Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bodø: "Kommunen taper seks millioner i året på gratis elbilparkering"

Startet av tomrh, tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:04

« forrige - neste »

tomrh

På 15"-felgene mine er det en knapp centimeter klaring mellom caliper og innsiden av felg. Det ville nok ikke gå med 14". Men alufelger har gjerne en kant noen få cm inn og så er de romsligere bak der igjen. Med litt lavere innpress har jeg tro for at noen typer 14"-felger faktisk kan passe. F.eks. denne fra MAK med ET35: https://www.dekkleader.com/aluminiumsfelger/mak/veloce-870/5.5x14-et35-5x114.3-76-450615 (mulig å rotere og se den kanten jeg nevnte, tror caliper vil få plass bak denne).

På en slik felg kunne man sette på smale 175/80R14 vinterdekk. F.eks. ContiWinterContact TS850.

Ikke at jeg har planer om noe slikt nå akkurat, men det kunne vært veldig gøy å låne en felg og prøvd og se om 14" i det hele tatt kan passe, evt å få avkreftet muligheten. Kommer tilbake med mer info i tråden når jeg får eksperimentert litt, evt at andre felgnerder gjør seg erfaringer.  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Spørs om det heller er stålfelger du burde ha da. De er typisk tynnere i godset, så regner med indre dim er større på de enn alu.
Ikke så sabla lenge siden jeg la om til sommerhjulene, men jeg er ikke skråsikker på om det var bolter eller muttere.. Men det er vel muttere? For da går det ikke å gjøre et ca forsøk med felgene fra tilhengeren min..
Poenget er smalest mulig dekk?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Poenget er smalest og lettest mulig hjul ja, og en nysgjerrighet på hva som er mulig.

Men det ligger mer bak. :) Gummi er lett, metall tungt. Vil få flyttet det radielle tyngdepunktet ytterligere inn mot midten. Hjulets treghetsmoment:

Jhjul = 1/2 m r2.

Der m er hjulets masse og r er avstand ut til radielt tyngepunkt. (Se http://vgd.no/forbruker/bil/tema/846510/tittel/daarligere-akselrasjon-med-stoerre-dekk-felger/innlegg/11133345/#11133345)

Siden det å flytte dette radielle tyngdepunktet er i andre potens, vil det ha mye større innvirkning på treghetsmomentet enn å redusere vekta. Aksellerasjonen blir vanvittig bra, og det å endre fart vil kreve mindre energi.

Den foreslåtte dimensjonen er noe Gordon Retriever foreslo på e-Golf forumet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21523.msg362855.html#msg362855
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA