osv.

Hva skal man da med fossilbiler? Spesielt hvis drivstoffprisen går opp, fordi man får strengere regler mot forurensning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#9
Sitat fra: Rio på mandag 28. april 2014, klokken 22:29
Sitat fra: Mippen på mandag 28. april 2014, klokken 10:22Den må takle konkurranse fra stadig flere hybridbiler som får lengre rekkevidde på batteridrift og som kan kjøre på langtur uten å måtte lade.


Det er neppe mange år før elbiler i VW e-Golf-klassen kommer med f. eks. 4 ganger rekkevidden til dagens biler. Det dekker de aller, aller fleste langturer. Det vil gjøre at det er svært liten grunn til å kjøpe noe annet (fossil, hydrogen, hybrid), spesielt hvis man kan lade hjemme, fordi drivstoffet blir så mye billigere, og bilene er billigere mtp. service, osv.

Hva skal man da med fossilbiler? Spesielt hvis drivstoffprisen går opp, fordi man får strengere regler mot forurensning.

Jeg ser poenget og er helt for dette og håper virkelig det skjer. Problemet er at det er ikke noen som har knekt koden ennå. Batteriene er store og tunge. På tesla veier et batteri på 85kw modellen rundt 800kg. Det er derfor bilen er så stor og tung. Det hadde blitt ganske lite plass til noe annet i en golf med dette batteriet. Slik det er nå har ikke de klart å lage batteri som er mindre og gir mer energi. Spørsmålet er om dette kommer før 2017 og om det ikke gjør det  vil det ha konsekvenser for elbilen som transportmiddel.

Fordelen med ladbar hybrid er at de både går på strøm og drivstoff. Med en eventuell avgift som kommer vil prisnivået på elbil og fossil jevnes ut og da kan det kanskje få folk til å velge anderledes. Da kan de som nevnt kjøre på strøm til jobb med hybriden og strøm/drivstoff på lengre turer. Vi vil nok se en forbedring der også i forhold til rekkevidde på batteri.

Fossilt drivstoff vil uten tvil bli dyrere men det ser ut som det kan vare lenge ennå. Fortsatt er mange deler av verden ikke utforsket. Egentlig ble det spådd at vi skulle ha gått tom nå.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 28. april 2014, klokken 22:50
Batteriene er store og tunge. På tesla veier et batteri på 85kw modellen rundt 800kg.

800kg? Nei, ikke i nærheten. Ny Teknik påstår 544kg og det tror jeg stemmer bra. Cellevekten ligger rundt 320kg, 7104 celler á 45-46g. Det betyr 220kg eller så til innpakning, og det virker realistisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Mippen:

Det ryktes at VW allerede har batterier med 4 ganger energitetthet. Det skjer så mye forskning på dette nå at det vil bli løst. :)

For at en hybrid skal være ren, så trenger den meget avansert fossilmotor, og det er DYRT og komplisert. Fjerner man denne dødvekten (motor, girkasser, kompliserte drivlinjer, generator), og setter inn flere batterier i stedet, så dekker man behovet til en veldig stor del av befolkningen.

Utover det så er det ikke bare mangel på olje som kan drive prisen opp, men politisk beslutning om at det skal koste å forurense, og derfor at bensin/diesel skal koste mye mer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Mippen på mandag 28. april 2014, klokken 22:50
Fossilt drivstoff vil uten tvil bli dyrere men det ser ut som det kan vare lenge ennå. Fortsatt er mange deler av verden ikke utforsket. Egentlig ble det spådd at vi skulle ha gått tom nå.

Nei, det var spådd at vi skulle være over "peak oil" rundt år 2000, men pga nye funn og redusert forbruksvekst så har det blitt utsatt. Peak oil for Norges oljeproduksjon var i år 2000. Om man har passert dette for verden som helhet er det uenighet om. Noen påstår vi passerte det i 2005, andre at det ikke er en reel problemstilling. Selv mener jeg at vi i det minste er svært nær, om vi enda ikke har passert punktet (mest sansynlig).

http://no.wikipedia.org/wiki/Peak_oil#Uenighet_om_peak_oil

Her er en representasjon av det opprinnelige anslaget for peak oil fra 1956:


Problemet med peak oil er at man ikke er helt klar til å redusere forbruket i takt med at produksjonen reduseres. Dette gjør at man legger større vekt på å opprettholde produksjonen lengre, noe som vil føre til en brattere nedoverkurve når det ikke lengre er mulig.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Fra media i dag:

SitatNå har vi tidenes høyeste bensinpris

Statoil Fuel & Retail setter prisrekord for 95 oktan bensin.

Kilde: http://e24.no/bil/naa-har-vi-tidenes-hoeyeste-bensinpris/22939520

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. april 2014, klokken 00:08
Sitat fra: Mippen på mandag 28. april 2014, klokken 22:50
Fossilt drivstoff vil uten tvil bli dyrere men det ser ut som det kan vare lenge ennå. Fortsatt er mange deler av verden ikke utforsket. Egentlig ble det spådd at vi skulle ha gått tom nå.

Nei, det var spådd at vi skulle være over "peak oil" rundt år 2000, men pga nye funn og redusert forbruksvekst så har det blitt utsatt. Peak oil for Norges oljeproduksjon var i år 2000. Om man har passert dette for verden som helhet er det uenighet om. Noen påstår vi passerte det i 2005, andre at det ikke er en reel problemstilling. Selv mener jeg at vi i det minste er svært nær, om vi enda ikke har passert punktet (mest sansynlig).

http://no.wikipedia.org/wiki/Peak_oil#Uenighet_om_peak_oil

Her er en representasjon av det opprinnelige anslaget for peak oil fra 1956:


Problemet med peak oil er at man ikke er helt klar til å redusere forbruket i takt med at produksjonen reduseres. Dette gjør at man legger si tørre vekt på å opprettholde produksjonen lengre, noe som vil føre til en brattere nedoverkurve når det ikke lengre er mulig.

Ja, akkurat det jeg ville fram til bare ikke så detaljert. :)


Bensinprisene stiger stadig Rio. Glad jeg kjører mest el.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA